Första provturen gjord!!!

Moderator: Ingper

Per Höghielm
Inlägg: 57
Blev medlem: 03 apr 2009, 12:23

Första provturen gjord!!!

Inlägg av Per Höghielm »

Hej igen!!
Nu har jag äntligen provkört min bil som varit avställd i 13 år.Jag har bromsat ur bilen rejält och även gasat ur den rejält!! Den gick lite skumt först men ju mer jag körde ju bättre gick den.Hällde i bensintillsats, blytillsats samt ny bensin innan åktur.Det som behövs göras är justering av handbroms som tog lite dåligt.Dessutom låter det när bromsskivorna snurrar men det kanske är för att allt är nytt och behöver bromsas in lite mer.Tycker även att jag måste nöta ovanligt länge på starten innan den tänder.Är de så?? Provade stänga av några gånger men det var likadant varje gång jag skulle starta.Allt verkar dock fungera och nu är det lite fixande för att få signalhorn och spolarpump att funka innan besiktning.

Vi hörs!!
Per
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

Bra jobbat.
Kan vi få en bild på raketen?
Anders
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 aug 2006, 08:34
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av Anders »

G R A T T I S!!!!!!
Du måste ha jobbat hårt.

//Anders
Per Höghielm
Inlägg: 57
Blev medlem: 03 apr 2009, 12:23

Bilder??

Inlägg av Per Höghielm »

Jag har nu tagit lite bilder på "raketen" som jag vill visa.Problemet är bara att jag inte har en aning om hur jag får in dem till forumet.Kan någon förklara!!??

Ha det bra!!
Per
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

Gå till www.imagecave.com och skapa ett konto.
Ladda sedan upp dina bilder dit.
Skriv sedan inlägg och använd "Img"-knappen för att omsluta länken till den uppladdade bilden och vips så syns den här :D
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

Angående nöta på startmotorn. En modern insprutare brukar ju starta direkt, men en förgasarmotor behöver ofta vid första kallstarten få dra några varv för att få fram soppan. Men när den väl har startats och stängts av så ska den hoppa igång ganska omgående.
Om du måste nöta varje gång även när den är varm så låter det som ett blandningsfel. Om den bara trilskas när den är kall så är det troligtvis choken som inte riktigt funkar. :?
Per Höghielm
Inlägg: 57
Blev medlem: 03 apr 2009, 12:23

Inlägg av Per Höghielm »

Vad menar du med blandningsfel??? Jag fick nöta ett bra tag för att få snurr när den var kall.När den var varm behövde jag inte nöta lika länge men dock längre än jag är van vid på andra bilar.Då kanske allt är normalt i allafall?
Höger sidiblinkers har lagt av, går det inte att byta bara glödlampa? I instruktionsboken verkar man behöva byta ut hela insatsen.Vindrutespolningen är kaputt men finns det billiga spolarpumpar som passar att få tag på?Har inte provat att "knacka" igång den men den har väl beckat ihop totalt eftersom den inte använts på alla år.Sitter den bara itryckt i behållaren? Dessutom tar handbromsen lite taskigt.Kandet vara för att det är nya bromsar och måste nötas in eller bör jag justera wiren?
Oj då...det blev visst mycket frågor :wink:

MVH Per
Per Höghielm
Inlägg: 57
Blev medlem: 03 apr 2009, 12:23

Inlägg av Per Höghielm »

Hej igen!!
Det var tydligen för avancerat för mig att få in bild hit.Jag har laddat upp bild till sidan du länkade, Tuck men sen fattar jag tydligen inte nåt mer :wink:
Hur får jag den till forumet????????????
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

Med blandningsfel tänkte jag närmast på förgasarfel, tex skit, felställt munstycke eller ej fungerande choke, men med tanke på kamremsbytet så kan det ju hända att tändningen står fel. Om tändningen står för tidigt så kan det spika. står den för sent så tvekar först motorn om man snabbt trampar ner gaspedalen, men kommer igen på högre varv. Det är ju å andra sidan inte helt osannolikt att förgasaren kan behöva en rengöring efter raketens Törnrosasömn.

Det går att byta bara glödlampan.

Har du testat att provköra vindrutepumpen med ström direkt från batteriet så att du är säker på att det inte är nåt annat elfel?

Handbromsviren går att spänna mitt under bilen, men hävarmarna på bromsoken måste kunna jobba med sitt hela slag, dvs när handbromsspaken är lossad så ska hävarmarna precis ställa sig i sina bakre lägen. Alltså, viren ska just precis släppa draget när spaken är nere.
Om du har fått fett på en bromsskiva måste detta nötas av, men om den vanliga bromsen funkar är det nåt annat fel. Testa att köra med båda högerhjulen på grus och vänsterhjulen på asfalt. Bromsa med fotbromsen respektive handbromsen och lyssna om/när hjulen låser sig. Be annars nån att åka med som tittar ut genom dörren när du bromsar.
Gör sedan samma manöver med vänsterhjulen på grus och högerhjulen på asfalt och jämför de båda sidorna.
Jag bytte mina belägg runt om, for direkt till besiktningen och allt var OK.
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Inlägg av Ingper »

Grattis till provkörningen !

När min är varm kan jag behöva köra starten i kanske 3-4 sekunder innan den startar, men inte mer. Faktum är att min startar snabbare vid kallstart. Om den inte stått en vecka, för då har bensinen dunstat och det kan behövas 10-12 s eller nå't. Du trampar väl pedalen i botten en gång innan kallstart, för att koppla in automatchoken ?
Med luftrenarens lock av kan du ganska enkelt se om choken fungerar - stängda luftspjäll vid kall motor och tomgång, men fullt öppna när den är varm. Borde också märkas på tomgången, om den är rätt justerad. Det finns en snabbtomgångsskruv som bestämmer tomgången när choken är inkopplad. Men det har Du säkert redan koll på.

Innan Du börjar byta glödlampan - kolla jordningen till "jordkrabban". När mina lägger av hjälper det att gå ut och ruska i kablaget där (ja, ja - jag skall fixa nya jordkrabbor någon gång....).

(Själv råkade jag i fredags ut för klassikern "grodöga vill inte ner", när jag och sexårige sonen var ute på provkörning efter bromsoksbytet. Det var alltså dags att byta den andra dioden på vänster strålkastarmotor.)
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Per Höghielm
Inlägg: 57
Blev medlem: 03 apr 2009, 12:23

Inlägg av Per Höghielm »

Hej grabbar!!
Ska prova med ström direkt till spolarmotorn och även kolla handbromsen om jag hinner ikväll efter jobbet som jag slutar 20:00.Jag hör av mig igen och talar om hur det går.

Per
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

Angående bilder från Imagecave:
När du loggar in på ditt konto och tittar på en uppladdad bild så finns det till höger om bilden 4 rader märkta med:
Direct URL:
HTML:
EZCode:
Thumb:

Klicka i fältet till höger om "EZCode" så att det blir blått.

Håll ner "ctrl" och tryck på "c" (dvs det vanliga kommandot för att kopiera)

Skriv sedan ett inlägg här och när du står på en ny rad efter din inskrivna text så håll ner "ctrl" och tryck på "v" (dvs det vanliga kommandot för att klistra in)

Nu har den långa strängen som börjar med [img]http://...%20och%20slutar%20med%20...[/img] länkats in i meddelandet.

Skicka iväg inlägget och bilden kommer att visas.

OBS, Tänk på att bilden inte ska vara för stor.
Under de 4 raderna funns funktionen "Manage Image".
Klicka på denna och välj With: 400 och därefter resize.
Återgå med "Return to Album"
Per Höghielm
Inlägg: 57
Blev medlem: 03 apr 2009, 12:23

Inlägg av Per Höghielm »

Hallå!!
Det var ett väldans tjat från mig här på forumet :wink:
Jag har nu fixat blinkersfelet vilket du Ingper hade rätt i.Dvs ett jordfel.Spolarpumpen ser inte rolig ut(rostig och dann) och är stendöd trots direktström från batteriet.Däremot så tog jag kontakten från pumpen till vindrutan och satte på pumpen till strålkastarna och den funkar.Dock inte när kontakterna sitter på sina respektive platser då hörs inget från den pumpen när jag drar i spaken.Hoppas ni fattar vad jag menar.Tänkte ju då att jag kunde ta srålkastarpumpen och koppla in som vindrutepump men såg då att spolarslangen var mycket grövre än slangen till rutan så det sket sig.Såg att det finns universalpumpar för en hundring.Problemet är bara att jag inte vet hur pumpen sitter fast i behållaren.Får se hur jag gör.
Ang. handbroms så går det ej att dra fler hack än tre vilket ju borde vara normalt.Jag ska ta en sväng i morgon och känna lite på bromsarna igen.Kanske jag inbillade mig att den tar dåligt när jag körde första gången.

Vi hörs
MVH Per
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Inlägg av Ingper »

Som sagts tidigare - det enklaste sättet att fixa spolningsproblemen är att köpa en ny behållare och pump för liten peng.

Jag bråkade med min vindrutespolarpump också när vi köpt vår (död pump), men alla försök att få dit en ny universalpump slutade med läckage. Körde med tätningsklet en sommar, sedan tröttnade vi på blött bagage. Den stora tanken åkte ur bagageutrymmet och en liten behållare med pump sattes inne i skärmen vid vänster strålkastarmotor istället.

Skriv på, det är synd att inte fler är i farten på forumet. Men man får vara nöjd med dem som i alla fall är här. Kul att det löste sig enkelt med sidoblinkersen.

Man brukar ju säga att han som uppfann mörkret i bilar hette Lucas. Ni vet han med de främst brittiska plusjordade elsystemen. Jag brukar dock tillägga att han som uppfann glappkontakten, han måste minsann ha jobbat på Fiat !
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Per Höghielm
Inlägg: 57
Blev medlem: 03 apr 2009, 12:23

Inlägg av Per Höghielm »

BILD PÅ RAKETEN
Fiat X 1/9-81
Igång efter 13års törnrosasömn och besiktningen närmar sig.
Bild
Skriv svar