Svenska X1/9-klubben • Strålkastarhjälp?!
Sida 1 av 1

Strålkastarhjälp?!

Postat: 09 jul 2006, 09:49
av cemi
Nu har mina strålkastare lagt av... eller rättare sagt fått frispel. De vägrar helt enkelt att stanna i uppeläge utan åker upp och ner tills dess att jag slår av lyset. Har kollat att det inte är nått så enkelt som en säkring (tror jag).

Hur funkar dessa? Är det nått relä som kan ha gått i graven eller är det någon givare som inte längre fungerar?

Tacksam för kloka tips eller lösningar!

Postat: 10 jul 2006, 09:48
av Daddi
Hej!

Har i helgen åtgärdat (tror jag) jordfel på mina blinkers genom att demontera, slipa, fetta in och återmontera alla jordpunkter jag hittade i bilen. Kolla dina jordpunkter vid strålkastarna genom att öppna inspektionsluckorna bakom strålkastarna. (Öppna huven först :wink:!) Du kommer att hitta en liten "karusell" med flatstift på varje sida av bilen (under inspektionsluckorna), dessa är skruvade direkt i karossen och verkar fungera som jordpunkter för all el monterad vid respektive strålkastare. Börja med att rycka lite på alla kabelskor som sitter på dessa flatstiftskaruseller.

Sedan, när du ändå har inspektionsluckorna öppna, kan du passa på att kolla de andra kablarna som finns där. Alla är kopplade via banankontakter och hylsor. Det skulle kunna ha blivit problem där också.

Beväpna dig med 5-56 eller WD40 och ge dig ut på jakt!

Om detta inte hjälper, verkar det som om något relä har givit upp. Kan dessvärre inte hjälpa till här ännu, eftersom jag inte vet vilket relä som gör vad. (Väntar på min Haynes-manual, kommer när som helst.)


Lycka till
//David

Förmodligen dioderna i strålkastarmotorerna.

Postat: 10 jul 2006, 10:39
av exxy19_ej inloggad
Om det inte är jordfel så är det ett känt problem att styrdioderna till motorerna går och orsakar just såna här problem.

Kolla den här länken för hur du ska göra för att byta dom.

http://www.network54.com/Forum/12159/me ... eplacement

Postat: 12 jul 2006, 14:37
av cemi
Tack för tipsen!

Inget jordfel som jag kan hitta... Återstår att se om det är styrdioderna som är paj men då borde väll rimligen inte båda strålkastarna sluta att fungera som de ska. Tror mer att det faktiskt är nått relä eller liknande. Ska dock montera ner och titta på dioderna.. kanske till helgen.

Hjälp

Postat: 18 jul 2006, 23:50
av Ingper
Om Du inte löser det får Du lägga ett mail eller nå't. Såg på Din profil att vi bor nästgårds. Har både bytt dioder och har Haynes manual till X1/9:an, så jag kanske kan hjälpa Dig. Kan hålla med om att det är skumt att BÅDA lägger av samtidigt, men Murphy kan ju spöka.....

Har f.ö. X1/9:an garagerad i väntan på reservdelar. Som syns i en annan tråd går den så illa på att det inte är någon idé att köra med den. Väntar på tänddelar och förgasarpackningar från "dansken", men han har inte skickat än trots erhållen betalning för flera veckor sedan :evil: . Fattades visst något som han inte hade (men tagit betalt för).

Postat: 28 jul 2006, 12:14
av cemi
Tack!
Jag har kommit fram till att felet borde ligga någonstans i de omkopplingsreläer som finns (tre stycken). Har inte börjat leta i kabelhärvan och mina elkunskaper är minst sagt beränsade. Varför kan inte alla kablar och kopplingar var lika prydligt ordnade i verkligeheten som i mek-boken :?

Ingper - ditt motorproblem låter dock mer eller mindre som det jag hade. Jag lämnade som sagt in min på verkstad (det vär där som strålkastarna slutade att fungera... :evil: ). De bytte iallafall tändkablar, stift, brytare och kondensator. Dessutom demonterades förgasaren och gjordes rent och ställdes. Ny växellådsolja blev det oxå... men antar att det inte hade nått med motorgången att göra :wink:

Postat: 17 aug 2006, 12:25
av rolf sievert
Har liknande problem, började rota i det innan värre saker dök upp. Kom så långt att Haynes bok har elschemor som inte stämmer (har en -80'a) och säkringslådan är fel. Däremot så stämmer schemorna i verkstadhandboken som klubben säljer och då får man med vilket relä som gör vad. Nu är principen för lyktorna densamma men matningen till strålkastarna är inte enligt haynes (för min bil) och det är ett elände när man inte vet vad som är rätt.