Jag har tagit ut motorn uppåt efter att ha tagit bort växellådan först. Det var inga större problem, lättast går det ju förstås om du rensar motorn på strömfördelare och generator innan lyftet.
Jag skall göra samma sak och ta bort Motor och låda.
Någon som vet vad de väger separat?
Tänkte transportera dom hem till boden där jag har värme
och kan plocka i vinter(om den nu kommer:-))
Gammal tråd, men jag väcker den till liv med en följdfråga:
Går det att få ur den uppåt med växellådan kvar ? Tycker det borde gå, om man lyfter den snett uppåt.
Någon som gjort ?
Ingemar E. X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Japp, det blev så igår kväll. Synd bara att jag plockat kylet innan och inte tömt rören ordentligt. Skall ha med några svampar idag och torka upp all kylarvätska som rann ur när bilen tippades framåt....
Sedan visade det sig vara fullt med bensin ända upp i tanken. Måste tömma den också innan den plockas bort
Ingemar E. X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Man kan väl säga att jag fått rätt många "besökare" att börja fundera på om jag är riktigt klok när de sett bilen och jag sagt att "ja, jag tänkte jag skulle ha lite att pyssla med och fixa iordning en till".
Inte ens en fullständig idiot skulle nog komma på tanken att försöka laga den här. T.o.m. balkarna överallt är kexiga, för att inte tala om golvet ("flintabil") och sidor. Men den har inte gått långt och motorn verkar helt ok. Men flera ägare under 10 år med körförbud har satt sina spår. Mycket är "reparerat" och återmonterat med slägga och våld. Och i somras kördes bilen tydligen som "busbil", trots körförbud och total avsaknad av belägg på två av de fyra hjulens bromsklotsar (med blånerad metall som följd).
Ingemar E. X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06