Spottar oljedroppar ur vevhusventilationen
Postat: 29 maj 2013, 21:25
Min bil drar efter renoveringen (och den "nya" motorn) en hel del olja. Ryker gör det också, i varierande grad. Kompressionen är hög och jämn, och jag tror egentligen inte på kolvringarna. Det är lite svårt att avgöra när den egentligen ryker som mest (eller alls), det är inte klockrent vid uppstart, motorbroms o.s.v. Snarare kanske vid gaspådrag. Gasaren är dock numera injusterad och ombestyckad och harmonierar rätt bra med motorn (vilket den ju absolut inte gjorde på vårträffen i Kungsbacka
).
Ser att det är oljeblött i vevhusventilationsröret ovanför förgasaren i luftrenaren. I rörets "utblåsriktning" kan man också i luftrenaren se att det verkar blåsa in en hel del olja den vägen, då det är anmärkningsvärt "blött" precis där det borde hamna, bredvid förgasaren innanför luftfiltret. När motorn går känns ett tydligt luftpuffande ur röret.
Varför trycker den upp olja genom ventilationen ? Skall det sitta en oljefälla eller något extra i "burken" på blocket ? I slangen sitter den vanliga flamfällan, och allt är i god kondition (nytt). Men även i slangen anar jag olja.

Ser att det är oljeblött i vevhusventilationsröret ovanför förgasaren i luftrenaren. I rörets "utblåsriktning" kan man också i luftrenaren se att det verkar blåsa in en hel del olja den vägen, då det är anmärkningsvärt "blött" precis där det borde hamna, bredvid förgasaren innanför luftfiltret. När motorn går känns ett tydligt luftpuffande ur röret.
Varför trycker den upp olja genom ventilationen ? Skall det sitta en oljefälla eller något extra i "burken" på blocket ? I slangen sitter den vanliga flamfällan, och allt är i god kondition (nytt). Men även i slangen anar jag olja.