Nybliven ägare

Moderator: Ingper

Dagoberg
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jun 2007, 20:26
Ort: Jönköping

Nybliven ägare

Inlägg av Dagoberg »

Hej!

Nu så står mitt första x i garaget hos en kompis. Har varit och beställt lite filter och ny kamrem/spännrulle.
Tänkte även byta bromsar runt om, men är lite osäker på vad jag ska beställa, förutom skivor och klossar.
Antar att jag lika väl kan renovera oken när jag ändå är där, men vad kan ett sådant kit heta hos Eurosport?
Tänkte även byta hjullager när jag ändå mekar, men dessa tar jag nog från Swerull.
Höger ögonlock ligger i källaren för lack och sedan väntar lite felsökning i elen.
Något annat som jag bör tänka på?

MVH

Oskar, Jönköping
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Nybliven ägare

Inlägg av Ingper »

Gratulerar !

Plockar du ändå bort oken så passa på att byta bromsslangar också. Kostar några hundra för alla fyra. Men om oken fungerar så ser jag ingen anledning till att renovera dem, fast att beställa hem renoveringssatser till alla är inte fel om du ändå beställer. Renoverar du bakoken så byts bl.a. en O-ring till "handbromspinnen". Den kil som transformerar armens vridrörelse till "pinnen" in i kolven gäller att återmontera på rätt håll (du ser/förstår när du kommer dit). Det är inte alls svårt att montera den åt andra hållet, och allt verkar frid och fröjd förutom att kolven bara rör sig hälften så mycket med påföljd att handbromsen inte tar ordentligt. Ja, jag vet av erfarenhet.... :roll:

Beställ även nya luftnipplar. Har för mig att de inte ingår i satsen utan beställer separat. "Pinnarna" som håller fast skivorna när hjulet är av kan ibland vara eländiga att få loss med bibehåller snygg sexkant, men de kostar inte mycket: http://www.eurosport-uk.net/shop/index. ... ucts_id=79
Kolla så ingen av kopplingscylindrarna (huvud/slav) läcker, likaså kolla efter läckage på huvudbromscylindern. Pumpa och tryck 50 ggr om bilen har stått, för att stressa tätningarna. Läckande vattenpump (packboxen på axeln bakom remskivan) är heller inte ovanligt om bilen stått länge. Jag har försökt renovera, men det har alla tre gångerna slutat med att jag köpt en ny.
Men det finns ingen anledning att byta något av detta om det inte läcker. Det kan hålla i 20 år till eller gå sönder nästa vecka. Men vattenpump finns t.o.m. på Mekonomen och allt det nämnda är egentligen bara ett par dagar bort hos Eurosport UK. Kolla drivaxeldamaskerna också, men jag skulle inte byta t ex hjullager om det inte behövs. SÅ roligt är det definitivt inte att byta lager på en X1/9:a.....

Vad gäller elfel är en bra början att ge sig på alla jordtag ("krabbor" i rostbenägen plåt med 6-8 kabelskoanslutningar, monterade lite här och var mot bilens kaross). Putsa och lägg gärna på en klick kontaktfett. Men det där fixar du säkert lätt.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Re: Nybliven ägare

Inlägg av Tuck »

Håller med Ingper till fullo.
Angående bromsslangar, så är det så om du inte vet, att slangar med olja i sväller invändigt med tiden. Alltså kan en slang se prima ut på utsidan men vara näst intill helt tät på insidan. Detta leder naturligtvis till att oljan har svårt att ta sig fram, med dålig bromsverkan eller anliggande bromsar som följd. Detta gäller alla bilar och är inget typiskt FIAT-fel.
Kolla också handbromsviren när du ändå är där så att den går lätt och inte är rostskadad.

Byt glykol. Blanda 50%/50%. Var noga med luftningen sedan. Minsta lilla luft i kylaren kan få bilen att koka. Antar att du vet var man luftar kylaren.
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Kamremsbyte

Inlägg av Tuck »

Skrev för 2 år sedan hur man byter kamrem. Lägger in detta igen då det alltid är ett aktuellt ämne.



Haynes verkstadshandbok är inte att lita på då den visar 1300.

Ställ växellådan i friläge.
Koppla loss batteriet.
Hissa upp högersidan på bilen med en domkraft och ta bort höger bakhjul.

Ta bort stänkskyddet under motorn och de båda gula skyddskåporna. Tappa inte bort det lilla plastlocket till inpektionshålet högst upp på den övre gula kåpan.
Förutom de båda gula skydden, så sitter det en liten plåtbit längst ned kl.6 under vevaxelremskivan med två små skruvar. Detta "skydd" måste också tas bort för att få bort remmen.

Släpp av remspänningen till generatorn och ta bort generatorremmen.

Sätt på en nyckel på bulten som håller remskivan på VEVAXELN och vrid medsols tills vevaxel- och kamaxelremskivorna står på TDC. Om tändstiften tas bort går det att snurra motorn för hand, men det är inte nödvändigt.

Angående spännrullen,
Det är en mutter som håller fästet till spännrullen.
Lossa denna mutter så att fästet kan röra sig.
Tryck på spännrullen mot bilens bakända så att remspänningen försvinner och dra åt muttern så att remmen blir slapp.
Ta bort den gamla kamremmen.

Om spännrullen ska bytas så lossa muttern helt och ta bort fästet med rullen på. Knacka av den gamla rullen och tryck på den nya.
Montera tillbaka fästet och dra åt muttern enl. ovan.

Sätt på den nya kamremmen.

Släpp återigen på muttern typ ett varv så att fästet kan röra sig.
Låt fästet sitta lite löst. Då är det fjädern i "sprinten" som spänner rullen mot remmen.

Sätt återigen på en nyckel på bulten som håller remskivan på VEVAXELN.
OBS! OBS! Vrid alltså på VEVAXELN och inte på kamaxeln, för då sträcker man ju remmen åt "fel" håll.
Vrid nu runt motorn, MEDSOLS sett från remskiveändan, minst två varv så att remmen får "sätta sig". Detta gör att fjädern i "sprinten" spänner upp remmen med rätt belastning, förutsatt att fjädern är OK och att fästet till spännrullen kan röra sig fritt utan kärv.

Kontrollera att båda remskivorna samtidigt hamnar på TDC, annars har remmen kommit nån kugge fel. MEN, kom ihåg att BARA vrida medsols. backa inte tillbaka om du passerat märkena för då slackar remmen.

Drag sedan åt muttern med rätt moment till spännrullefästet.
Det gör att remspännaren sitter fast, alltså den fjädrar inte längre med.
Remspänningen blir härmed konstant/låst.
Värt att notera är att denna mutter/skruv som håller remspännaren går rakt in i en vattenkanal i blocket. Det kommer alltså att droppa vatten så länge som muttern är lossad. Efter dragning, torka av och kolla senare att det blivit tätt.

Det väsentligaste är att få på remmen på "rätt kuggar".
Kolla supernoga INNAN du tar bort den gamla remmen och EFTER du satt på den nya remmen så att märkena på kamaxeldrevet och vevaxeldrevet står mot märkena TDC.

Det som inte framgår av litteraturen är att rotorn i fördelaren OCKSÅ drivs av kamremmen. Det sitter alltså ett tredje kuggdrev mellan de båda andra. Om detta drev kommer fel så kommer rotorn alltså att skicka gnistan till fel tändstift.
För att förhindra detta så finns två alternativ.

Alt. 1
Kontrollera INNAN du tar av den gamla remmen EXAKT var denna tredje remskivan står och gör något slags märke så att du hittar tillbaka. OBS, denna axel snurrar utan motstånd och det är superlätt att vrida till detta drev av misstag när man lirkar på den nya remmen.

Alt. 2
Ta ut reservhjulet bakom passagerarsätet. Ta bort serviceluckan i "torpedväggen". Innanför sitter fördelaren.
Ta av fördelarlocket och märk ut vart rotorn pekar när remskivorna står i TDC, INNAN du tar av den gamla remmen.
Sätt på den nya remmen och bry dig inte om ifall den tredje remskivan hamnar fel.
När remmen är på plats så ta bort muttern och klämman som håller fast fördelarhuset. Dra upp hela fördelarhuset typ 1-2 cm och vrid ROTORN så att den kommer tillbaka i rätt läge. Sänk sedan tillbaka fördelarhuset och montera tillbaka klämman och dra åt muttern.
Detta alternativ gör att man måste justera tändningen efteråt.

Montera tillbaka allt i omvänd ordning.
När du ändå har borta generatorremmen så passa på byta till en ny.

OBS! Motorn är med sk. overlap, dvs ventiler och kolvar samsas om samma utrymme i övre läget. Kommer remmen fel så blir det ventilras.

Kolla även:
http://www.box.net/shared/tz839cybfi

http://www.box.net/shared/q6mfvtsss8

Hoppas att detta kan hjälpa något.
Dagoberg
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jun 2007, 20:26
Ort: Jönköping

Re: Nybliven ägare

Inlägg av Dagoberg »

Tack för svaren! Ska genast beställa prylar och pinaler medans jag väntar på att Haynes skickar min bok.
Förre ägaren lyckades skaka fram plåten mellan motor/bagagerum, så jag behöver ej låna en av dina, Ingper.
Menn jag har säkert en massa andra frågor till dig ändå 8o)

Oskar
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Nybliven ägare

Inlägg av Ingper »

Dagoberg - du kan få låna min Haynesbok om du vill.

F.ö. just hemkommen från en mycket trevlig träff i Ronneby med nästan mer sol än skinnet i ansiktet tålde :lol: . Men bilproblem började för mig redan innan vi kommit fram, då jag upptäckte att batteriet inte orkade dra igång bilen efter ett kort stopp. MECA i Tingsryd fick sälja ett nytt batteri, men ursprungsfelet var att bilen inte laddade. Har nu med facit i hand insett att bilen nog inte haft frisk laddning sedan förra sommaren....
Nu drar den ju inte så mycket, så ett fulladdat batteri räcker en hel träff. Dessutom skiftade jag mellan "min" och frugans Bertone, så jag hade ett nyladdat batteri på morgonen. Laddningen hoppade dessutom igång igen och fungerade större delen av lördagen.

Men på vägen hem var det slut på laddning. Tidigare har det verkat vara avbrott/glapp i generatorn så att laddlampan inte lyst när nyckeln vridits om eller senare heller, men vid ett tillfälle förblev den faktiskt tänd. Ett nytt beteende. För att sedan slockna efter någon minut när generatorn plötsligt började ladda. Men sedan lyste den aldrig mer, trots att laddningen försvann strax igen. Det blir urplockning och dissekering av generatorn så snart bilen kallnat. Hade det inte varit för den släckta laddlampan (=avbrott i generatorn ?) hade jag trott på kolen. Men det löser sig !

Man brukar ju tala om att Mr Plusjord, Lucas, var han som uppfann mörkret. Men jag brukar då tillägga att han som uppfann glappkontakten - han jobbade minsann på Fiat....

Edit: Kolen i generatorn är jättefina, och det finns inget glapp vid någon anslutning. Alla dioder verkar ok. Den fungerar dessutom just nu f.n. när jag provkkör den borttagen. Symptomen tyder tyvärr på någon intermittent fel i regulatorn (elektronisk med kylfläns), och dess skruvar sitter som berget. Om det nu är något man kan göra åt själva regulatorelektroniken, det är väl inte troligt...
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Dagoberg
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jun 2007, 20:26
Ort: Jönköping

Re: Nybliven ägare

Inlägg av Dagoberg »

Byta kamrem var inte helt lätt. Om det inte vore för den för...ade spännrullen, så tror jag att jag hade lyckats.
Finns det någon som har lyckats byta med motorn i bilen?
Nåja, nästa mekaniker som jag tar bilen till får åtminstånde ett lite renare motorrum att arbeta i 8o) för skitigare har jag nog aldrig sett.
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Nybliven ägare

Inlägg av Ingper »

Jodå, de flesta av oss har nog bytt med motorn i bilen.
Vad var det som inte gick bra ? Du lånade ju Haynesboken :lol: Fast Tuck's beskrivning är bättre. Finns ännu mer också om man söker runt lite.

(Har f.ö. nu fått i en annan generator från skroten (Fiat Uno), och den verkar nu ladda som den ska).
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Dagoberg
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jun 2007, 20:26
Ort: Jönköping

Re: Nybliven ägare

Inlägg av Dagoberg »

Jag lyckas inte få loss fästmuttern till spännanordningen. Utöver detta så har det gått hyffsat ok.
Har kanske för stora händer, är ju lite trångt under/mellan spännrullen och motorfästet.
Kanske inte ska ge upp ännu, men det är nääära nu :oops:
Vattenpumpen är beställd tillsammans med en ny generatorrem, så de är förhoppningsvis här lagom tills jag kanske har fått loss spännrullen. Nästa grej att få tag på är aluminiumröret mellat fläkten och förknasaren. Ska ju finnas på Biltema, men ingen lycka där än. Fortsättning följer nästa helg när jag är tillbaka från Karlskoga.
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Nybliven ägare

Inlägg av Ingper »

Kolla innerdiametern, jag har ev. lite liggande. Kommer inte ihåg dimensionen och orkar inte mäta upp just nu.
Det är samma slangar som används till luftburen värme i båtar m.m. Finns t ex 75 mm på Mekonomen, art. nr 6M-126-75. Drygt en hundralapp för en meter.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Dagoberg
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jun 2007, 20:26
Ort: Jönköping

Re: Nybliven ägare

Inlägg av Dagoberg »

Nya skivor, klossar, slangar och renoverade ok på höger sida.
Kastar mig över vänster sida imorgon och hoppas att allt går lika bra, fast snabbare, som idag.
Därefter så blir det ett försök att byta vattenpumpen, och om jag har ork så gör jag ett nytt försök på kamremmen.
Upptäckte att jag köpt dubbelt av klossar och renoveringskitten, så behöver någon en uppsättning är det bara att säga till.
Dagoberg
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jun 2007, 20:26
Ort: Jönköping

Re: Nybliven ägare

Inlägg av Dagoberg »

Kamremmen och spännrullen byt efter lite missförstånd av manualen. Vattenpumpen löstagen för byte och ny nippel och kona på vänster fram bromsrör. Bara luftning av bromssystemet som saknas nu, och montering av höger öga.
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Nybliven ägare

Inlägg av Ingper »

Grattis, bra jobbat !
Då är det väl bara att anmäla sig till höstträffen :P
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Dagoberg
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jun 2007, 20:26
Ort: Jönköping

Re: Nybliven ägare

Inlägg av Dagoberg »

Vilka mått, förutom original, kan man ha på fälgarna för att uppgradera bilen lite, men ändå slippa modifiera halva bilen för att de tar i här och kanske där?
Just nu så sitter det fyrekrade Abarth Cromodora fälgar på bilen.
Skriv svar