Hej.
Jag är ny här på forumet och hoppas på lite hjälp.
Min bil är en 80 års modell.
Hastighetsmätarwiren är kass vid växellådan, finns det mer än en sort till en X 1/9? Var finns den att köpa?
Gissar att min tankmätararmatur är kass (mätaren bara hoppar) Var finns en ny sådan att köpa?
Diverse delar
Moderator: Ingper
-
- Inlägg: 57
- Blev medlem: 03 apr 2009, 12:23
Hej Palle!!
Jag har också problem med min men fick tips av Ingper här på forumet.
Läs här under:
MVH Per
Bränslegivaren är också ett vanligt fel. Genom att demontera gummiflänsen där slangarna går in (om det är något gummi kvar Wink kan armaturen plockas bort. Givaren är en släpsko på en halvmåneformad bana med motståndstråd. Denna tråd brukar nötas av, inte sällan mitt på. Då fungerar mätaren från fullt och ner en bit, för att sedan lägga sig på 0. Har man kanske halvtank (det finns ingen "nerslöningsfunktion" mot skvalp på mätaren) kommer den inte bara hoppa efter skvalpet, utan också hoppa mellan att fungera och ner till 0. Varningslampan går dock på en egen kontakt, så den kan fungera oberoende av mätaren.
Tyvärr är givare väldigt svåra att hitta. Min har jag renoverat med en bana från en gammal trådlindad potentiometer. Men den visar inte riktigt rätt.
Jag har också problem med min men fick tips av Ingper här på forumet.
Läs här under:
MVH Per
Bränslegivaren är också ett vanligt fel. Genom att demontera gummiflänsen där slangarna går in (om det är något gummi kvar Wink kan armaturen plockas bort. Givaren är en släpsko på en halvmåneformad bana med motståndstråd. Denna tråd brukar nötas av, inte sällan mitt på. Då fungerar mätaren från fullt och ner en bit, för att sedan lägga sig på 0. Har man kanske halvtank (det finns ingen "nerslöningsfunktion" mot skvalp på mätaren) kommer den inte bara hoppa efter skvalpet, utan också hoppa mellan att fungera och ner till 0. Varningslampan går dock på en egen kontakt, så den kan fungera oberoende av mätaren.
Tyvärr är givare väldigt svåra att hitta. Min har jag renoverat med en bana från en gammal trådlindad potentiometer. Men den visar inte riktigt rätt.
Säkert inte alls omöjligt !
Bara det blir någorlunda rätt resistans. Nu är det 15 år sedan jag gjorde detta på min, så jag kommer inte ihåg vad totalresistansen skulle vara.
Tänk också på att det sitter en liten "extravinge" om jag inte minns fel, som går till lampan. Denna sluter direkt mot jord när det är nere på reserven (dvs 0) och tänder lampan. Därav två kablar in genom flänsen.
Lampan styrs alltså inte av givaren till mätaren och vad den visar för bränslemängd (som på modernare bilar).
Bara det blir någorlunda rätt resistans. Nu är det 15 år sedan jag gjorde detta på min, så jag kommer inte ihåg vad totalresistansen skulle vara.
Tänk också på att det sitter en liten "extravinge" om jag inte minns fel, som går till lampan. Denna sluter direkt mot jord när det är nere på reserven (dvs 0) och tänder lampan. Därav två kablar in genom flänsen.
Lampan styrs alltså inte av givaren till mätaren och vad den visar för bränslemängd (som på modernare bilar).
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06