Däck

Moderator: Ingper

esj
Inlägg: 32
Blev medlem: 29 dec 2011, 13:02
Ort: Helsingborg/Sonarpsängar

Däck

Inlägg av esj »

Hej!
Har sök på forumet men inte riktigt hittat svaret jag är ute efter.
Skall köpa nya däck, vill gärna behålla standard fälgarna.
Är det någon som vet eller har erfarenhet av följande.
Hur breda däck kan man montera på fälgarna utan att det tar emot någonstans i bilen.
195/60-13 fram?, 205/60-55/13 bak?
Vad har ni för synpunkter på att byta till bredare däck, för- nackdelar?
Är denna kombination ovan ok rörande besiktningen?
2011-12-20 18.52.32  _MG_1685_cr 2.jpg
2011-12-20 18.52.32 _MG_1685_cr 2.jpg (115.39 KiB) Visad 8781 gånger
Ervin, X1/9-81
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: Däck

Inlägg av rolwen »

Hej ! Du kan använda dessa två länkar till att räkna ut hur stora däck du kan använda
Mellan framhjulet och fjäderbenstallriken är utrymmet inte stort :(
http://www.rimsntires.com/specs.jsp
http://www.carbibles.com/tyre_bible_pg4.html
/// rolwen
JYA63
Inlägg: 28
Blev medlem: 19 jun 2011, 13:07

Re: Däck

Inlägg av JYA63 »

Hej!
Rolwens länkar är helt OK!
Har en personlig favorit där det är väldigt lätt att göra snabba beräkningar på olika däck o fälgar. Tar även upp däcksbeteckningar, ET-mått. fartmärkningar, rullomkrets osv
Om du går in på själva startsidan så finns det mängder av annat att välja på ute i "rullgardinen" (vänstermarginalen)
Här har du länken till själva däcksidan
http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp

Man kan laborera en hel del men det får enligt lag bara diffa 5% uppåt eller neråt på rullomkretsen från originalet. Tror dock inte att någon bryr sig nämnvärt om veteranfordonen - bara däck/fälg inte går utanför skärmarna :lol:
ET måttet är det kinkigt med fram på våra skönheter (om du inte monterar spacer eller byter fjäderben) - bak är det bättre med plats i sidled :wink:

Lycka till!

/Jonny
Dagoberg
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jun 2007, 20:26
Ort: Jönköping

Re: Däck

Inlägg av Dagoberg »

Funderar på nya fälgar, men är lite osäker.
Har tittat på några snygga fälgar, 15 x 6.5, ET35, med 185/55 fram och 205/50 bak.
Med dessa däck så står bilen plant enligt mina beräkningar. Men fungerar dessa i fronten, även med spacers för att gå fri från fjäderbenet?
Inför nästa säsong så har jag planer på en sänkning med dessa:
http://www.ebay.co.uk/itm/fiat-x19-x1-9 ... 231df987ee
Kommer mina däck att ge mig problem då?

Många frågor 8O)

Oskar
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Re: Däck

Inlägg av Tuck »

Jag har denna sänkningssats monterad och det påverkar inte utrymmet eftersom det kritiska avståndet mellan däck och nedre fjädertallrik där fram inte ändras av fjädrarna.

Har skrivit det förr men kan repeteras:
Original offset är 24mm.
Jag har 15" med 25mm offset och 195/45 däck fram och då har jag fått slipa något på fjädertallriken.
Skulle offseten vara mindre alt. spacers, dvs att hjulet flyttades utåt så tar däcken i skärmkanterna när man svänger.
Så som jag ser det så är detta absolut max utan moddningar.
esj
Inlägg: 32
Blev medlem: 29 dec 2011, 13:02
Ort: Helsingborg/Sonarpsängar

Re: Däck

Inlägg av esj »

Hej på er alla!
Hoppas det är bra med er.
En kontrollfråga angående däck och fälg, innan jag mer aktivt går och söker efter nya däck och fälgar.
Har jag förstått korrekt att följande kombination skulle kunna passa, tror att några i klubben kör med denna kombination.
Era synpunkter på kombinationen och eventuella tips på vem som säljer dessa.
Ha det så bra.
/Ervin

Fälg dia: 15”
Fälg bredd: 7”
Bultcirkel: 4/98
ET: 24 eller 25
Navhål: 58,1
Däck fram: 195/45-15
Däck bak: 205/50-15
Ervin, X1/9-81
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Däck

Inlägg av Ingper »

Nu har jag färska tester på min bil. Men som "Dagoberg" erfarit är det inte säkert alla bilar är exakt lika vad gäller spel i hjulhuset och centrering av hjulupphängningen.....

De hjul jag håller på med (bilderna) är 15x6,5", ET15, 4x98 och 58,1 mm. Framdäcken är 195/45x15", bakdäcken 205/45x15". Ger ett fel på rullomkretsen på <1% jämfört med originaldimensionen 165/70x13".

Beroende på det låga ET't har jag plockat bort originalspacers så de kommer in i hjulhuset så mycket som möjligt. Motsvarar alltså ungefär ET19 nu, och då går det precis fritt för fjäderbenstallriken fram, men snuddar en aning i skärmkanten framför däcket vid halvt rattutslag. Det räknar jag dock med att lösa med en smärre modifiering av kanten. Inga problem med innerskärmen inne i hjulhuset, inte heller bakom framhjulet. Trots mina fula och vidlyftiga stänkskydd är här nästan 10 mm tillgodo.

Bak är det inga problem alls. Skulle kunna ha 225:or på redan nu, men för att få dem att vara kvar innanför övre skärmkanten måste i så fall fälgen ha högre offset än mina ET15. Om man inte passar på att skärmbredda och bygga om, vilket i och för sig lockat. Fast det är synd på den här bilen, som faktiskt är väldigt plåtfrisk. Sedan skall ju tiden räcka också. Så 205 bak räcker för mig :D .

Slänger med en bild på extramotorn jag gjort iordning. Den nuvarande har ju läckt vatten i 10 år, men nu läcker den mer än lovligt mycket. Får se hur mycket som hinns med (inkl lackering ?) till vårträffen i Göteborg :? ..

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
JYA63
Inlägg: 28
Blev medlem: 19 jun 2011, 13:07

Re: Däck

Inlägg av JYA63 »

Ser att du tillbringat några timmar i "båthuset" :wink:
Nylackad motor och fräsiga fälgar......Snyggt!!! Jag gillar den grafitgråa tonen och Abarth-emblemet som lyser
Får du nu på en hellack med innan träffen så får i alla fall jag parkera en bit ifrån din blänkande skönhet 8)

Rolwen har nog också lite nytt att presentera snart - jag var förbi och tjuvkika för ett tag sedan och möttes av nedplockade växellådor, lösa motorer och ett chassi på pallbockar. Nu hoppas vi på en mild vinter så att han hinner meka klart i sitt garage och kan åka ståndsmässigt till träffen i vår...........

//J
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Däck

Inlägg av Ingper »

Jo, det har blivit lite mer än båt i båthuset. Men bilen är nu hemflyttad till garaget (man ser hörnet på pingisbordet som står på andra bilplatsen på första bilden) eftersom jag normalt inte har någon värme på i båthuset. Dessutom när det kommer till spackling och annan fixning så är det ju en timmes dödtid lite då och då, och då är det smidigare att ha den hemma. Även om båthuset bara är 15 min bort. Har dock ännu inte hittat exakt den färgen jag vill ha, så vi får väl se vad som hinns med. Rosten nedanför rutan är nu dags för andra gången, och höger framskärm är ju "nödreparerad" efter ett besök av en husvagn i våras. Kanske ingen har sett, dock.

Har lite dåligt samvete för att jag inte rotat igenom alla mina växellådskartonger efter info som Rolwen frågat mig efter, men tiden har inte räckt. Just nu hemkommen efter att ha avverkat den första i raden av årets julkonserter, denna gång ett par mil från Göteborg. Och nu duggar de tätt ett tag, så det blir nog ingen X1/9 förrän efter den sista på annandagen.

Fälgarna kanske jag skulle vilja ha svarta istället för grafitgråa, men jag börjar så här. Funderar på om det inte trots allt är fräckare att behålla dem grafitgrå. Abarth-märket sticker ut lite, men det behövs något sådant. Det är ju utbytbart om jag tröttnar på det. Får se hur färgerna passar när bilen sedan är omlackad.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
JYA63
Inlägg: 28
Blev medlem: 19 jun 2011, 13:07

Re: Däck

Inlägg av JYA63 »

Blev lite nyfiken....
Har du moddat toppen också på den nyrenoverade motorn eller är det "originale" :?:

/J
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Däck

Inlägg av Ingper »

Nej, den är inte moddad. Inte mer än att jag slipat till gjutmärken och kanter på kanalerna. Hade väl en tanke på det först, men får ta det senare i så fall.
Kommer däremot att - liksom på den befintliga - bestycka om förgasaren och flytta med det rostfria (?) avgassystem som sitter på bilen sedan tidigare. Det blir också elektroniskt tändsystem. Så något mer flås än original kanske det blir ändå :wink:
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: Däck

Inlägg av rolwen »

Ja det var glassiga fälgar,(blir det sol i sommar nu då) och du behöver inte ha dåligt samvete jag har fått ihop en växellåda hoppas jag :D

Hokus
rsz_1rsz_pict0007.jpg
rsz_1rsz_pict0007.jpg (78.67 KiB) Visad 8443 gånger
Pokus
rsz_1rsz_alfa_fälgar_002.jpg
rsz_1rsz_alfa_fälgar_002.jpg (55.51 KiB) Visad 8443 gånger

Om du inte vill ha den grå färgen så kan du mejla den till mej :)
rsz_1rsz_alfa_fälgar_005.jpg
rsz_1rsz_alfa_fälgar_005.jpg (56.48 KiB) Visad 8443 gånger
/// rolwen
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Däck

Inlägg av Ingper »

Wow, det händer verkligen en del på din front också !

Skall bli kul att se dina fälgar på bilen sedan. Som du ser på mina bilder är min bil ganska nerstrippad dvs jag är nära "the point of no return" med min nu, så om familjen skall åka två X1/9:or till Göteborg får jag nog se till att löpa hela linan ut.

Du ligger uppenbarligen före nu.... :twisted:
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
esj
Inlägg: 32
Blev medlem: 29 dec 2011, 13:02
Ort: Helsingborg/Sonarpsängar

Re: Däck

Inlägg av esj »

Hej på er alla!
Inspirerande att se all aktivitet!
3 frågor angående ”ET 25 måttet”. Om man har följande kombination nedan, är ET 25 med eller utan
”original” spacern kvar på bilen?

Fälg dia: 15”
Fälg bredd: 7” eller 6,5”, påverkars ET måttet beroende på bredden, samma 195/45-15 däck fram???
Bultcirkel: 4/98
ET: 24 eller 25
Navhål: 58,1
Däck fram: 195/45-15
Däck bak: 205/50 eller 45-15

Om man bytar till andra bromsskivor, typ "Tuck´s variant" ändras ET 25???

Ha det så bra.
/Ervin
Bilagor
Spacer  .JPG
Spacer .JPG (133.83 KiB) Visad 8436 gånger
Ervin, X1/9-81
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Däck

Inlägg av Ingper »

esj skrev: 3 frågor angående ”ET 25 måttet”. Om man har följande kombination nedan, är ET 25 med eller utan
”original” spacern kvar på bilen?

Fälg dia: 15”
Fälg bredd: 7” eller 6,5”, påverkars ET måttet beroende på bredden, samma 195/45-15 däck fram???
Bultcirkel: 4/98
ET: 24 eller 25
Navhål: 58,1
Däck fram: 195/45-15
Däck bak: 205/50 eller 45-15
Om man bytar till andra bromsskivor, typ "Tuck´s variant" ändras ET 25???
ET25 är med spacern på. Även om annat skulle få plats är det rätt viktigt för att inte snedbelasta hjullagren för mycket att hålla sig hyfsat rätt i ET-mått. På X1/9 reglerar det dock sig självt, då det snabbt blir trångt.

ET-måtten, alltså hur mycket navet är offset'at från fälgens centrumlinjen, är fälgberoende. Exakt samma fälg finns inte sällan med olika offset, så det har inte med bredden att göra. Vill man ha "tyskstuk" med till synes bred fälgkant skall navet vara långt in och ET rätt lågt. Dock inte FÖR lågt, för då kommer fälgen utanför skärmkanten. Annars kan man välja högre ET, navet längre ut/däcken längre in och bygga på med spacers för att få ner offset. Dock måste bultlängder och annat anpassas.

Nej, offset/ET ändras inte med andra bromsskivor, så länge de har samma godstjocklek över navet.

(Bakre bromssköldarna som syns på din bild har jag avvecklat på min - det som fanns kvar. Besiktningen har aldrig sagt något om det sedan 1994...).
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Skriv svar