Svenska X1/9-klubben • Diverse delar
Sida 1 av 1

Diverse delar

Postat: 20 maj 2009, 23:00
av Palle
Hej.
Jag är ny här på forumet och hoppas på lite hjälp.
Min bil är en 80 års modell.
Hastighetsmätarwiren är kass vid växellådan, finns det mer än en sort till en X 1/9? Var finns den att köpa?
Gissar att min tankmätararmatur är kass (mätaren bara hoppar) Var finns en ny sådan att köpa?

Postat: 21 maj 2009, 07:18
av Per Höghielm
Hej Palle!!
Jag har också problem med min men fick tips av Ingper här på forumet.
Läs här under:

MVH Per



Bränslegivaren är också ett vanligt fel. Genom att demontera gummiflänsen där slangarna går in (om det är något gummi kvar Wink kan armaturen plockas bort. Givaren är en släpsko på en halvmåneformad bana med motståndstråd. Denna tråd brukar nötas av, inte sällan mitt på. Då fungerar mätaren från fullt och ner en bit, för att sedan lägga sig på 0. Har man kanske halvtank (det finns ingen "nerslöningsfunktion" mot skvalp på mätaren) kommer den inte bara hoppa efter skvalpet, utan också hoppa mellan att fungera och ner till 0. Varningslampan går dock på en egen kontakt, så den kan fungera oberoende av mätaren.

Tyvärr är givare väldigt svåra att hitta. Min har jag renoverat med en bana från en gammal trådlindad potentiometer. Men den visar inte riktigt rätt.

Postat: 21 maj 2009, 12:02
av Anders
Hejsan på er.
Har förmig att jag såg en flotörarm till en båts färsk vatten tank borde gå att göra en liten nod på den. eller ta resistorn från den och behålla det andra från befintlig.

//Anders

Postat: 21 maj 2009, 12:03
av Anders
Hejsan på er.
Har förmig att jag såg en flotörarm till en båts färsk vatten tank borde gå att göra en liten nod på den. eller ta resistorn från den och behålla det andra från befintlig.

//Anders

Postat: 21 maj 2009, 21:21
av Ingper
Säkert inte alls omöjligt !

Bara det blir någorlunda rätt resistans. Nu är det 15 år sedan jag gjorde detta på min, så jag kommer inte ihåg vad totalresistansen skulle vara.

Tänk också på att det sitter en liten "extravinge" om jag inte minns fel, som går till lampan. Denna sluter direkt mot jord när det är nere på reserven (dvs 0) och tänder lampan. Därav två kablar in genom flänsen.
Lampan styrs alltså inte av givaren till mätaren och vad den visar för bränslemängd (som på modernare bilar).