-Il Bastardo (hiskeligt mittmotormonster v2.0)
Moderator: Ingper
-
- Inlägg: 309
- Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
- Ort: Gävle
Felle, vet du om Dallarorna behöll original framvagnsgeometri?
Jag funderar på om man kan använda original framspindlar på original placering. Då stämmer ju Ackermann.. Annars kan det bli knepigt att få exakt rätt vinkel på styrarmarna. Fast å andra sidan spelar det kanske inte så stor roll om innerhjulet pekar någon grad fel. Belastningen är ju på ytterhjulet.
Någon här som är duktig på chassiefrågor? Jag kan inte tillräckligt om asfaltsåkning, grus är min hemmaplan... Tips mottages tacksamt!
Jag funderar på om man kan använda original framspindlar på original placering. Då stämmer ju Ackermann.. Annars kan det bli knepigt att få exakt rätt vinkel på styrarmarna. Fast å andra sidan spelar det kanske inte så stor roll om innerhjulet pekar någon grad fel. Belastningen är ju på ytterhjulet.
Någon här som är duktig på chassiefrågor? Jag kan inte tillräckligt om asfaltsåkning, grus är min hemmaplan... Tips mottages tacksamt!
/Enzo


Dallara
detta är en väldigt bra sida:
http://www.x19world.de/Dallara_technix_en.html
framvagnsgeometrin?? vad menar du? original x1/9 behölls verkligen inte.. uniballs och helt annat upplägg.. och så hade de ju 9 tum breda framdäck som skulle få plats.. hehe..
Lightozz på rejsa forumet hade en original framvagn med uniballs ligggande.. intressant?
mvh felix
http://www.x19world.de/Dallara_technix_en.html
framvagnsgeometrin?? vad menar du? original x1/9 behölls verkligen inte.. uniballs och helt annat upplägg.. och så hade de ju 9 tum breda framdäck som skulle få plats.. hehe..
Lightozz på rejsa forumet hade en original framvagn med uniballs ligggande.. intressant?
mvh felix
Stolt ägare av
Fiat X1/9 Dallara-80 Lotus Gul
Fiat X1/9 Dallara modsport projekt -80
Fiat x1/9 1500 turbo -73
Fiat X1/9 1500-80
Fiat 750 Abarth Berlina-57
Fiat 124 Special Moretti-69
Fiat X1/9 Dallara-80 Lotus Gul
Fiat X1/9 Dallara modsport projekt -80
Fiat x1/9 1500 turbo -73
Fiat X1/9 1500-80
Fiat 750 Abarth Berlina-57
Fiat 124 Special Moretti-69
-
- Inlägg: 309
- Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
- Ort: Gävle
Kort repetition av Ackermann-principen:
Om man drar ut en linje genom styrstagets infästning i spindeln (p-änden) och genom spindelns ledpunkt (spindelleden) så ska denna linjen skära mitt i "bakaxeln".
När framvagnen är konstruerad på detta sätt svänger hjulen "rätt". Innerhjulet måste ju alltid svänga mera än ytterhjulet om de båda ska rulla utan skavning.
Om jag behåller originalspindeln på original placering (dvs. originalgeometri) så stämmer Ackermann. om jag flyttar ut spindeln måste styrarmen justeras.
Eller om jag omformulerar frågan:
Kan man hitta en vettig fälgdimension fram, som kan sitta på original spindelplacering, med ett vettigt ET och ändå fylla ut den breddade skärmen?
Om man drar ut en linje genom styrstagets infästning i spindeln (p-änden) och genom spindelns ledpunkt (spindelleden) så ska denna linjen skära mitt i "bakaxeln".
När framvagnen är konstruerad på detta sätt svänger hjulen "rätt". Innerhjulet måste ju alltid svänga mera än ytterhjulet om de båda ska rulla utan skavning.
Om jag behåller originalspindeln på original placering (dvs. originalgeometri) så stämmer Ackermann. om jag flyttar ut spindeln måste styrarmen justeras.
Eller om jag omformulerar frågan:
Kan man hitta en vettig fälgdimension fram, som kan sitta på original spindelplacering, med ett vettigt ET och ändå fylla ut den breddade skärmen?

Senast redigerad av Enzo Molinari den 24 apr 2007, 08:19, redigerad totalt 1 gånger.
/Enzo


-
- Inlägg: 309
- Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
- Ort: Gävle
Nummerplåten ja... Tänkte inte på det!
Planen är att köra utan det längsgående staget. Buren och ett tvärgående kryss ovanpå bakre tvärgående balken borgar för att chassiet är stabilt ändå.
Vad SFRO tycker vet jag inte. Kruxet med SFRO är att man måste färdigställa bygget på 3 år, annars får man börja om (=förnyad avgift). Iom att det här är ett långtidsprojekt så väntar jag med SFRO tills jag tror att jag kan bli klar inom 3 år.


Planen är att köra utan det längsgående staget. Buren och ett tvärgående kryss ovanpå bakre tvärgående balken borgar för att chassiet är stabilt ändå.
Vad SFRO tycker vet jag inte. Kruxet med SFRO är att man måste färdigställa bygget på 3 år, annars får man börja om (=förnyad avgift). Iom att det här är ett långtidsprojekt så väntar jag med SFRO tills jag tror att jag kan bli klar inom 3 år.

/Enzo


Njjaaaaaeeeee
Njjaaaaeeee du storebror. Kolla deras hemsida. Du har 5 år på dig, för det bestämdes av SFRO 2007-03-21! Du får allt hänga med bättre
Men du kanske inte har kontakt med SFRO dagligen i motsats till mig (sportquattrobygget du vet) eller nej, kanske drömmer jag bara.
Lillebror



Lillebror
Sportquattro är råast
-
- Inlägg: 309
- Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
- Ort: Gävle
Fälgar...
Fälgar har jag.....13 tummare..inte 13 tum breda alltså. De är till min golf.
Vi borde åka några mil SS snart
! Det känns helt tomt och innehållslöst!.... livet alltså
Fast snart är det helg 
MVH Lillebror som saknar sin storebror




MVH Lillebror som saknar sin storebror

Sportquattro är råast
-
- Inlägg: 309
- Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
- Ort: Gävle
Dallara
Hej Micke
Kolla på x19world.de och under dallara på bilder.. annars veta jag bara att de satt med uniballs och var väldigt icke original.. som en formel 1 med x1/9 kaross ungefär
Behöll i princip bara kaross stommen från x1/9 allt annat egen tillverkat..
alugolv, glasfiber. vägde bara 690 kg.. och sedan ca 200 hk i den.. synd att bara 11 stycken (riktiga) producerades.
Så här står det på x19world.de:
Suspension:
front: McPherson, long lower control arms with push rods; sway bar
rear: McPherson, two long wishbones per side with push rods; sway bar (finns bild på detta på den frnaksa hillclimb dallaran)
Litre roligt är att de främre undre armarna hade uniballs och vänster och höger sidas uniball skavde nästan ihop med varandra.. de du..!
En annan sak är att på min andra x1/9 ( som troligtvis kommer bli dallara den med) så blir det dallara lysen (från fiat 126) pratade med vägverket.. de skall sitta minst 50cm från backen mätt från mitten av glaset.. bara att skruva upp coiloversen och köra in..och byta till högre däck..
Kolla på x19world.de och under dallara på bilder.. annars veta jag bara att de satt med uniballs och var väldigt icke original.. som en formel 1 med x1/9 kaross ungefär

Behöll i princip bara kaross stommen från x1/9 allt annat egen tillverkat..
alugolv, glasfiber. vägde bara 690 kg.. och sedan ca 200 hk i den.. synd att bara 11 stycken (riktiga) producerades.
Så här står det på x19world.de:
Suspension:
front: McPherson, long lower control arms with push rods; sway bar
rear: McPherson, two long wishbones per side with push rods; sway bar (finns bild på detta på den frnaksa hillclimb dallaran)
Litre roligt är att de främre undre armarna hade uniballs och vänster och höger sidas uniball skavde nästan ihop med varandra.. de du..!
En annan sak är att på min andra x1/9 ( som troligtvis kommer bli dallara den med) så blir det dallara lysen (från fiat 126) pratade med vägverket.. de skall sitta minst 50cm från backen mätt från mitten av glaset.. bara att skruva upp coiloversen och köra in..och byta till högre däck..
Stolt ägare av
Fiat X1/9 Dallara-80 Lotus Gul
Fiat X1/9 Dallara modsport projekt -80
Fiat x1/9 1500 turbo -73
Fiat X1/9 1500-80
Fiat 750 Abarth Berlina-57
Fiat 124 Special Moretti-69
Fiat X1/9 Dallara-80 Lotus Gul
Fiat X1/9 Dallara modsport projekt -80
Fiat x1/9 1500 turbo -73
Fiat X1/9 1500-80
Fiat 750 Abarth Berlina-57
Fiat 124 Special Moretti-69
-
- Inlägg: 309
- Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
- Ort: Gävle
Jag hittar inga bra bilder på hjulupphängningarna.
Du kanske kan lägga in en bild? Det jag är ute efter är om de använde original spindlar, och i så fall, om de hade original spårvidd fram. Ackermann du vet. 


Senast redigerad av Enzo Molinari den 29 aug 2014, 13:31, redigerad totalt 1 gånger.
/Enzo


-
- Inlägg: 309
- Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
- Ort: Gävle
Nåra bilder på burbygget:
Vad tror ni?
Vad tror ni?

Senast redigerad av Enzo Molinari den 29 aug 2014, 13:37, redigerad totalt 1 gånger.
/Enzo


COOLT!!!
Har du bockat rören själv? Smälter in jättefint!
Har tänkt på några saker (du har säkert redan koll förstås, ursäkta i så fall...):
Enl några artiklar på ett amerikanskt forum (XWeb), händer det att karossen böjer sig om den är upphängd bara i fram- och bakände utan dörrar under en längre tid. Du kollar väl att dörrarna passar, innan du svetsar burstag framåt
Angående ET:
Du bör kunna ha ett lite mindre ET än vad 164:an har som original utan att hamna utanför hjullagrens konstruktionsgränser, efterom axellasten borde bli lägre i ditt fall. 164:an är väl tyngre fram än vad din bil kommar att vara bak? Har för mig att du siktade på en målvikt runt 800 kg tom. Med 60% av vikten bak (antagande) blir det ju bara 480kg. 164:ans framände måste ju väga mycket mer än så?
Förresten, forumlänken till XWeb är:
http://www.network54.com/Forum/12159/page-1
PS Du kanske får fundera på en ny position för backspegeln? Om den sitter kvar i överkant av framrutan kommer väl bågen att skymma sikten? Vore kanske lite coolt med samma typ av backspegel som på Porsche 356, där man kan ställa in höjden?

Lycka till!
//David
Har du bockat rören själv? Smälter in jättefint!
Har tänkt på några saker (du har säkert redan koll förstås, ursäkta i så fall...):
Enl några artiklar på ett amerikanskt forum (XWeb), händer det att karossen böjer sig om den är upphängd bara i fram- och bakände utan dörrar under en längre tid. Du kollar väl att dörrarna passar, innan du svetsar burstag framåt

Angående ET:
Du bör kunna ha ett lite mindre ET än vad 164:an har som original utan att hamna utanför hjullagrens konstruktionsgränser, efterom axellasten borde bli lägre i ditt fall. 164:an är väl tyngre fram än vad din bil kommar att vara bak? Har för mig att du siktade på en målvikt runt 800 kg tom. Med 60% av vikten bak (antagande) blir det ju bara 480kg. 164:ans framände måste ju väga mycket mer än så?

Förresten, forumlänken till XWeb är:
http://www.network54.com/Forum/12159/page-1
PS Du kanske får fundera på en ny position för backspegeln? Om den sitter kvar i överkant av framrutan kommer väl bågen att skymma sikten? Vore kanske lite coolt med samma typ av backspegel som på Porsche 356, där man kan ställa in höjden?

Lycka till!
//David
Fiat X1/9 1500, 1980 (rödmet.) http://x1-9.handitover.se Min Fiatblogg: http://blogg.handitover.se
BMW 118d (119 g CO2/km, 143 hk =
)
Om det inte var meningen att man skall äta djur, varför är de då gjorda av kött? - Homer Simpson
BMW 118d (119 g CO2/km, 143 hk =

Om det inte var meningen att man skall äta djur, varför är de då gjorda av kött? - Homer Simpson
-
- Inlägg: 309
- Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
- Ort: Gävle
Nu är hela bakre burkonstruktionen punktad på plats, förutom diagonalstaget i huvudbågen som jag inte vet om jag vågar klämma dit. Det kommer i så fall att bli väldigt tight mot främre toppen.
Näst på tur är sedan främre burhalvan. Steg 1 blir att kontrollera att dörrarna passar! Lätt att missa, men nog så viktigt.
Näst på tur är sedan främre burhalvan. Steg 1 blir att kontrollera att dörrarna passar! Lätt att missa, men nog så viktigt.
/Enzo


-
- Inlägg: 309
- Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
- Ort: Gävle