Anvand Brava Bromsskivor, sammen med Bromsok från 124- 125 .PGA større cylinder dia og da tilsammans med lite større bromsskiva er detta bra og billig oppgradering.
Små modifiseringar behøves , Fila ut øgorna på spindelen så får du nytta av den litt større bromsskivan sam må du ha 6 mm brickor mellan infestningsskruvane på oket . Duvil få ca 10 prosent battre bakbroms ock usynelig MOD. OVE
Bromsar bak X 1/9
Moderator: Ingper
Re: Bromsar bak X 1/9
Hej
Kan man inte bara använda broms-oken fr Fiat 124 - 125 bak med större diameter på kolven borde ju bli bättre än org
Större skivor får det rum i 13"hjul ?
/// rolwen
Kan man inte bara använda broms-oken fr Fiat 124 - 125 bak med större diameter på kolven borde ju bli bättre än org
Större skivor får det rum i 13"hjul ?
/// rolwen
-
- Inlägg: 309
- Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
- Ort: Gävle
Re: Bromsar bak X 1/9
Större kolvdiameter bak förskjuter bromsbalansen framåt, dvs, ger mera frambroms, förutsatt allt annat lika. Det kanske är precis det som eftersträvas men kan ju vara bra att veta iallafall.
/Enzo


Re: Bromsar bak X 1/9
Hej
Min fråga är varför blir det så
,kan du förklara det lite, detta med bromsarna har snurrat runt i huvudet många varv utan resultat
Jag hadde tänkt mej lite bättre bromsar över lag ,att det skulle ta lite mera bak där mesta tyngden finns så jag satte dit 38 mm oken bak på org skivor
Jag har bra bromsverkan fram säskillt med Ferodobeläggen (overkill),jag fick längre pedalväg innan bromsarna tar, vilket inte var så bra
Willwood tryckreduceringsventil till fram bromsarna kan det vara ett steg mot framgång
Bild på min H-bromscyl https://picasaweb.google.com/rolwen54/H ... i-ePocHhUw
Mvh rolwen
Min fråga är varför blir det så


Jag hadde tänkt mej lite bättre bromsar över lag ,att det skulle ta lite mera bak där mesta tyngden finns så jag satte dit 38 mm oken bak på org skivor
Jag har bra bromsverkan fram säskillt med Ferodobeläggen (overkill),jag fick längre pedalväg innan bromsarna tar, vilket inte var så bra
Willwood tryckreduceringsventil till fram bromsarna kan det vara ett steg mot framgång
Bild på min H-bromscyl https://picasaweb.google.com/rolwen54/H ... i-ePocHhUw
Mvh rolwen
Re: Bromsar bak X 1/9
Större kolvar innebär att det går åt mer olja för att röra kolven lika mycket. Det ger en längre pedalväg, och i kombination med mindre originalkolvar i andra kretsen att de större vid en given pedalrörelse inte trycker ut kolven lika mycket. Och tar sämre.
Så har jag i alla fall fattat det, men med reservation för att jag bara är glad amatör på området
Så har jag i alla fall fattat det, men med reservation för att jag bara är glad amatör på området

Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Re: Bromsar bak X 1/9
Hej
Ja nåt åt det hållet till, vill jag ha det med, Eftersom h-bromscylindern är 19mm i diameter det blir ytan 15 kvadrat mm
Storleksökningen fr 34 till 38mm på bromsoket 32*2=64 kvadrat mm
Om man antar att kolven i bromsoket går ut 1mm innan bromsklossarna börjar ta i skivan så går det åt 64kubikmillimeter mer bromsvätska till bakbromsarna
Det blir ungefär ca: 4mm långt slag i h-bromscyl
Alltså är jag helt ute och seglar
Lite lustigt är det med mina bromsar men jag kan inte sätta fingret på det
Tackar för inläggen
Rättelse
Kom på i natt att area uträkningen nog blev fel dia:19 =283 dia 34 =907 dia 38 =1133 kvadrat mm
skillnad 226kvadrat mm gånger 2=452 Då blir det 1,6mm slaglängd i h-bromscyl Finkänsligt
Får väl börja på komvux
Nån som håller med eller
mvh rolwen
Ja nåt åt det hållet till, vill jag ha det med, Eftersom h-bromscylindern är 19mm i diameter det blir ytan 15 kvadrat mm
Storleksökningen fr 34 till 38mm på bromsoket 32*2=64 kvadrat mm
Om man antar att kolven i bromsoket går ut 1mm innan bromsklossarna börjar ta i skivan så går det åt 64kubikmillimeter mer bromsvätska till bakbromsarna
Det blir ungefär ca: 4mm långt slag i h-bromscyl
Alltså är jag helt ute och seglar

Lite lustigt är det med mina bromsar men jag kan inte sätta fingret på det

Tackar för inläggen
Rättelse
Kom på i natt att area uträkningen nog blev fel dia:19 =283 dia 34 =907 dia 38 =1133 kvadrat mm
skillnad 226kvadrat mm gånger 2=452 Då blir det 1,6mm slaglängd i h-bromscyl Finkänsligt

Nån som håller med eller

mvh rolwen
-
- Inlägg: 309
- Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
- Ort: Gävle
Re: Bromsar bak X 1/9
Men om du kan flytta ut anliggningsytan mellan belägg och skiva (dvs större diameter på skivan) kan du motverka förskjutningen i bromsbalans. Alternativt byter du även oken fram till ok med större kolvdiameter. Men då åker du nog på att byta även huvudbromscylindern till en med större diameter.
Det är inte helt enkelt med bromsar, men det är KUL!
Det är inte helt enkelt med bromsar, men det är KUL!

/Enzo


Re: Bromsar bak X 1/9
Jag lägger detta inlägget här. Jag försöker med en kort sammanfattning
Jag har kommit på FELET varför jag inte varit nöjd med bromsarna på bilen
Efter diverse beläggbyten,bromskivebyten fram,koll av huvudcylinder, luftningar, köpte och provade också med 38mm ok bak fast utan att modda dit Brava skivorna Efter provkörning av JAYs bil som hadde rätt gott grepp i bromsarna visserligen 15" däck och tipps fr Ingper o Enso Molinari
Bestämde jag mej för att sätta tillbaka orginaloken bak,jag hadde blästrat och målat dom skulle plocka isär dom och byta tätningar,men tätningarna passade inte det var också 38mm ok, det hadde jag inte kollat innan, lite pinsam överaskning
Detta förklarar en hel del
Jag har haft från ursla bromsar till "overkill" fram men knappt inget bak hela tiden
Det var lång väg till ruta ett
///rolwen
Jag har kommit på FELET varför jag inte varit nöjd med bromsarna på bilen

Efter diverse beläggbyten,bromskivebyten fram,koll av huvudcylinder, luftningar, köpte och provade också med 38mm ok bak fast utan att modda dit Brava skivorna Efter provkörning av JAYs bil som hadde rätt gott grepp i bromsarna visserligen 15" däck och tipps fr Ingper o Enso Molinari
Bestämde jag mej för att sätta tillbaka orginaloken bak,jag hadde blästrat och målat dom skulle plocka isär dom och byta tätningar,men tätningarna passade inte det var också 38mm ok, det hadde jag inte kollat innan, lite pinsam överaskning

Detta förklarar en hel del
Jag har haft från ursla bromsar till "overkill" fram men knappt inget bak hela tiden
Det var lång väg till ruta ett

///rolwen