Elektrisk bränslepump

Moderator: Ingper

Mats
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 sep 2013, 21:51

Elektrisk bränslepump

Inlägg av Mats »

Hej!

Sådärja, så satt en elektrisk bränslepump på plats, Biltemas Facet-kopia enligt "Ingpers" rekommendation. (Den gamla mekaniska pumpen verkade har börjat att läcka lite)

Bild

Den nya pumpen verkar fungera bra. Ett problem bara - jag hittade inget bra sätt att el-ansluta den. Jag tar gärna emot tips på enkla och smidiga sätt att få spänning till pumpen :-)

//Mats
Dagoberg
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jun 2007, 20:26
Ort: Jönköping

Re: Elektrisk bränslepump

Inlägg av Dagoberg »

Kontakta Ingper, eller vänta här så svarar han säkert strax.

Oskar
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Elektrisk bränslepump

Inlägg av Ingper »

Är ute på båtsemester f.n. men kan ju inte låta bli att kolla forumet....

Antingen tar man spänning från ett ställe där tändningen är på, eller också från ett ställe som har spänning när motorn snurrar - två olika skolor. Motiveringen till det sistnämnda är att om en slang går av och motorn stannar står inte pumpen och pumpar bränsle.

Jag kopplade den enligt det förstnämnda - ett relä som styrs av spänningen till tändningen (vid tändspolen eller elektronikboxen om du har elektronisk tändning). Själva spänningen tog jag sedan vid starten, via säkring (viktigt !) och relät till pumpen. Det är rätt dåliga kablar fram till tändningen, så kör inte pumpen direkt på den spänningen så du riskerar tändfunktionen.
Fördelen med denna inkoppling är att jag kan stå med tändningen påslagen ett tag innan första startförsöket om bilen stått länge, så att bränsle hinner pumpas fram. eftersom våra förgasare har retur och överflödet åker tillbaka, belastas inte nålventilen så mycket av pumpandet.

Vid den andra lösningen kopplas ofta relät styrt av oljetryckslampan istället. Nackdelen är att det kan vara lite segt att starta då, i synnerhet om starten inte drar på tillräckligt för att bygga upp oljetryck och släcka lampan/starta bensinpumpen. Men det finns ännu intelligentare sätt men komplexa att koppla in den.

Hade jag varit du skulle jag nog kanske fixat den mekaniska. Men nu har du ju skaffat en elektrisk. Jag hade ju inte ens ett hål för den mekaniska på mitt motorblock.....
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Mats
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 sep 2013, 21:51

Re: Elektrisk bränslepump

Inlägg av Mats »

Hej, och tack för svaret.

Det satte mig på rätt spår, så jag kunde lösa problemet. Spänningen till att driva pumpen hämtade jag från en blå kabel i resevhjulsbaljan. Om jag fattat rätt så är det spänningsmatningen till förgasarkylfläkten. Eftersom jag inte har kvar kylfläkten i min bil så är det nog bara bränslepumpen som drivs av den nu. Den är säkrad i säkringsdosan under hanskfacket.

Reläet till bränslepumpen dras av spänningen från en rosa kabel intill tändspolen. Den är spänningssatt via tändningsnyckeln. Så nu fungerar pumpen på det sätt som jag vill, pumpen tickar igång när jag vrider på nyckeln. Jag störs inte alls av ljudet, tvärt om jag tycker att det låter trevligt, lite "racing", typ.

Bild

Att renovera den mekaniska originalpumpen hade naturligtvis varit trevligt, men det ser otroligt trångt ut, går det överhuvud taget att komma åt den utan att lyfta ur motorn?

//Mats
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Re: Elektrisk bränslepump

Inlägg av Tuck »

Köpte denna:

http://www.eurosport-uk.net/shop/index. ... ucts_id=46

Byttes på en halvtimma genom luckan innanför reservhjulsbaljan.
Skriv svar