Svenska X1/9-klubben • Kylrör, Hardtop & tomgång
Sida 1 av 1

Kylrör, Hardtop & tomgång

Postat: 21 jul 2011, 14:48
av NWH
Så var man äntligen medlem i klubben, fast bilen inköptes för över ett halvår sedan. Bra tips har jag snappat upp här på forumet, men aldrig ställt några egna frågor, dags så nu.
Xet har inte varit i trafik sedan 1991, så i vanlig ordning har det mesta fåtts gått igenom. Har varit en rolig genomgång för det mesta - bilen är ju tämligen lätt meckad. Eurosport UK har blivit flitigt anlitade, kan som flera andra här på forumet bara instämma - Utomordentlig snabb service och låga priser. Bilen rullar iallafall nu och besiktingen är i antågande - så vi får se hur det går...
Några problem har jag kvar, kylrören som löper under bilen är ingen rolig historia, de läcker lite här och där (dock inte i tunneln verkar det som). Har löst det tillfälligt genom att kapa bort dåliga bitar och ersatt dem med Flexislang från Biltema =99,5% tätt. Nu till frågan - är det någon som har haft samma problem med kylrören och hur har ni löst det?
Sedan har jag inget innertak i hardtoppen, är det normalt? Det fattas även någon list i bakkant på den som skall täta mot targabågen, har kollat på sprängskisser men kan inte se hur det skall se ut, finns det någon som har lust att plåta undersidan på en hel hardtop vid tillfälle? Slutligen lyckas jag inte riktigt få till tomgången. Förgasaren är genomgången med Eurosports renoveringsats. Nu har jag en ojämn/vandrande tomgång runt 800rpm - om jagdäremot rappar till på gasen tjuvstannar motorn, enda sättet är att sakta ta ner varvet. Finns det några bra grundinställningar på blandskruven eller nåt annat tips? Jag kan tänka mig att SBP kommer att ha åsikter om nuvarande inställning :(

Re: Kylrör, Hardtop & tomgång

Postat: 21 jul 2011, 18:09
av rolwen
Hej På min Fiat X-80 sitter det en Weber 32 DATR med en gasspjällsdämpare vid gaslänkaget https://picasaweb.google.com/rolwen54/F ... ant4p3d2gE#

Kan de vara till nån hjälp 777rolwen

Re: Kylrör, Hardtop & tomgång

Postat: 21 jul 2011, 21:06
av NWH
Hej, jag har en likadan, kan det vara så att den inte dämpar tillräckligt? Jag kan trycka in den väldigt lätt, hur fjädrande/dämpande skall den vara?

Re: Kylrör, Hardtop & tomgång

Postat: 22 jul 2011, 00:28
av rolwen
Hej
Hur dämpande den ska vara,ja den ska ta emot gasspjällarmen och
sakta in den skulle tro från 1500varv till 800
Den tillhör avgasreningen
///rolwen

Re: Kylrör, Hardtop & tomgång

Postat: 22 jul 2011, 09:43
av Ingper
Den tror jag inte är hela problemet. Har tagit bort den på båda våra, utan problem. Men det kan ju kanske finnas andra rester av "avgasreningen" som gör att den faktiskt behöver fungera på din bil. Men jag har som sagt dåligt med idéer.

Läckage från rören har jag bara haft från själva anslutningen mot gummislangen. Det har hittills berott på dålig slang/slangklämma. Har t.o.m. fått sätta två på den ena innan det blev tätt.

Re: Kylrör, Hardtop & tomgång

Postat: 31 jul 2011, 17:36
av NWH
Har nu efter en del skruvande på bland och tomgångskruv fått till en tomgång som visserligen är lika ojämn men som tillåter att man gasar till utan att motorn sedan dör när den går ner i varv, att det skall vara så :twisted: :evil: svårt!

Ramlade på en x i ett parkeringshus häromdagen och kollade in på hardtoppen, snyggt innertak! Jag har inget sådant :(

Re: Kylrör, Hardtop & tomgång

Postat: 01 aug 2011, 17:14
av Tuck
Så vitt jag vet så har 1300 inget innertak. Kanske du har ett sådant?

Re: Kylrör, Hardtop & tomgång

Postat: 01 aug 2011, 18:34
av NWH
Nix, en 1500 årsm 1980

Re: Kylrör, Hardtop & tomgång

Postat: 01 aug 2011, 22:12
av Tuck
Vad jag menar är att du kanske har TAKET från en 1300.

Re: Kylrör, Hardtop & tomgång

Postat: 02 aug 2011, 15:50
av Dagoberg
Det ligger ett tak på blocket just nu sedan ett par timmar.

Re: Kylrör, Hardtop & tomgång

Postat: 19 aug 2011, 09:39
av HitSnapper
Om kylrör; läser ibland på engelska forumet och det verkar inte vara helt ovanligt med problemet du beskriver. En snygg lösning var en kille som kapade av rören utanför tunneln och drog kopparrör (VVS) inuti de gamla, lödde ändarna med vinklar så det blev samma dragning som tidigare. Lite mindre area på rören men verkar fungera.

Re: Kylrör, Hardtop & tomgång

Postat: 19 aug 2011, 22:42
av NWH
Just innermåttet på kylrören känns lite viktigt, men tack för tipset. Bilen är nu besiktigad (ua) :D
Co. Halten 0,1 (gränsvärde 4,5)Så besiktningsmannen tyckte jag skulle ge den lite mer :lol:
Hur som helst, efter lite avverkade mil har förgasaren blivit lättjusterad, så det problemet är ett minne blott. Överhuvudtaget så går bilen bättre och bättre, alla reglage och pedaler funkar smidigare när bilen fått rullar lite.