Byte till Unoturbo

Moderator: Ingper

Bengt
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 apr 2006, 14:54

Byte till Unoturbo

Inlägg av Bengt »

Hej!
Allt fler problem med min 1500-motor gjorde att jag fixat en '90 Uno Turbo-motor för ett motorbyte. Växellåda, svänghjul och koppling behåller jag isåfall från X1/9:an. Nån som vet hur SBP förhåller sig till ett sånt byte?

/Anders
33an
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 dec 2008, 04:00

Inlägg av 33an »

Generellt brukar väl 20 % mer effekt och vrid accepteras. Med en Uno turbo på 105 hkr så är det gränsfall, vridet är troligen högre än +20%.

Annars får man regbes som ombyggt fordon med allt vad det innebär.
exxy19
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 feb 2006, 20:29
Ort: Eskilstuna

Inlägg av exxy19 »

Instämmer, det blir ombyggt fordon. Det innebär att du måste byta motor, drivlina och bromsar ( iaf på papperet).
Då bakbromsarna är identiska med de på uno t så är ju det fixat redan.
Vad gäller växellådan så brukar de inte förstå skillnaden vilket är praktiskt ur besiktningssynpunkt. Utväxlingsmässigt är det dock bra om man kan byta till unons låda. ( annars får du bra acc men låg toppfart)
Unons frambromsar är "bolt-on" med undantag av slangar och att man måste slipa ned ett par vassa kanter på oken om man använder originalfälgarna.
Du måste besikta bilen hos SFRO med godkänt resultat för att få regbesikta bilen hos SBP.
Den kontakt jag hade hos SFRO uppfattade jag som väldigt seriös med ett stort kunnande om bilar och dessutom intresserad av bilhobbyn.
Han grävde alltså inte ner sig i paragrafer utan tittade på om bygget verkade ok (vissa saker var dock tvungen att regelmässigt bedöma) och att det var väl genomfört.

Om du behöver en guide för att komma igång så råder jag dig att kolla in denna länk: http://www.laursen-online.dk/x1-9/servi ... nv-ut.html

Då jag säkert glömt något vad gäller SFRO så råder jag dig även att ta kontakt med dem tidigt under projektet så du inte går på några minor.
JAG ÄR FIAT FAN, VA FAN ÄR DU?
Min X1/9-sida
Skaffa Firefox nu!
Felle
Inlägg: 254
Blev medlem: 12 mar 2006, 12:37
Ort: Lund
Kontakt:

ang uno t motor

Inlägg av Felle »

Efter som du skriver att du skaffat en uno t 90 motor antar jag att det är en mk2? finns en del skillnader på motorerna och växellådan.
Varvstoppet och tändningen är inte lika vass på mk2 som på mk1. Tror även att mk2 hade vajrar till växellådan medans mk1 hade utgående axel/pinne under lådan som x19an.
Stolt ägare av
Fiat X1/9 Dallara-80 Lotus Gul
Fiat X1/9 Dallara modsport projekt -80
Fiat x1/9 1500 turbo -73
Fiat X1/9 1500-80
Fiat 750 Abarth Berlina-57
Fiat 124 Special Moretti-69
33an
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 dec 2008, 04:00

Inlägg av 33an »

Kan ju tillägga att jag är i full färd med att byta fr 1.5 till en Regatta 100s 1.6 motor.

Jag ska försöka ha den igenom SBP utifrån generell dispens. Blir 100s frambromsar som är 100% bolt on. Mer jobb med motorkonverteringen dock jmf med uno alt.
Skriv svar