Råd, tips och hjälp!!!!

Moderator: Ingper

Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

Angående bromsok,
Bromsoken är inte så svåra att plocka loss.
Koppla först bort handbromswiren från oket.
Lossa sedan slangen på oket typ 1/4 varv.
Ta bort de 4 låsstiften och knacka ut de två vinklade mellanläggen.
Kroka ur oket från hållaren och gänga av oket från slangen.

Problemet är bara att när oken är tillbakasatta i omvänd ordning så måste troligtvis bromsarna luftas. Luftnippel av stål i aluminiumok betyder att de kan sitta utav bara he....e. Går de av så återstår det att köpa nya ok för tusenlappen styck :lol:

Alltså bör nipplarna värmas loss när oken är borta, och att värma på ett ok med olja och packningar i är kanske ingen toppenidé.

Därmed bör kolvarna tas ur och när de ändå är borta är det nog bäst att byta packningar och damask när de ändå är isär :D

Vis av erfarenhet :oops:

Det är detta som är tjusningen med gamla bilar.
Hempa
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 maj 2006, 14:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Hempa »

Ta en gammal fil att skruva in oken med. Försök att smörja innanför damasken och tryck lite lätt samtidigt som du skruvar och skruva lite framåtillbaka så brukar det funka.

Kamremmen.
Mig veterligen så finns det utrymme för ventiler och kolvar att mötas.
Det kan alltså inte hända så mycket om du "kuggar fel". Annars är det ganska enkelt att snurra motorn med ett spärrskaft tills markeringarna ligger mot. OBS, snurra på nedre remskivan annars drar du hela motorn med kamremmen. Ta bort kåpor och nedre remskivan med en muttersnurra och byt remmen. Det är faktiskt ganska enkelt om man har bra bekysning och är vig :)
Hellre en bil som krånglar ibland än en som alltid är ful.
Per Höghielm
Inlägg: 57
Blev medlem: 03 apr 2009, 12:23

Inlägg av Per Höghielm »

Hej igen!!
Kom nyss in från garaget där jag tillbringat ett par "härliga" timmar.Ville helst slippa ta bort hela okena för att få in kolvarna då jag var rädd att ha av bromsnipplar och slang mm.Stod en stund och funderade för att sedan snida iordning en bit plattjärn som jag formade efter spåret i kolven.Och se där...höger sida "knäppte" till och gick sen ganska simpelt att skruva in.Värre var det med vänster sida som först kändes stum men efter lite smörjande och trixande lite fram och tillbaka lyckades jag få in även den sidan.Dock kändes den kolven väldigt "seg", är orolig att det är nåt skumt med den.Ska det gå så fruktansvär trögt eller har jag lyckats förstöra den på nåt sett???????? Bilen har ju i och för sig stått i 13 år.

Sov Gott!!
Per
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

God morgon,
Jopp, det var det jag menade med att kolven liksom vill hugga fast i tätningsringen. Förmodligen släpper kolven om den får jobba lite.
Testa att pumpa ut kolven med bromspedalen och skruva tillbaka den igen ett par gånger. Kanske "lossnar" den med lite motion.
Jag skruvade också med en fil, men efter ett varv så gick det så fruktansvärt trögt att jag inte vågade fortsätta. Tog då bort handbromshävarmen och då gick det att trycka in kolven med handkraft. Mycket märkligt fenomen!
Per Höghielm
Inlägg: 57
Blev medlem: 03 apr 2009, 12:23

Inlägg av Per Höghielm »

Ja, jag blev lite nervös att det var nåt galet men hoppas att det funkar för nu har jag monterat tillbaka allt.Vore ju fär jä..igt att behöva riva ner allt igen.Nya bromskivor och klossar runt om kan strykas från att göra listan :-)

Då återstår byte av kamrem vilket jag funderat lite på.Kanske en dum tanke men om jag gör egna markeringar på alla skivor och där skivorna sitter fast (mitt för varandra). Sen lossar jag den gammla remmen och sätter dit den nya och är supernoga att den hamnar rätt mellan alla kuggar, kollar markeringarna, spänner remmen och drar runt motorn för hand ett par varv, då kan jag väl inte misslyckas eller..?? Är min tanke rätt??

Ha de gött i solen nu!!

MVH Per
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

Jo det bör väl funka, men ställ kamaxelremskivan och vevaxelremskivan mot märkena TDC, då är markeringen redan gjord och du vet att den gamla remmen sitter rätt.
Per Höghielm
Inlägg: 57
Blev medlem: 03 apr 2009, 12:23

Inlägg av Per Höghielm »

Okej, kanske börjar bli tjatig men snurrar jag alltså motorn för hand till markeringarna TDC??

Per
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

Japp, gör som jag beskrivit tidigare. Sätt på en nyckel på bulten som håller remskivan på VEVAXELN och vrid medsols tills BÅDA remskivorna står på TDC.
Per Höghielm
Inlägg: 57
Blev medlem: 03 apr 2009, 12:23

Inlägg av Per Höghielm »

Okej, då har jag nog tillräckligt "kött på bena" för att våga ge mig på ett byte.Ska beställa remmen på måndag. Vad gäller egentligen om kamremspännaren?? Måste den verkligen bytas när bilen bara rullat drygt 7000mil?? Tror att det var Ingper som skrev att spännaren nog slits mer med mil. 812kr kan tänkas vara liten summa men kostnaden börjar ju rulla iväg när man håller på.

MVH Per
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Inlägg av Ingper »

Min rem och rulle har bara gått 3000 mil, men är över 15 år gamla....

Rullen lär inte åldras på samma sätt som remmen (torkar, materialförändringar o.s.v.), så i mitt fall byter jag bara remmen.

Sedan kanske jag inte väntar 15 år till nästa byte, dock :oops:
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

Spännrullen är ju i princip ett kullager. Det viktiga är att den är glappfri, smord och rullar tyst. När remmen är borta kan man snurra på rullen och lyssna /känna efter defekter/slitage. Verkar den OK kan man nog köra 3 år till innan nästa rembyte, men så kan ju lagen om alltings jä....het träda in. Rullen kan ju klappa ihop innan dess och då måste man byta både rulle och rem :lol:
Det som är typiskt med ett lager är ju att det verkar OK fram till en viss punkt, därefter rasar det fort. Jämför med hjullager som kan funka i 10 år utan glapp och missljud, men när det väl är dags så bryter det ihop ganska snabbt.
Per Höghielm
Inlägg: 57
Blev medlem: 03 apr 2009, 12:23

Inlägg av Per Höghielm »

Jag har nu bestämt mig för att byta både rem och spännare.Priset blir runt 1000kr!! Vad händer egentligen på en X 1/9 om remmen går av och är det vanligt??Remmen borde ju vara ganska rejält förstörd för att kunna gå rätt av.Om spännaren pajar blir problemet samma som om remmen går av??
Alla bilar borde ju ha kamkedja!!
Åhhh...är grymt sugen att få snurr på bilen snart!!!

MVH Per
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Inlägg av Ingper »

Tuck skrev:Spännrullen är ju i princip ett kullager. Det viktiga är att den är glappfri, smord och rullar tyst. När remmen är borta kan man snurra på rullen och lyssna /känna efter defekter/slitage. Verkar den OK kan man nog köra 3 år till innan nästa rembyte, men så kan ju lagen om alltings jä....het träda in. Rullen kan ju klappa ihop innan dess och då måste man byta både rulle och rem :lol:
Det som är typiskt med ett lager är ju att det verkar OK fram till en viss punkt, därefter rasar det fort. Jämför med hjullager som kan funka i 10 år utan glapp och missljud, men när det väl är dags så bryter det ihop ganska snabbt.
Sedan finns det ju lager som p.g.a. fabrikationsfel inte fungerar speciellt många mil. Har råkat ut för exakt detta på en annan bil. Så lagom kul att ha bytt "för säkerhets skull" då.

Skall f.ö. just ut i garaget efter att jag klickat på "skicka" och byta min kamrem. Ny motorrumsisolering var färdigmonterad igår vid 22-tiden. Sedan skall den nya vattenpumpen i och all annan bråte återmonteras. Får se om det blir ny eller gammal motorlucka på träffen, en skall iväg på lack i veckan hade jag tänkt.

Bild

Bild
Gamla motorrumsisoleringen har vi retat oss på i 15 år. Förra ägaren råkade ut för två rätt stora maskinhaverier, varav ett var nära brand och oljade ner hela motorrummet....


Det tråkiga är ju att bilen ändå inte blir tip-top. Bara lite fräschare. Men någonstans måste man lägga ribban, om man inte är som t ex Felle.... :wink:

En fråga - är det fler än jag som har hjälprelä till startmotorn monterat på förgasarfläkthuset, för att avlasta strömmen från tändningslåset och ge bättre kräm till startens solenoid ? Ser eftermonterat ut, men lite för snyggt gjort med tanke på hur tidigare ägare skött bilen.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Per Höghielm
Inlägg: 57
Blev medlem: 03 apr 2009, 12:23

Inlägg av Per Höghielm »

Hej igen!!
Har nu fått bort alla stänkskydd under motorn och kamremskåporna är väck.Jag har demonterat tändstiften samt lossat generatorn och tagit bort generatorremmen. Jag har provat att snurra motorn på vevaxelremmen och det går ju lätt.
Några frågor:

1. Verkar komma att få snurra motorn bra många varv för att få markeringarna på både vev och kamaxelskiva att komma rätt.Kommer de rätt till slut och hur många varv måste jag snurra??Har just nu snurrat skivan 3 varv och är inte i närheten än!!!

2. Måste jag ta loss vevaxelskivan för att få på nya remmen(verkar rätt trångt)??

3. Är det mindre kuggdrevet som sitter till höger om vevaxelskivan den där rotorskivan som man får göra en egen markering på??

4. Ska byta spännrulle också.Är det bara att skruva loss det med centrummuttern??

Med Vänliga X 1/9 hälsningar
Per Höghielm
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Inlägg av Ingper »

1. Markeringen på vevaxelremskivan stämde riktigt bra mot markeringen när den lilla urgröpningen på kamaxelkuggdrevet stod mot markeringen. Jag kanske hade tur, vred bara ett kvarts varv eller nå't. Rent logiskt borde väl vevaxeln snurra två varv på varje kamaxelvarv. Inte rätt efter tre varv känns skumt....

2. Nej. Lossa den lilla plåten som täcker springan innanför remskivan (två bultar M6/10 mm som jag inte tror man behöver skruva ur helt, men jag gjorde det i alla fall). Denna springa är tillräckligt, men börja med att lägga in remmen här (på vevaxeldrevet alltså).

3. Ja, det var den jag gjorde en egen markering på, för jag hittade ingen. Driver fördelaren.

4. Tror det. Jag bytte som sagt aldrig min.

Tack förresten Tuck för beskrivningen. Jag lossade också stiften, och fick nöjet att dra vevaxeln med handkraft på remskivan. Gissar att bautamuttern är 36 eller 38, men min största hylsa var 34....

Fick f.ö. ihop bilen sent igår kväll. Hade nog tur, för det verkar inte blivit några luftfickor i kylsystemet - behövde bara efterfylla någon liter (det rymmer ju drygt elva...). Har varit ute och kört ett par mil nu, och med lite färsk bensin i tanken går den rätt ok. I alla fall för att inte ha varit startad sedan oktober. Skall låna en CO-mätare av en kollega imorgon och skruva lite.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Skriv svar