MISSLJUD VÄXELLÅDA

Moderator: Ingper

Mirko
Inlägg: 16
Blev medlem: 23 aug 2012, 12:14

MISSLJUD VÄXELLÅDA

Inlägg av Mirko »

Hej
Har bytt synkringar på en växellåda. Men för att få i hop vxl lädan så har jag varit tvungen och blanda ingående axel från annan låda.
Detta tror jag har lett till att jag har ett ljud på ettan och backen. Låter som om jag har rakskurna drev på dessa växlar.

Är det någon som har erfarenhet av detta och har ett förslag hur fixa?
Oljor?
'Byte drev?
Eller annat

Mvh
Mirko
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: MISSLJUD VÄXELLÅDA

Inlägg av Ingper »

Backen är väl just rakskuren (och osynkad), så att den låter är ju inget "fel". Men ettan skall vara tyst.

Är det olika X1/9-lådors innehåll du blandat eller är det andra modeller också ? Ettans drev har på X1/9 fram till åtminstone -81 43 kuggar men lite senare (1983- någonting) 45. Lite lurigt är det ju med snedskurna drev, för då spelar diametern och inte bara kuggantalet roll också. Men jag tror (med betoning på tror) att det i X1/9-sammanhang bara existerar dessa två.

Sedan vet man ju inte om donatorlådorna är originallådor eller "ihopplock" redan innan. Har du kvar det ettans "originaldrev" som gick mot den andra axelns motsvarande drev du nu använder, så du kan jämföra ?

I den här tråden (se t ex inlägg 4) berörs just Fiats klåfingrighet med att ändra inte bara kuggantal utan också pitchen: http://xwebforums.org/showthread.php?t=23337

Får dock hoppas det är något enkelt. Fast med lådorna är det ju aldrig enkelt - första svårigheten är ju att få ur den..... :cry: Lycka till, dock.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Mirko
Inlägg: 16
Blev medlem: 23 aug 2012, 12:14

Re: MISSLJUD VÄXELLÅDA

Inlägg av Mirko »

Hej Ingemar.
Tack för tipset.
Kollade antal drev etc innan jag plockade ihop. 43 på bägge....

Blivit rekommenderad Omega tillsats olja....? Men vet inte om det funkar....

Ska rycka ner lådan och se om jag kan byta tillbaka till gamla ettans drev. har kommit på ett supersmart sätt som går fort jämfört med orginal men då får jag ta ner hela ena sidans bakvagn..... Men fort går det :-) Framför allt när den sak upp.....

Kollar länken. Mycket intressant info ser jag
Dagoberg
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jun 2007, 20:26
Ort: Jönköping

Re: MISSLJUD VÄXELLÅDA

Inlägg av Dagoberg »

Glöm inte att räkna shimsbrickorna när du tar ner bakvagnen. Rätt antal på rätt sida.
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: MISSLJUD VÄXELLÅDA

Inlägg av Ingper »

Jag tar alltid ner vänster sida numera. Jag och Dagoberg testade en gång att göra som det står i Haynesboken bara för att det står ju att det går, men det går i princip inte att få ner lådan med upphängningen kvar. Och vi kom på varför: Haynesmanualen är från början skriven för 1300/4-växlad, och den lådan är ju kortare då den saknar femmans påbyggnad...

Tror inte på några tillsatser för att tysta lådan. Låter den illa med vanlig (rätt) olja, då är det något som inte stämmer och bör kollas upp. Inte döljas.
Glöm inte heller att denna lådan INTE skall ha modern växellådsolja av typen GL4/GL5, då den på sikt t.o.m. kan ta skada av det. GL1 skall det vara, säljs bl.a. av Lantmännen till traktorer. Men har man inte det går motorolja SAE20W50 nästan lika bra. Amerikanarna gillar Redline MTL, men den är som vatten. Dyrt vatten ! Dessutom förstörde den tätningar i en låda för mig, som började läcka som ett såll efteråt.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Mirko
Inlägg: 16
Blev medlem: 23 aug 2012, 12:14

Re: MISSLJUD VÄXELLÅDA

Inlägg av Mirko »

Tack.
Håller med. Lådan äker ner i morgon.
Skriv svar