Dock formligen sprutade det ut kylarvatten ur avgasröret:
På de kanske 10s motorn var igång, tömdes expansionskärlet. Hälften hamnade på golvet, medan resten verkade ha hamnat i oljetråget.
Vad sjutton kan ha gått snett ? Motorn har jag haft nerplockad, dock inte haft av topplocket. Kompressionen var jämn och fin före demonteringen och motorn hade inga dumheter för sig, så jag lät toppen sitta kvar. Allt över och under har dock fått nya packningar/packboxar.
- Om det kom in i oljan/vevhuset borde inte så ohemult mycket tryckas upp i förbränningsrummet och komma ut i avgaserna. Trycket är ju mest åt andra hållet.
- Om det var topplockspackningen som läckte borde det av samma anledning inte bli så katastrofalt mycket vatten på kort tid.
Funderade på om vattenkanalen i insuget inte tätade mot insugskanalen, men det såg inte konstigt ut när jag tog bort det:
Å andra sidan känns det nästan som att det måste sitta på insugssidan och att vattnet formligen sugs in i cylindern.
Snabba tips mottages tacksamt. Just nu ser vårträffen inte ut att vara inom räckhåll med denna bilen....