Bromsar

Moderator: Ingper

rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Bromsar

Inlägg av rolwen »

Hej! Jag ska börja renovera bromsarna nu,är det Fiat Uno som har ventilerade skivor och ok fram, som passar bolt-on ?
Kan man få till handbromsen på något annat sätt ? Dom bak-oken verkar ju vara en del problem med, andra bromsförslag tar jag gärna emot
P.S. Tack för svaret om Grunkan
Mvh rolwen
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

Tja, nästan rätt. Det ska vara Uno Turbo (Mk1 utan ABS) ok fram med tillhörande skivor. Dessa är ventilerade. Oken och skivorna passar bolt on, MEN om du tänker använda original X1/9-fälgar så måste man slipa av lite på oken för att de inte ska ta i fälgen. Dilemmat är väl att Turbo-ok inte riktigt växer på träden. Kollar man på bildelsbasen så finns de ibland att köpa för typ 600:- styck. Skivor finns tex på Mekonomen för några hundra stycket, men klart dyrare än X1/9 standardskivor.

I bak är det värre. Jag har inte hört om nån bra generallösning. Kanske någon annan har erfarenhet vad som passar. Läste på nåt forum att FIAT 132-bromsar ska passa men inte fått det bekräftat. De allra flesta 132orna hade trummor bak, så i så fall satt det väl skivor på nån prestandamodell. Nån som vet??

Sen så är det väl standard på många bilar att bakbromsarna trasslar pga för lite användning. Vissa hävdar att man alltid ska dra handbromsen för att åtminstonde hålla igång den funktionen samt att bromsa ordentligt då och då för att kolvarna ska få motion.

PS. Jag har ingen grunka att demontera. Får leta efter nåt annat att pilla på.
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Inlägg av rolwen »

Det verkar som jag får hålla mej till orginalgrejerna med en liten uppdatering på framskivorna, jag hittade. http://www.rolleslitz.se/
där man kan få sina skivor slitsade, sen gäller det att hitta rätt bromsbelägg
då kan man få bättre bromsverkan Nått förslag på bromsbelägg till vanligt bruk?
Mvh rolwen
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

Både Tarox och Ferrodo gör vettiga sportbromsbelägg (dvs lämpliga för gatbruk och lätt banåka). Sedan finns det så klart rena tävlingsbelägg. Dessa tål hur mycket stryk som helst, men tar j-igt dåligt när de är kalla, dvs på gatan. Mindre bra på en gatbil.
Undvik oxå Feltemabelägg. Dessa är motsatsen till tävlingsbelägg och har utmärkt bromsverkan när de är kalla, men slutar helt att ta när du börjar bli inspirerad. 8)
/Enzo
Bild
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Inlägg av rolwen »

Okej alltid bra att veta lite om olika broms belägg
I dag blir det fram bromsarnas tur att plockas av sen ska jag gå igenom allt
ok fram,bak h-bromscyl,kopplingscyl slavcyl
http://picasaweb.google.se/rolwen54/Min ... 3688038706
/rolwen
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

Viktigast för bromsprestandan är:
1/ NY, BRA bromsvätska (bra=hög kokpunkt).
2/ Bra bromskylning.
3/ Bra belägg.

På en lätt bil behöver man inga jättebromsar. Bromsarna är dessutom ofjädrad vikt vilket innebär att stora bromsar=sämre väghållning. Ju lättare bilen är desto större inverkan på väghållningen.

Det är många finesser på ett järnspett! :wink:
/Enzo
Bild
larsvegas
Inlägg: 20
Blev medlem: 31 jan 2010, 21:28
Ort: fredrikstad norge

Inlägg av larsvegas »

Jeg har hørt at calipere fra 2,0l ritmo abarth passer rett på x1/9!

noen som vet om dette stemmer?
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Inlägg av rolwen »

Hej! jag har ingen aning, tror att den modellen inte såldes i Sverige
Det är många andra Fiat modeller som har samma fram-ok
kolla på Meca web- shop "där står det " Passar till följande bilar
nere till V när man öppnat en bild,på reservdel.
Det finns andra bromsar att köpa WHOA-BRAKES Kit Series 2 for 13"-14" Wheels säkert bra.
Mvh rolwen
Anders
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 aug 2006, 08:34
Ort: Upplands Väsby

Re: Bromsar

Inlägg av Anders »

Hejsan skivor till bak är samma som till 127.128,131,132,fram oken kan du förska hitta en 124 el,125 med skivor bak.

//anders
Skriv svar