Kopplings problem

Moderator: Ingper

Heybrorsan
Inlägg: 18
Blev medlem: 03 okt 2007, 11:03
Ort: bollnäs

Kopplings problem

Inlägg av Heybrorsan »

hej
har bytt packningar i kopplings cylinder ink slaven. men får inte upp nå tryck i pedalen. någon sam har något tips?
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

Luftat med tryck?
/Enzo
Bild
Hempa
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 maj 2006, 14:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Hempa »

Enzo Molinari skrev:Luftat med tryck?
???

Någonstans ere luft. Se till att systemet e fullt så skall det funka.
Hellre en bil som krånglar ibland än en som alltid är ful.
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

Angående luftning.

Ett tips som egentligen borde finnas på Felles mekartips, men ändå...

Hur många har inte luftat bromsar på det gamla traditionella viset, dvs frugan sitter och trampar på bromspedalen, medans man ska försöka öppna luftningsnipplar i tid och otid.
För cirka 5 år sedan köpte jag världens bästa hjälpmedel på Mekonomen, artikelnummer: 42-71340, ett bromsluftningsverktyg för 175:-
Den består av en slang med ett lock i ena ändan och en däckventilsanslutning i den andra.
Procedur:
Skruva av locket till bromsoljebehållaren, fyll på bromsvätska och skruva på speciallocket. Lägg t.ex. ett vinterhjul bredvid bilen och anslut den andra ändan på slangen till däcksventilen. Vips, så har man 2 kilos tryck i bromssystemet. Skruva av det hjul du ska lufta bromsen på. Tryck på en ca. 2 dm genomskinlig plastslang på luftningsnippeln och stoppa den andra ändan på plastslangen i en burk. Nu är det bara att lossna luftningsnippeln med en nyckel och ut strömmar bromsoljan. Finns det luft i systemet så syns bubblorna i den genomskinliga slangen. Stäng nippeln när det är slut på bubblor. Sedan är det bara att fortsätta vid de andra bromsoken. Glöm bara inte att kontrollera bromsvätskenivån i behållaren så att det inte går tomt, för då kommer det luft i systemet och man får börja om från början.
Jag vet inte om det är möjligt att använda samma metod på kopplingssystemet men man får väl prova när det blir dax.
Enda kruxet är att gängan på bromsvätske- och kopplingsvätskebehållarna inte är den samma som på Mekonomenlocket ty detta passar på tyska bilar!!
Jag var på skroten igår och köpte ett bromsvätskebehållarlock till en Fiat Uno. Med detta kan jag "bygga" om Mekonomengrunkan till ett Italienanpassat system.

Lycka till!
Heybrorsan
Inlägg: 18
Blev medlem: 03 okt 2007, 11:03
Ort: bollnäs

Inlägg av Heybrorsan »

Tuck skrev:Angående luftning.

Ett tips som egentligen borde finnas på Felles mekartips, men ändå...

Hur många har inte luftat bromsar på det gamla traditionella viset, dvs frugan sitter och trampar på bromspedalen, medans man ska försöka öppna luftningsnipplar i tid och otid.
För cirka 5 år sedan köpte jag världens bästa hjälpmedel på Mekonomen, artikelnummer: 42-71340, ett bromsluftningsverktyg för 175:-
Den består av en slang med ett lock i ena ändan och en däckventilsanslutning i den andra.
Procedur:
Skruva av locket till bromsoljebehållaren, fyll på bromsvätska och skruva på speciallocket. Lägg t.ex. ett vinterhjul bredvid bilen och anslut den andra ändan på slangen till däcksventilen. Vips, så har man 2 kilos tryck i bromssystemet. Skruva av det hjul du ska lufta bromsen på. Tryck på en ca. 2 dm genomskinlig plastslang på luftningsnippeln och stoppa den andra ändan på plastslangen i en burk. Nu är det bara att lossna luftningsnippeln med en nyckel och ut strömmar bromsoljan. Finns det luft i systemet så syns bubblorna i den genomskinliga slangen. Stäng nippeln när det är slut på bubblor. Sedan är det bara att fortsätta vid de andra bromsoken. Glöm bara inte att kontrollera bromsvätskenivån i behållaren så att det inte går tomt, för då kommer det luft i systemet och man får börja om från början.
Jag vet inte om det är möjligt att använda samma metod på kopplingssystemet men man får väl prova när det blir dax.
Enda kruxet är att gängan på bromsvätske- och kopplingsvätskebehållarna inte är den samma som på Mekonomenlocket ty detta passar på tyska bilar!!
Jag var på skroten igår och köpte ett bromsvätskebehållarlock till en Fiat Uno. Med detta kan jag "bygga" om Mekonomengrunkan till ett Italienanpassat system.

Lycka till!

Tack för bra tips. fixade kopplingen idag. så nu kan man kalla sig kopplings (expert) nästan iallafall;)
Skriv svar