Byta till uno turbo motor?

Moderator: Ingper

Heybrorsan
Inlägg: 18
Blev medlem: 03 okt 2007, 11:03
Ort: bollnäs

Byta till uno turbo motor?

Inlägg av Heybrorsan »

Hej Undrar hur mycket man måste bygga om för att få in en uno turbo motor i min 1300 76:a
???
Limpan
Inlägg: 25
Blev medlem: 18 maj 2006, 23:50
Ort: Skåneland

Enligt mig.

Inlägg av Limpan »

Eftersom du har 1300 - så hsr du 4vxl låda.
Om du behåller den så är det inte mycket alls.

Egentligen är det bara motorfästen som måste fixas och det e lätt.
dom finns på din gamla motor.

Man byter ut unons kamaxel kåpa mot x19ans så har du övre fästet.
Sen skruvar du av sidofästet och sätter dit det på unons.

Vipps så sitter den där. :)

MEn sen e de ju åsså 3 grejer som ska passas in som inte finns innan.
IC (intercooler) oljekylare och 2st ECU.
Jag tillverkade lite olkia järn stag som jag skruva fast i befintliga fästen och förlänge dom hit o dit :)

MEn om du vill ladda en massa övertryck 1-1,5 bar så borde du byta ut spindlar driv axlar och lädan till 5-speed. lite grövre alltså. plus en extra vxl.

OCh för nos och lite annat bör man nog se över drivlinan ännu mera.

EN annasak man bör tänka på är bättre kyla för motorn.

Funderar på att sätta dit en extra fläkt på kylaren. :)


Men men. Skriv lite inlägg här så kan jag försöka hjälpa till så gott det går.

EN anna mycket trevlig grej med uno motorn är som nämt innan i forumet
så skall jag installera motorstyrning. Windows tuning. :)

Lycka till och hör av dig om du undrar något. :)

Här finns många duktiga fiat pillare.
X19+Turbo = Sant

M.v.h Limpan
Limpan
Inlägg: 25
Blev medlem: 18 maj 2006, 23:50
Ort: Skåneland

inte lätt att vara dumm i huvudet. :)

Inlägg av Limpan »

lol JAg glömde ju den lite knepigare modden.

Man måste borra ett sensor hål i vxl lådan.

Svänghjulet på unon måste indikeras för ECU:erna.

Jag har faktiskt en borr mall gjord i stål som skruvas fast i lådan (dock 5vxl:ad) tror det är samma skruv hål.
Men som visat har jag super dåligt minne :(

Och mallen fungerar så vitt jga vet. Har ju kört bilen med sensorn.

Hoppas jag kommigt ihåg det viktigaste :)
X19+Turbo = Sant

M.v.h Limpan
exxy19
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 feb 2006, 20:29
Ort: Eskilstuna

Inlägg av exxy19 »

Givaren på svänghjulet är bara att sätta dit nånstans där den får plats och i linje med kuggkransen på svänghjulet. Måste också vara på rätt avstånd från kuggtopparna men var på varvet spelar ingen roll då den bara är till för att läsa av varvtalet.

Antalet kugg på startkransen skiljer mellan 1300an och 1500an med 2 kugg men det är inget som gör någon skillnad heller, i alla fall inget som stör, kan möjligen innebära att spridarna matar full soppamängd lite tidigare.

Förresten, har du kollat på den här sidan? http://www.laursen-online.dk/x1-9/servi ... nv-ut.html

Den stämmer rätt bra men man bör använda unons expansionskärl för att få turbon att hålla längre (bättre kylning efter man stannat).
JAG ÄR FIAT FAN, VA FAN ÄR DU?
Min X1/9-sida
Skaffa Firefox nu!
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Inlägg av Ingper »

Min har börjat blåryka lite, och sedan länge har jag haft funderingar på att göra ett rejält "uppsnyggningsryck" i motorrummet. Diverse förgasarproblem kan också adderas (visserligen troligen lösta för tillfället). Kamremmen behöver nog också bytas. Onekligen har tanken farit i skallen att istället byta spisen mot en turbodito som ett vinterprojekt. Har blivit med båthus också, så plötsligt kommer utrymmena att finnas för härbärgering av lite motorer m.m. Garaget är ju fyllt av en X1/9 och en gammal A-ford....

Men om man tittar på Laursen-länken (han som fortfarande efter över ett år inte fått fram grejorna jag betalat för...grrr) så är det tämligen mycket att bygga om. Byta innehållet i lådan o.s.v. Jag är inte ute efter "den perfekta bilen" eller att kryssa i 160 km/h, bara passa på att lägga i något "skojigare" om jag ändå skall rota rejält i motorfacket (ja det är ett fack, inget motorrum).

Är det verkligen nödvändigt med ALLA de ombyggnaderna ? Får inte riktigt den känslan när jag läser Ditt inlägg :) . Jag har den femväxlade lådan/1500-motor.

Ett annat alternativ är kanske att renovera min nuvarande motor (kannringar eller ventiltätningar ?) och kanske lyfta på ett insprutningspaket m.m. ? Men då ter sig turbomotorn som ett enklare val. Är egentligen bara ute efter att det skall se snyggt ut, låta bra och gå vettigt men inte extremt.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
exxy19
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 feb 2006, 20:29
Ort: Eskilstuna

Inlägg av exxy19 »

Jag har ju en 1300a som jag byggt om växellådan till 5-växlat på och sen som sagt hängt i en uno t motor i.
Det innebär ju att jag varit tvungen att använda original x19 1300 svänghjul ( för att få i det i svänghjulskåpan), jag har också kvar slutväxel och drivaxlar mm ut till hjulen för att slippa byta hela bakvagnen.
Innanmätet i lådan kommer dock från en 1500 x1/9a och den lådan byggde jag -96 och körde fram tom -03. From -04 (juli var jag klar med konverteringen) har jag kört den med uno t motorn.

Enligt förra motorägarens pappa så ska boxen vara chippad, toppen vet jag är något portad och jag har ingen kat.
Turbon och tryckstyrning är enl. originalspec. och jag uppskattar effekten till ca 120 hp iom detta.
Jag träffade en gammal försäljningschef på Fiat Sverige på Skokloster i våras och han berättade att när Fiat bänkade uno t-motorn fick dom alltid ut minst 110 hästar ur den så det kanske till och med är något mer (önsketänker).

Vad jag vill komma till är att det verkar hålla ganska bra med originallådan iaf om man inte har för vana att bränna gummi ( vilket faktiskt går nu, har jag hört :lol: ). Fördelen med att byta till unons drev är att man får ett vettigt motorvarvtal i motorvägsfart, högre toppfart och sämre acceleration.
Jag skulle faktiskt kunna leva med lite sämre acc då jag knappt hinner med att växla som det är idag.
JAG ÄR FIAT FAN, VA FAN ÄR DU?
Min X1/9-sida
Skaffa Firefox nu!
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Inlägg av Ingper »

Ok !

Vi får se vad som händer. Var ett ärende med X1/9:an till Clas Ohlson idag med min 5-årige son, och f.n. går den förbaskat bra :twisted:

Däremot står min nya A6:a på verkstad efter missljud i dragläget vid växling. De har börjat med att byta svänghjulet, men andra har till slut fått en ny låda...
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Skriv svar