Plattan är nu klar och väggar på 3 sidor uppmurade. Garagebygget går nu i vinterdvala och återupptas till våren, då det ska byggas loft, gavlar och tak. Det kommer att bli riktigt bra!
Några sliptag till på bilen så är det dags för grundfärg! När våren kommer ska karossen förhoppningsvis vara lackad och klar, kanske med drivpaketet monterat! Kul!!
Det finns en hel del fina kryss i Italien, men prisläget är helt annat än i Sverige. Det är också betydligt lättare att hitta raceprylar där, typ hjulupphängningar, fälgar, bromsar mm. Inte helt oväntat iofs. Synd att det är så bökigt att köpa grejor där! I alla fall om man inte pratar italienska...
Idag har jag flyttat om i garaget igen och fått fram karossen i arbetsläge. Det är mycket apelsinskal och damm i grundfärgen så det får nog bli ett varv våtslip innan slipgrunden. Jag känner mig trots allt rätt nöjd med plåt/plastjobbet. Det är inte helt perfekt, men det är så bra jag kan få det som amatör. Får se hur det ser ut med topplack. Om jag inte tycker det är bra nog så är plan B att anlita en lackerare. Fast det skulle så klart kännas kul att klara alla moment själv! Kapen åkte oxå fram och nu är fästena för orginallamporna ett minne blott.
Jag medger att jag är sugen på att hänga i motor och låda i en nylackad, blank? kaross!
Här kommer bildbevis på att det faktiskt händer någonting i garaget emellanåt.
P1220567.jpg (51.01 KiB) Visad 20995 gånger
P1220564.jpg (63.02 KiB) Visad 20995 gånger
Redan en snabb titt på resultatet visar att jag inte är ngn större begåvning med lacksprutan. Svårt att få slipgrunden att komma jämnt. Jag spädde lite extra och då blev det bättre. ...Eller i alla fall lite mindre dåligt. Det ser ganska skapligt ut på bild, men tittar man lite närmare så är det långt ifrån godkänt. Förhoppningsvis går det att rätta till missarna med slippapper och tålamod.
Senast redigerad av Enzo Molinari den 28 aug 2014, 16:20, redigerad totalt 1 gånger.
Vid ett av mina få försök att spruta slipgrund (A-forden) fick jag för mycket vått-i-vått (tror jag). Det blev som krokodilskinn alltihop. Lämnade så småningom bort all slutlig finish till lackverkstaden. I mitt fall fick det verkligen göra skäl för namnet "slipgrund".....
Ingemar E. X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Hoppsan! Missade att forumet hade flyttat lite.
Klart att du ska få lite ryggdunkningar, snyggt jobbat!
Börjar bli än mer sugen nu att köpa mig ett x. Har nytt jobb och lite andra projekt på gång, så snart kanske....