Byta olja i växelådan

Moderator: Ingper

rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Byta olja i växelådan

Inlägg av rolwen »

Hej !
Vad tror ni kan det duga med vanligt Biltema tjut i växellådan
Transmissionsolja SAE 80W/90 a 49,90 per/l eller ska det vara nått annat
Extra vergine olivolja, kanske . :wink:
Mvh rolwen
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Byta olja i växelådan

Inlägg av Ingper »

Jag hittade inte den oljan som Fiat föreskriver, samtidigt som jag läste någonstans att det absolut inte får vara EP/hypoidolja. Den oljan du refererar till är väl hypoidolja, och därmed olämplig ?

Hällde - efter andra tips på nätet - nu senast i kraftigare motorolja, SAE20W-50. Men jag är också intresserad av vilken olja som är "bäst" för lådan. I synnerhet som frugans X1/9 sannolikt körts på fel olja en längre tid före vår ägo, och som troligen givit sitt bidrag till det extrema växellådsslitaget som rasade den.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Byta olja i växelådan

Inlägg av Ingper »

Letade lite och hittade denna tråden: http://xwebforums.org/showthread.php?t=10839

Redline MTL lär vara det bästa, men dyr (220:-/l på Mekonomen, går åt drygt 3 liter :cry: ). Men Castrol 20W50 motorolja är tydligen helt ok den också.

Kör dock just nu båda våra X1/9 på Biltema 20W50. Frågan är om de är värda 700:- olja från RedLine....
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: Byta olja i växelådan

Inlägg av rolwen »

Hej! Håller med dej, jag hittade den tråden också till slut Så jag kommer att köra på
20W-50 olja i både motor och v-låda
Ska se om jag hittar nått alternativ till Biltemas olja ,om Duckhams gröna olja 20W-50
hadde funnits kvar skulle jag köpt den, körde alltid med den i "hundkojerna" nu kan jag inte hitta den

Valvolines oljor ska jag kolla priset på http://www.valvolineeurope.com/english/ ... ngine_oils
http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet ... hp?aid=250
Mvh rolwen
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Byta olja i växelådan

Inlägg av Ingper »

Nu har jag bytt Biltemas 20W50 motorolja mot RedLine MTL, köpt på Mekonomen för alldeles för dyra pengar :( .

Alldeles kall vet jag inte om det var någon skillnad, men när jag kört bara ett tag var det i princip omöjligt att få fram skrapet vid uppväxling från ettan till tvåan. Inte ens när jag "kastade" i växlarna märktes något.

Visserligen fungerade det alldeles utmärkt även tidigare att bara inte ha för bråttom innan tvåan petades i, men eftersom jag visste att lådans innehåll (inkl. synkroniseringen på tvåan) var i prima kondition så borde det inte vara så. Fast i och för sig har den tendensen alltid funnits på vår andra X1/9:a också. Och den lådan var helt fabriksny för 2000-3000 mil sedan.....

Om man är petig kanske RedLine MTL90-oljan (också Mekonomen) skulle vara ännu bättre, eftersom den ligger närmare Fiat ZC90 i viskositetstal.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: Byta olja i växelådan

Inlägg av rolwen »

Hej
Hittade en annan (hal tråd) på X webben
http://www.xwebforums.org/showthread.ph ... ge+gearbox
Man får nästan lite ångerst om vad man ska hälla i , min låda skrapar när trean ska i
och morrar när jag backar
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Byta olja i växelådan

Inlägg av Ingper »

Morrar på backen är ju helt normalt på dessa årgångar, eftersom backdreven är rakskurna. Backen är ju dessutom osynkad, fast det har visserligen inget med morrandet att göra....

Treans synk brukar väl tillsammans med tvåans vara den som börjar bråka först. Men oljan kan ju uppenbarligen ha stor betydelse.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: Byta olja i växelådan

Inlägg av rolwen »

Hej
Ja nu har även min bil fått ny universalolja a´70 kr/l i växellådan,köpt här på hemmaplan, den gamla oljan luktade transmissionsolja, den var nog bytt nån gång.
Efter provkörningen i går kväll visade det sej att det var omöligt att få till nått skrap vid uppväxling till 3an åtminstonde ett fall frammåt :) Femman växel är lite svårfunnen har av misstag fått i 3an nån gång ,men det kanske är vanligt (Orginal fel)
Hur får man in en bild här på forummet ,jag tycker att jag tryckt på alla knapparna,kanske i fel ordning :?:
Hadde två bilder ,en på ineffekt avgassystemet tar gärna, synpungter på det,tycker bilen är seg får nästan dra av ett almenacksblad vid ax fr 0-100
https://picasaweb.google.com/rolwen54/F ... _z6ivbioAE#
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Byta olja i växelådan

Inlägg av Ingper »

Grattis till oljebytet !
Femmans läge är lite sisådär simmigt på rätt många X1/9:or jag provat. Tror inte det är något att lägga alltför mycket energi på.

Bilder kan du inte läggfa upp direkt här, däremot länka till dem (ungefär som du gjort). Sätter du dessutom respektive bilds direktlänk mellan de två "img" när du klickar på knappen ovanför rutan där du skriver, så tror jag den visas i tråden.

Det verkar vara en lite annorlunda avgaslösning på din bil. Dock tror jag inte det skall ge SÅ stor slöhet, om det ens påverkar. Tändningen och förgasarbestyckningen har väl gjort lite på min, men den är ju de facto ändå ingen raket. Fast det känns och låter ofta så, och det är väl det som räknas :twisted: . Om du vill kan du ju testa att klocka den. 0-100 på c:a 12s var väl specen på 1500-modellen.

Skulle vara kul att se bilen på en träff. Såg att du inte kommer på Ronnebyträffen, men höstträffen lär ju bli någonstans norr om Motala (?) så då har du ju inte så långt.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: Byta olja i växelådan

Inlägg av rolwen »

Hej
Javisst höstträffen verkar vara kul att sikta på,inte för att bilen är i nått toppskick
men man hittar alltid nått nytt att fundera på :)
Mitt expasionkärl är hemmabyggt ingen vidare snygg sak,jag tänkte dra till Rumskulla skroten och leta efter nått som kan passa.Tycker inte att det ska vara så konstigt med det,öppningstrycket ska vara 0,78bar, tror nog att det är vad andra bilar har också, på ett ungefär :?:
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Byta olja i växelådan

Inlägg av Ingper »

Om du läser "att åka på träff" som ligger upplagd här på sidan, så ser du att vi inte åkte på träff förrän efter ganska många år i klubben. Med erfarenhet av andra motorklubbar ville vi nämligen inte komma med en bil som var halvrisig och framförallt inte speciellt mycket original bara för att bli "utpekade".

Svenska X1/9-klubben är dock så långt från detta man kan komma. Det är sällan det går en träff utan att minst en bil går sönder. Vissa kommer alldeles för sent till träffen för att bilen inte ville åka lika gärna som ägaren. Jag har även sett bilar på träffar som hållits ihop både med silvertejp och popnit. Och vår egen havererade med nedsmälta brytarspetsar precis efter en träff, dock som tur var 100m hemifrån. Överslag i tändspolen.

Vår egna "gamla" X1/9:a har ju även t ex en helt annan inredning (den gamla var söndersågad efter bl.a. 6x9"-högtalare i dörrarna och hade även möss som bott gott i förarstolen). Den har Enzo-fälgar som uppfunnits långt senare än bilen. Och framförallt har den ju numera LED-lyktor nästan runtom. Ja, det vet du ju.
Men frugans Bertone -84 har istället blivit tvärtom med - den försöker vi hålla original och opimpad. Förutom att det sitter Biltemaljuddämpare och lite annat icke-original förstås....

Till alla andra som läser detta - kom på träff. Och ta gärna med eventuella barn. Det gör vi (tidigare i civil följebil, numera som sagt i en X1/9:a till).
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
omrrum1
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 maj 2011, 21:49

Re: Byta olja i växelådan

Inlägg av omrrum1 »

Något som fungerar väldigt bra till växellådan är 5W-40 helsynt motorolja ,den motsvarar GL-1 som det ska vara i lådan.
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Byta olja i växelådan

Inlägg av Ingper »

Säker på det....?
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: Byta olja i växelådan

Inlägg av rolwen »

Fråga till omrrum1
Kör du på den oljan i växellådan ?
Jag har kikat lite på viskositetstabeller, 5W verkar tunnt. Hon(Xet) ska ju inte ut i minusgrader
http://www.agrol.se/Smorjmedel/Bra-att- ... amforelse/
I alla fall dom gula Pennzoil dunkarna lyser så fint i garaget, inte ens ett rostigt bromsrör blir man upprörd över :wink:
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Byta olja i växelådan

Inlägg av Ingper »

Jag tycker också att den verkar lite tunn. Är ingen expert på "GL"-beteckningarna, vet inte om det också specar viskositeten som ju är kinkig på dessa lådor också. Jag har som sagt grottat i minst en X1/9-låda som körts på fel olja och i princip totalhavererat, så man är väl lite extra skeptisk. Redan 20W50 som jag hade i Bertonen var ju inte den mest optimala, även om det fungerade. Men återkom gärna med info om du verkligen kört med denna olja och hur det verkar.

Kommer f.ö. testa att byta till MTL90 på den andra inom en snar framtid också, även om den är dyr. Oljan i den lådan är gammal (men förhoppningsvis rätt, påfylld av Fiatverkstad på 90-talet), så det kan vara intressant test.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Skriv svar