Råd, tips och hjälp!!!!
Moderator: Ingper
1. Då det är en 4-taktsmotor så snurrar vevaxeln 2 varv när kamaxeln snurrat 1 varv. Alltså ska de båda TDC-märkena komma rätt vartannat varv på vevaxeln.
2. Nej, bara skyddsplåten enl. Ingper.
3. Ja
4. Ja, då lossnar hela fästet som rullen sitter på. När det är loss så knacka av rullen från fästet.
2. Nej, bara skyddsplåten enl. Ingper.
3. Ja
4. Ja, då lossnar hela fästet som rullen sitter på. När det är loss så knacka av rullen från fästet.
Köpte den till slut på Biltema - vanligt standardskum med folie (50x100cm, 10 mm). Letade en tid efter en variant med mer tjock folie på filt, men gav upp. Den är bara delvis klistrad, om jag någon gång skall demontera den igen.
När så mycket var demonterat som jag ändå gjort var det inga större problem att få dit den, delad på två delar. Den var faktiskt så följsam att det t.o.m. gick att forma den över "knölen" snett under bensintanksflänsen. Skarven är sedan övertejpad med härför avsedd aluminiumtejp.
Ok, pilligt var det. Men det gick efter omständigheterna rätt bra.
När så mycket var demonterat som jag ändå gjort var det inga större problem att få dit den, delad på två delar. Den var faktiskt så följsam att det t.o.m. gick att forma den över "knölen" snett under bensintanksflänsen. Skarven är sedan övertejpad med härför avsedd aluminiumtejp.
Ok, pilligt var det. Men det gick efter omständigheterna rätt bra.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
-
- Inlägg: 57
- Blev medlem: 03 apr 2009, 12:23
Har du bytt rem redan och bilen går som den ska så sitter allt som det ska.
Ett alternativt sätt att göra på är att: dra handbromsen, lägga i växel, märka på kamhjulet mot en fast punkt på motorn, byt rem, se till att kamhjulet står rätt mot märket när remmen spänns.
Det är inte rätt sätt men det funkar om man inte hittar märkena som man ska använda.
Är man fortfarande osäker kan man ta ur stiften, lägga i högsta växeln och försiktigt knuffa bilen så motorn sakta dras runt. Skulle det ta emot så sluta knuffa.
Får du runt motorn ett helt varv så innebär det inte att remmen sitter rätt, det innebär bara att ventilerna inte kommer krocka med kolvarna.
På en 1300 kan man gå åtminstone en kugg fel åt vardera hållet utan att det tar i (vet jag av erfarenhet).
På en original 1500 US-spec (vet ej om det gäller euro-spec) så möts aldrig kolvar och ventiler. Det har skrivits massor om detta på Xweb (sök på interference eller non interference).
Jag vet inte om du fick någon hjälp av detta men.....
Ett alternativt sätt att göra på är att: dra handbromsen, lägga i växel, märka på kamhjulet mot en fast punkt på motorn, byt rem, se till att kamhjulet står rätt mot märket när remmen spänns.
Det är inte rätt sätt men det funkar om man inte hittar märkena som man ska använda.
Är man fortfarande osäker kan man ta ur stiften, lägga i högsta växeln och försiktigt knuffa bilen så motorn sakta dras runt. Skulle det ta emot så sluta knuffa.
Får du runt motorn ett helt varv så innebär det inte att remmen sitter rätt, det innebär bara att ventilerna inte kommer krocka med kolvarna.
På en 1300 kan man gå åtminstone en kugg fel åt vardera hållet utan att det tar i (vet jag av erfarenhet).
På en original 1500 US-spec (vet ej om det gäller euro-spec) så möts aldrig kolvar och ventiler. Det har skrivits massor om detta på Xweb (sök på interference eller non interference).
Jag vet inte om du fick någon hjälp av detta men.....
-
- Inlägg: 57
- Blev medlem: 03 apr 2009, 12:23
Hej X 1/9 vänner!!
Jag har nu ägnat några timmar åt att byta kamrem och spännare i garaget.Har gjort exakt enligt dig Tuck!!
Lyckades få markeringarna på rem och vevaxelskivorna att stämma överens(måste ha varit förvirrad sist)och gjorde markering på rotorskiva.Efter att jag fått dit nya remmen kollade jag att alla tre markeringarna stämde och det gjorde de.Sen drog jag runt motorn två varv genom vevaxeln och markeringarna på kam och vevaxelskivorna stämmer även då.Till sist skruvade jag åt spnnaren.
Det måste väl vara rätt då eller hur!!!???
Tyvärr har jag inte startat upp bilen än för jag vill byta olja först.
Tyckte det var lite busigt att få dit nya spännrullen.Tyckte också fjädern hackade lite men tror jag fick allt rätt till slut.
MVH Per
Jag har nu ägnat några timmar åt att byta kamrem och spännare i garaget.Har gjort exakt enligt dig Tuck!!
Lyckades få markeringarna på rem och vevaxelskivorna att stämma överens(måste ha varit förvirrad sist)och gjorde markering på rotorskiva.Efter att jag fått dit nya remmen kollade jag att alla tre markeringarna stämde och det gjorde de.Sen drog jag runt motorn två varv genom vevaxeln och markeringarna på kam och vevaxelskivorna stämmer även då.Till sist skruvade jag åt spnnaren.
Det måste väl vara rätt då eller hur!!!???
Tyvärr har jag inte startat upp bilen än för jag vill byta olja först.
Tyckte det var lite busigt att få dit nya spännrullen.Tyckte också fjädern hackade lite men tror jag fick allt rätt till slut.
MVH Per
-
- Inlägg: 57
- Blev medlem: 03 apr 2009, 12:23
Är på bra humör ikväll
.Fick dit det sista på bilen ikväll och det var med spänning jag vred runt nyckeln på bilen.Fick "nöta" en stund men sen mullrade bilen igång!!! Det som är kvar innan första provturen är att få tag på 4st däck.Nu är det nya skivor och klossar, ny kamrem och spännare, nya oljor och dessutom har jag lackat lite detaljer på bilen.13år ståendes i garage är nu snart över.Snacka om att jag ser fram mot första turen!!!
Tyvärr såg jag att bränslemätaren är paj men det kanske är nån givare eller nåt som sagt upp sig.Även spolarmotorn verkar ha sagt upp sig.Men det klart det kommer väl alltid att finnas saker att klia sig i huvudet över med en gammal bil
MVH Per


Tyvärr såg jag att bränslemätaren är paj men det kanske är nån givare eller nåt som sagt upp sig.Även spolarmotorn verkar ha sagt upp sig.Men det klart det kommer väl alltid att finnas saker att klia sig i huvudet över med en gammal bil

MVH Per
Inte för att det har med dessa fel att göra men följ det gamla klassiska rådet att fräscha upp jordanslutningarna då det är en typisk felkälla.
Under servicelocken till strålkastarna och i motorrummet sitter det 8-poliga jordplintar. Ta loss, rengör och sätt tillbaka. Om de är rostiga så köp nya. Finns på Autoexperten bl a. Tänk på att plinten ska ha bra kontakt med plåten under samt att flatstiften ska ha kontakt. Använd kontaktspray ed.
Under servicelocken till strålkastarna och i motorrummet sitter det 8-poliga jordplintar. Ta loss, rengör och sätt tillbaka. Om de är rostiga så köp nya. Finns på Autoexperten bl a. Tänk på att plinten ska ha bra kontakt med plåten under samt att flatstiften ska ha kontakt. Använd kontaktspray ed.
-
- Inlägg: 57
- Blev medlem: 03 apr 2009, 12:23
Tja FelleFelle skrev:Problemet är att vehusventen måste in i luftfiltret och att "snark" ventilen (som jag kallar den) (vakumklockan mellan torpedväggen och blocket.,) måste pluggas igen. sen är det bara att köra med öppet filter. U,K.
//Felix
Vet du vad den där klockan egentligen gör? Vad händer om man pluggar den? Min har jag kopplat ihop med vehusventilationen som på original. (Visserligen bara innanför luftfiltret på besiktning)

Hempa
Hellre en bil som krånglar ibland än en som alltid är ful.