Svenska X1/9-klubben • Bromstrassel
Sida 1 av 1

Bromstrassel

Postat: 11 jun 2007, 22:22
av Daddi
Upptäckte idag när jag var ute och körde att bromsarna inte är tipptopp. När jag saktade in vid rött ljus kände jag plötsligt hur bromspedalen sjönk en liten bit mot golvet :shock:. Jag lyfte på foten och bromsade igen; då kändes allt som vanligt. Tänkte lite extra på känslan i pedalen och den är helt klart svampig. Undrar om det är luft i systemet...

Någon som har lust att dela med sig av sina erfarenheter??

Postat: 11 jun 2007, 23:49
av Hempa
Hej igen.
Det här är också plättlätt. Luft i systemet är föga troligt. Var skulle luften komma ifrån. Gammal vätska kanske, men jag skulle satsa på att packa om huvudbromscylindern, OCH byta vätska.
Finns satser på mekonomen.
När du då ändå är där och rotar så köp nya skivor runt om på Biltema 530kr inkl belägg... RUNT OM!!! Biltemas skivor är Brembo så det är bra grejer. Visserligen några år sedan men ändå.

Bakbeläggen är ju tunnare så du får slipa ner ett par frambelägg om du vill ha det budget.
Sedan köper du stålomspunna slangar på en hydraulfirma för några hundringar (Jag kan maila en adress senare) så blir pedalen stum och fin.
Hempa

Postat: 12 jun 2007, 07:20
av Daddi
Tack, Hempa!

Skall ringa Mekonomen och kolla om det fortfarande finns några satser till huvudcylindern.

Hade faktiskt tänkt byta skivor och belägg också. Biltemas skivor kostar 119:-/st och det är ju lockande!

Du får gärna meddela var man köper stålomspunna slangar billigt! Jag har en 1500, så det verkar ju vara lite lättare med gängorna är på 1300-modellen.


//David

Postat: 12 jun 2007, 22:02
av Hempa
N B M Hydraulic AB
Karlbergs Strand 2
17173 SOLNA
Tlf. 08 - 27 16 73
De har postorder också men de verkar inte ha någon hemsida. Skicka upp de gamla och de nya kommer på posten. Ta stålomspunna med transparant skyddsslang runt. Då är de lättare att hålla rena. Nästan samma pris.
Hempa

Postat: 12 jun 2007, 22:06
av Hempa
Jorå... de har visst en hemsida. http://www.nbmhydraulic.com/
Hempa

Postat: 17 jun 2007, 23:23
av Daddi
Har nya problem, får inte loss muttrarna som håller bromsledningarna till kopplingsblocket vid huvudcylindern. Någon som vet vilken storlek som behövs på fast nyckel? Verkar ligga mellan 9 och 10 mm eftersom den ena nyckeln är för liten och den andra för stor :evil:

Bild


Huvudcylindern är rostig och läcker från sidan med dammskyddet... Hoppas att det räcker med packningskitet jag köpt för att få den att bli bra igen; tråkigt om jag måste byta till en ny.


/David