Bakbromsar

Moderator: Ingper

Bappelsin
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 jul 2009, 10:26

Bakbromsar

Inlägg av Bappelsin »

Jag hittade en röd -80 som hade tillbringat 10 år i ett garage och verkar ha samma bekymmer som alla andra...

Hittills har jag:

Bytt avgassystem (tack Felle)
Byggt ny förgasare av 2 sorgliga objekt
Renoverat bromsok (1 bak fick bytas)
Blästrat och lackat fälgar (saknar navskydd!)
Bytte kamrem för säkerhets skull
Bytt slavcylinder
Alla vätskor (inkl bensinen som var kvar) och filter
Nya (!) varselljus monterade

2 problem kvarstår dock:

Vänster lyse går bara ner, inte upp - gissar på diodbyte där.

Största problemet är att jag helt saknar bakbroms för närvarande, det verkar ha blivit stopp någonstans i systemet. Handbromsen fungerar ok men jag kan snurra hjulen fritt även om jag "står" på pedalen.
Jag försökte lufta med "sug" idag men det verkar komma för lite vätska igenom. Är det någon av er som råkat ut för detta och har tips/ideer?

Peter
Anders
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 aug 2006, 08:34
Ort: Upplands Väsby

Bromsproblem

Inlägg av Anders »

Hejsan problemet med bromsarna kan bero på doliga bromsslangar att det har släpt en flisa (gummi bit) som ligger och blokerar.

//Anders
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

Om du lossat på luftninsnipplarna bak, (en i taget), går då pedalen att trampa ned till golvet lätt, samt att oljan kommer ut? Om inte så är det stopp, troligtvis i en svullen slang. Testa då att lossa på bromsrörsnipplarna som går in till slangarna vid bakhjulen. Går det nu att lätt pressa ut oljan är slangarna täta.
Hempa
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 maj 2006, 14:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Hempa »

Byt till stålomspunna slangar. Nästan lika dyrt som original :lol: (mekonomen) men mycket bättre, snyggare, skönare broms och de håller både din och min livstid. http://www.nbmhydraulic.com/
Hellre en bil som krånglar ibland än en som alltid är ful.
33an
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 dec 2008, 04:00

Inlägg av 33an »

Problemet kan även beror på att kolven för den bakre kretsen i huvudcylindern kärvat fast. Då funkar frambromsen endast.

Går att renovera men ny cyl finns för ca 500:-

Bytet av cylinder är en utmaning :-)
Skriv svar