Nybliven ägare

Moderator: Ingper

Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Re: Nybliven ägare

Inlägg av Tuck »

Fälgar:
6,5x15 eller 7x15 funkar om du ser till att inte ändra offseten från original 24mm.
Större offset och däcket tar i fjäderbenet.
Mindre offset och däcket tar i skärmkanten när man svänger.
Problemet är att hitta fälgar med bultdelning 4x98 och ca. 24mm offset!
Ett alternativ är att ta bort original spacersplattorna (4mm) om offseten är för liten,
alt. nya tjockare spacers om offseten är för stor.

Framdäck:
195/45-15 är absolut max och då är diametern på hjulet nästan exakt som original.

Bakdäck:
205/50-15 funkar utan problem och då har hjulet ca 2cm större diameter än original.
Naturligtvis kan man ju ha samma som i fram om man är allergisk mot traktorutseende,
men originaldiameter har lite dålig fyllnadsgrad där bak.
HitSnapper
Inlägg: 19
Blev medlem: 18 sep 2007, 08:54

Re: Nybliven ägare

Inlägg av HitSnapper »

Finns lite skrivet om detta på forumet, du får söka.
När du skaffar fälgar, ha bara koll på att exxy'ns ET mått är nästan unikt. Det är lätt att bara gå efter bultcirkeln och då är det många som passar.
Dagoberg
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jun 2007, 20:26
Ort: Jönköping

Re: Nybliven ägare

Inlägg av Dagoberg »

Bromsarna luftade och klara, spolarpumpen fungerar och höger lykta sitter på plats. Nu ska det bara läggas lite asfalt framför garaget så kan jag prova om bilen går som den ska efter alla ingreppen.
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Nybliven ägare

Inlägg av Ingper »

Kul !

Om du inte redan löst slangproblemet för förgasarkylfläkten, så har jag kollat på garagevinden nu. Har en bit blank 65 mm och över 1m svart 65 mm (med folieinsida, värmetålig).

Har du anmält dig till höstträffen än då ?
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Dagoberg
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jun 2007, 20:26
Ort: Jönköping

Re: Nybliven ägare

Inlägg av Dagoberg »

Motorn gick igång som den skulle. Var tvungen att testa för att eventuellt kunna väga upp med något positivt mot den j.¤&v/#a bakluckan. Slog igen luckeländet för en vecka sedan, och nu går den inte att öppna.
Det lilla positiva är, kanske, att serviceluckan in till motorrummet inte satt på plats. Med lite tur så kanske detta är till hjälp. Men jag vore tacksam om någon kunde hjälpa mig med lite fina bilder av låset och dess omgivning för att se vad jag har i handen i mörkret. Bilden av låset i Heynes boken var inte mycket till hjälp.
Jag kommer åt låset, men kan inte känna om vajern fungerar som den ska. Allt fungerade fint tills jag tänkte fixa till så att jag skulle slippa använda en tång för att öppna luckan.
Nåja, alltid lär jag mig någonting av detta oxå, hoppas jag 8o)
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Nybliven ägare

Inlägg av Ingper »

Det finns i original en nödvajer, en stållina utan hölje. Den slutar i motorrummet med en ring. Om du har riktig, riktig tur finns denna kvar och är inte så rostig utan att den håller att dra i.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Re: Nybliven ägare

Inlägg av Tuck »

Om/när du fått upp låset så gör gärna följande tips jag skrev om vid en annat liknande lucktråd:

Öppna kofferten.
Lossa låset till luckan, men märk ut runt skruvarna var det sitter så är det lättare att hitta tillbaka positionen.
Skruva loss vänster backljuslampglas (det vita glaset). Ta ur glödlampan.
Borra ett 3mm hål i reflektorn på höger sida (kl 6) nån centimeter innanför kanten.
Ta en ståltråd och tvinna fast den i öglan på låset där de andra båda vajrarna sitter fast.
Montera tillbaka låset.
Stick in den andra ändan på ståltråden i det borrade hålet och gör en ögla på ändan.
Sätt i glödlampan och sätt tillbaka lampglaset.

Om nu lucköppningen skulle haverera så lossar man lampglaset och drar i öglan!
Dagoberg
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jun 2007, 20:26
Ort: Jönköping

Re: Nybliven ägare

Inlägg av Dagoberg »

Vajrarna är hela, båda två. Min assistent drar i vajrarna medans jag känner efter vad som händer i låsänden, men det verkar stumt. Så om någon har en bild eller två så tror jag att det skulle hjälpa. Ska försöka ta några bilder med digitalkameran, men de blir ju sissådär med tanke på att jag inte ser vad jag fotograferar.
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Nybliven ägare

Inlägg av Ingper »

Har tagit några bilder.
Vajrarna/armen bör vara åtkomlig under låset, dvs tryckas åt höger på bilderna. Kom inte under med kameran för att ta ett kort snett upp i fickan, men den finns där i alla fall.
En annan variant skulle kunna vara att lossa luckans gångjärn och på så sätt lyfta framkanten. Se inringat på bild 1. Däremot har du nog inte mycket för att lossa låsets bultar, då det monteras underifrån. Glöm inte att trycka ner luckan när assistenten drar i vajrarna, för att lätta på trycket (om tätningslisten gör sitt jobb).
Bild
Bild
Bild
Bild
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Dagoberg
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jun 2007, 20:26
Ort: Jönköping

Re: Nybliven ägare

Inlägg av Dagoberg »

Är inne på en ny tanke. Är det möjligt att jag kan ha vänt låset åt fel håll när jag återmonterade det?
Det sitter ju en fjäder för att stänga haken i låset, och nu när jag har hunnit tänka över saken, så känns det som om den sitter på fel sida. Bara en fundering. Bra bilder förresten, tack så mycket. Även en bra tanke att lossa gångjärnen, prövar detta om allt annat går åt skogen.
Dagoberg
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jun 2007, 20:26
Ort: Jönköping

Re: Nybliven ägare

Inlägg av Dagoberg »

Bakluckeproblemet är nu löst. Hade monterat låset åt fel håll. Efter att ha skruvat loss gångjärnen, så såg jag lite mer. Tog även till en liten USB-kamera som min assistent Anders hade därhemma. Drog därefter fram nödwiren och drog den åt "fel" håll, och vips så var luckan öppen och borttagen. Nu är den åter monterad på plats och allt fungerar fint igen, åtminstånde låset.
Tog därefter en provrunda för att visa upp pärlan för Ingper, och testa bromsarna. Kan nu konstatera att det krävs lite mer luftning av bromsarna, tror jag i alla fall. De kanske ska vara så där lite halvkassa jämfört med min RC.
Ska även beställa lite elprylar till motorn och förmodligen även en uppsättning hjullager då de låter lite latcho.
Angående luftningen, så är jag inte säker på att vi gör helt rätt, så om någon ville ge en kort beskrivning, vore jag glad. Mot slutet av prorundan, så lät Fia som en kass folka och hon var kraftlös som gud vet vad, men det berodde nog mest på att ena tändkabeln inte satt på plats längre. Numera åtgärdat.
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Nybliven ägare

Inlägg av Ingper »

Nja, du fick ju visa upp bilen för min äkta hälft, men jag missade ju tillfället. Var ute på Vättern och tvättade båten, samt hade körlektion med Rickard. Kom väl till pass eftersom gyrot på autopiloten sedan ballade ur (igen !) så det blev manuell styrning medan jag tvättade utsidan....

Luftningen är väl egentligen inget speciellt med. En slang med backventil ner i en flaska, och en assistent (eller jag själv, om jag får backventilen att fungera) som trampar. Och när man tror man är klar med den bromsen så kör man ur en halv deciliter bromsvätska till......
Man kan också sätta tryck på behållaren med ett sådant där ventilförsett lock med slang till närmaste däck. Den jag köpt på Mekonomen har jag dock inte fått att passa bra på en enda bilmodell än, så det brukar sluta med att locket flyger bort och att luften är slut i ena framdäcket. Och så får man - förutom att pumpa upp ett av hjulen - lufta på "vanligt" sätt i alla fall.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Dagoberg
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jun 2007, 20:26
Ort: Jönköping

Re: Nybliven ägare

Inlägg av Dagoberg »

Kommer förbi snart igen 8o)
Vi använde Biltemas 25 kronors avluftningskit, men det kan ju hända att vi inte luftade nog.
Ska strax ner och köpa en flaska bromsvätska till, så blir det nog bättre sedan.
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Nybliven ägare

Inlägg av Ingper »

Kör med samma kit, och har man bara fått till "lagom" tryck på kulan i backventilen går det oftast riktigt bra. Jag brukar vara snål (ekonomisk ?) och hälla tillbaks urluftad bromsvätska när jag kört in en liter eller så i systemet. Då har ju den nya s.a.s. gått runt. Fast det beror nog kanske mest på att jag inte haft mer hemma. Mer än kostnaden :lol: .

Sedan är det ju inte servobromsar, så de kräver ju lite mer tryckkraft än en del andra bilar. Men pedalen skall givetvis inte kännas alltför svampig eller gå i botten....
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: Nybliven ägare

Inlägg av rolwen »

Jag har tagit locket fr kopplingsbehållaren och satt dit en nippel och använder tryckluft reducerat ner till max 0,5 bar
Kolla på det gula locket nipplen slutar en bit ner i behållaren och där blir nivån, så den blir inte överfull Har fungerat bra på detta sättet ,inget spring o titta om bromsvätskan
är slut i behållaren
https://picasaweb.google.com/rolwen54/2 ... 5208956850
https://picasaweb.google.com/rolwen54/Bromsluftare
Kopplingen fyller jag fr luftningsnipplen med en vanlig oljekanna
Har fortfarande inte rett ut bromsproblemen tar för bra fram !
Mvh rolwen
Skriv svar