Historien:
Efter en motortvätt startade inte bilen, men när den fått torka till sig lite gick det bättre. Dock gick den ner på två cylindrar så fort jag gasade det minsta. Detta försvann efter lite körning, dock bara nästan. Möjligen var den sådan strax innan också, minns inte.
Hursomhelt, vid gaspådrag (kanske mellan 1/4-3/4 av max) går bilen oftast orent. Ibland riktigt hackigt, ibland nästan bra. Orenheten verkar mer bero på gaspådraget än på varvtalet, vilket gjorde bränslesidan misstänkt. Men det känns som sagt precis som tändningsmiss på någon cylinder, inte den "tvekan" som blir vid t ex snålt ställd gasare.
Åtgärdat:
Jag har bytt tändkablar, tändspole och stift utan någon förändring. Brytarspetsar, rotor och fördelarlock skulle bytas, men varken Mekonomen, Bildelsgrossisten eller någon "nära" hade passande grejor. Jo, DE säger att det skall passa och att jag SKA ha t ex Bosch (inte Marelli) på min bil enligt deras dator

Har även testat att köra tändspolen på ett separat 12V-batteri utan förändring. Har nämligen vid ett par tillfällen råkat ut för att motorn slutar tända/dra i några tiondels sekunder och att varvräknaren då dör också (trots varv på motorn), och misstänkte matningen till tändspolen. Som sagt, ingen skillnad det heller.
Gasarens munstycken (de fyra ovanpå) är renblåsta, filtret kontrollerat. Allt OK och ingen skillnad. Har provat att feta till blandningen, men det gör i princip ingenting på fenomenet.
På tomgång går den utmärkt. Likaså på fullgas, kanske inte riktigt lika pigg som man vill minnas men i alla fall helt rent. Körstilen blir dock lite "aggresiv"

Är tom på idéer...