Nu sitter en nyrenoverad 34 DATR-gasare på plats, dock ännu inte med optimerad bestyckning. En liten indikativ test där jag både försökte köra och sköta stoppuret visade dock att bilen redan är 1-1,5s snabbare på 0-100 än en original-X1/9 (lite över 11s mot 12,5s). Den går dessutom bra nu,
men jag har lite lågt oljetryck (1-2kg under färd, 0,5-0,8 på tomgång). Naturligtvis gick jag inte igenom oljepumpen, klantigt....

. I synnerhet som jag efteråt kom på att pumpen jag slutligen monterade var en som jag
vet inte givit jättebra tryck. Får plocka ner tråget i vinter och kolla upp pumpen.
Men varför går motorn bättre nu, igår höll jag ju på att få ta bogsering hem ? Jo, jag tror en bov var att ledarna till fördelaren var omkastade. Alltså till den induktiva pickup'en. På ett annat stort X1/9-forum kan man i tråden
http://xwebforums.org/showthread.php?t=7612 läsa att det inte spelar någon roll hur de vänds. Författaren till inlägg #19 verkar veta precis hur det ligger till och har också mätt en del. Mätningarna är fina, men nu vet jag att han nog gissar mer än vad som framgår av inlägget....
Med reservation för att jag kan ha något fel på min tändelektronik så vill jag påstå att elektroniken
inte triggar på flankerna
oavsett polaritet, utan att den
bara triggar på positiv flank. Alltså när signalen/kurvan går uppåt. Hans påstående att tändningen bara flyttas några få grader (alltså avståndet mellan spiken neråt och spiken uppåt på bilden nedan) om man byter plats på ledningarna stämmer inte. På min bil flyttade sig nämligen tändningen uppåt 30° !
Men vad händer om de är skiftade ? Titta på bilden nedan (som jag lånat från tråden ovan, med mina anteckningar inritade):

- 1600_34.jpg (32.58 KiB) Visad 7389 gånger
Ponera att den
bara triggar på positiv flank/spik. Rättkopplat (det ljusblå) så blir det ett väldigt smalt område som tändningen kan fladdra, eftersom språnget är mycket brant vid triggpunkten. Distinkt signal och lätt för elektroniken att hitta.
Men om man vänder på den kommer kurvan bli uppochner, alltså samma sak som att triggningen sker när kurvan går neråt istället (det röda). Och här är språnget uppåt (eller neråt i bilden)
mycket långsammare och t.o.m. otydligt för elektroniken. Kanske låg mina problem här, eftersom all elektronik "driver" i nivåer för t ex detektering p.g.a. spänning och värme m.m. Ledningarna visade sig nämligen sitta "fel", och har så gjort sedan den monterades i våras. Ser man på kontakten skall grön ledare vara till höger. Inga problem om man har kontaktdonet i behåll, men jag - som många andra - har två lösa kabelskor.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06