Dunkande motorfästen/koppling

Moderator: Ingper

grahnen
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 maj 2011, 10:14

Dunkande motorfästen/koppling

Inlägg av grahnen »

Någon som har erfarenhet av att kopplingen "tar direkt" och ett dunkande ljud?? från motor/växellåda vid start. Även bakåt. Är det normalt? X1/9 -81
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: Dunkande motorfästen/koppling

Inlägg av rolwen »

Jag har det ungefär lika,men det går att smyga upp kopplingen ,då slipper man dunket när man startar
Jag har inte undersökt det än,men är också intresserad av hur det är på andra bilar :?
Mvh rolwen
grahnen
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 maj 2011, 10:14

Re: Dunkande motorfästen/koppling

Inlägg av grahnen »

Hej!
Ja det är konstigt med detta. Undrar om det finns någon typ av ryckutjämnare i kopplingen som kan strula?? Om det kan hjälpa att byta alla motorfästen?
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Re: Dunkande motorfästen/koppling

Inlägg av Tuck »

Min koppling är inte onormal utan "tar" ungefär som i andra bilar. Kanske inte den alra softaste men i alla fall utan ryck. Har inte heller något dunkande. Det låter som om det vore glapp i ett moterfäste ed. Kolla t.ex. det övre momentstaget som sitter ovanpå ventilkåpan till vänster om förgasaren. Ryck i motorn och se att det är glappfritt.
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Dunkande motorfästen/koppling

Inlägg av Ingper »

Nog är kopplingen lite "digital", eller kan vara i alla fall på X1/9. Alltså antingen eller. En del kallar det visst racerkoppling och tycker det är bra, men jag vet inte. Jag har lite större fötter än de italienska konstruktörerna tänkte sig (45-47), och måste faktiskt tänka på vilka skor jag har när jag kör X1/9 för att sköta pedalföringen så smidigt som möjligt... :wink:

Däremot så skall det inte dunka eller klonka något speciellt vid ingrepp. Är det riktigt illa skulle jag kunna tänka mig att det är något löst i kopplingspaketet. Men annars håller jag absolut med Tuck - glapp i motorfästena (särskilt det övre "hundbenet") är rätt vanligt. Ruska i motorn och känn/lyssna.
Har man tillräckligt mycket glapp i främst det nedre kan t.o.m. växeln tendera att hoppa ur vid pådrag/motorbroms, eftersom motor/låda rör sig så mycket att den "drar ur" växeln själv med växelförarmekaniken genom bilen som mothåll (som kanske inte rör sig lika följsamt).
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Skriv svar