Hackar på halvgas....

Moderator: Ingper

Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Hackar på halvgas....

Inlägg av Ingper »

Har sedan början av förra sommaren ett skumt fel som jag inte hittar.

Historien:
Efter en motortvätt startade inte bilen, men när den fått torka till sig lite gick det bättre. Dock gick den ner på två cylindrar så fort jag gasade det minsta. Detta försvann efter lite körning, dock bara nästan. Möjligen var den sådan strax innan också, minns inte.

Hursomhelt, vid gaspådrag (kanske mellan 1/4-3/4 av max) går bilen oftast orent. Ibland riktigt hackigt, ibland nästan bra. Orenheten verkar mer bero på gaspådraget än på varvtalet, vilket gjorde bränslesidan misstänkt. Men det känns som sagt precis som tändningsmiss på någon cylinder, inte den "tvekan" som blir vid t ex snålt ställd gasare.

Åtgärdat:
Jag har bytt tändkablar, tändspole och stift utan någon förändring. Brytarspetsar, rotor och fördelarlock skulle bytas, men varken Mekonomen, Bildelsgrossisten eller någon "nära" hade passande grejor. Jo, DE säger att det skall passa och att jag SKA ha t ex Bosch (inte Marelli) på min bil enligt deras dator :evil:. Har i alla fall putsat brytarna & rotorn, men det gjorde inte heller någon som helst förändring. Inte mer än att jag efter ihopmonteringen plötsligt var helt utan gnista, men det var nog någon kabel för det löste sig....

Har även testat att köra tändspolen på ett separat 12V-batteri utan förändring. Har nämligen vid ett par tillfällen råkat ut för att motorn slutar tända/dra i några tiondels sekunder och att varvräknaren då dör också (trots varv på motorn), och misstänkte matningen till tändspolen. Som sagt, ingen skillnad det heller.

Gasarens munstycken (de fyra ovanpå) är renblåsta, filtret kontrollerat. Allt OK och ingen skillnad. Har provat att feta till blandningen, men det gör i princip ingenting på fenomenet.

På tomgång går den utmärkt. Likaså på fullgas, kanske inte riktigt lika pigg som man vill minnas men i alla fall helt rent. Körstilen blir dock lite "aggresiv" :lol: om man bara håller sig till dessa lägen.

Är tom på idéer...
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Gäst

Inlägg av Gäst »

Har du kollat att axpumpmembranet är helt? Annars tycker jag att det låter som felbestyckning av munstyckena. Jag återkommer med rätt bestyckning senare, har dem inte tillgängliga just nu. Kan vara värt att kolla i alla fall.
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Accmembran

Inlägg av Ingper »

Bestyckningen är densamma som suttit där i över 10 år. Visserligen är det sannolikt en 34 DATR från en annan Fiat, men även om den inte är exakt rätt tror jag inte felet beror på bestyckningen.

Däremot kan du ha rätt i membranet. Jag har troligen möjlighet att sätta dit en annan X1/9-förgasare så småningom och se om fenomenet försvinner. Om inte, får jag skruva ner den och göra en grundlig genomgång. Jag kommer nog inte undan det.... :(
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Gäst

Inlägg av Gäst »

Membranet är lätt att kolla. Titta ner i förgasaren samtidigt som du gasar (se först till att motorn är avstängd(-:)), då skall det komma en fin stråle ur den lilla "snoppen" som är ca 15mm och sitter ovanför halsarna.
Ingemar/Ingper

Får vänta....

Inlägg av Ingemar/Ingper »

Det får vänta lite. Hade bilen utlånad för skolavslutningskörning, och precis när de kommit tillbaka med den och den bara skulle flyttas lite hade starten lagt av.

Inte bara lagt av, kugghjulet är skadat och starten är totalt kortsluten. Inuti var det mesta uppbränt och klumpar av (f.d.) smält tenn och annan metall ramlade ut :cry: Ungefär en näve.

Har en teori om att nyckeln fastnat i startläge (det går lite trögt ibland) och att den oerfarne som körde bilen sista biten inte observerade det. Får förhoppningsvis hem en ny start i veckan.....
Hempa
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 maj 2006, 14:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Hempa »

Förstår att det just nu har låg prioritet. Jag lider med dig. Man skall aldrig låna ut grejer för då pajar det.

Sorry, jag har glömt att kolla bestyckningen på förgasaren, men jag skall kolla så fort jag hinner och berätta.
Hellre en bil som krånglar ibland än en som alltid är ful.
Hempa
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 maj 2006, 14:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Hempa »

Förresten... Var han som körde bilen nykter kan man ju undra. Jag tycker att han borde pröjsa lite.
Hellre en bil som krånglar ibland än en som alltid är ful.
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Nykter

Inlägg av Ingper »

Japp, det var han. Men oerfaren.

Det där med betalning är inga problem, skuldkänslorna är det inget fel på. Dessutom är det folk som jag kan behöva be om lite gentjänster. Knappast några problem att göra det hädanefter.... :wink:

Bestyckningen behöver Du inte leta efter, det är i så fall en låååångt senare fråga.

Hoppas bara starten kommer på posten idag, har planerat lite tid i helgen i en grop. Det är besiktning om 1 1/2 vecka också.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det låter bra. Lycka till på besiktningen. I morgon åker jag och familjen till Grekland och ö-luffar i tre veckor så vi snackar vidare då.
Ha de/Hempa
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Hackar inte längre....

Inlägg av Ingper »

Blev en ny start från Mekonomen, bilskroten jag beställt från kom efter en vecka på att man inte "hittade" starten jag beställde. Besiktningen gick bra. Fast besiktningsmannen lyckades knappt köra bilen runt stationen, så illa gick den.

----------------------------------

Nu har jag bytt det mesta på tändningen. Det var inte där felet låg, men brytarna var inte vackra så det var nog inte ogjort.

Däremot har jag också haft nere förgasaren. Såg inget direkt fel, acc.pumpsmembranet var även det helt och fungerade. Bytte dock lite packningar, blåste rent och bytte samtliga munstycken. Möjligt att detta var felet. I satsen som jag köpte var de stämplade 45-130-130-45, och på etiketten stod specifikt X1/9-Europe.

De som satt i var märkta 105-70-52-110 (med reservation för fel ordning). Min förgasare är ju heller sannolikt inte en original-X1/9 från början, men den har ju gått hyfsat i tio år tidigare. Kan någon Weber-kunnig förklara vilket munstycke som gör vad (t ex från vänster till höger i gasaren) och vad märkningen står för ?

Bilen går nu i det närmaste perfekt med bra "bett" :twisted: , möjligen lite kinkigare med blandningsinställningen för att inte få den orolig på tomgången. Men det tror jag blivit OK nu.

Däremot är det sköna bludderljudet "Blom-blobloblooom" vid motorbroms på lite varv borta :cry: . Skulle vilja veta varför.....

Edit: Nej det är inte borta, bara minskat. Men den baktänder heller aldrig numera....
Senast redigerad av Ingper den 05 aug 2006, 22:47, redigerad totalt 1 gånger.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Munstycken

Inlägg av Ingper »

Är det ingen Weberkunnig som kan svara på mina funderingar angående bestyckningen :? ?
:?:
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Gäst

Inlägg av Gäst »

Visst fan, det hade jag helt glömt bort. Jag skall kolla siffrorna i morgon , så får du dem så fort jag hinner. Vi höres/Hempa
Hempa
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 maj 2006, 14:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Hempa »

Nu äntligen har jag efter semester och igångsättning på jobbet så har jag kollat bestyckningen. Den rätta raden är, haha. Skämt åsido.

Om du står bakom bilen så har du 4 st munstycken. De yttre, minsta på resp sida är lågfartmunstyckena. Den vänstra skall heta 45. Den högra 70. De stora munstyckena i mitten är högfart resp lågfartsidan. varje del är 3st ihopmonterade delar där den översta som du sätter mejseln i är luft, det hålade röret i mitten är blandningsrör, och längst ner sitter bränslemunstycket.

I ordningen, luft-blandning-bränsle, så är det på vänstra sidan
(lågfart, första porten) 190, F30, 105.
På högra (högfart, andra porten) 170-F30-115.

Det här är originalbestyckningen, ev att det skall vara 110 bränsle på högfart, kommer inte riktigt ihåg, men ju mer desto bättre som gumman sa.

Som du ser så är förhållandet luft/bränsle tvärs om på högfartsidan, mer soppa och mindre luft på högfart och tvärt om. Hoppas att du blir klokare av min beskrivning och att du får det att funka. Ronwill har alla delar till Weber. www.ronwill.se Lycka till och ursäkta att det dröjde/Hempa
Hellre en bil som krånglar ibland än en som alltid är ful.
Hempa
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 maj 2006, 14:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Hempa »

Ooops!!! Fel adress till Ronwill.

Det skall vara www.ronwill.nu.

Observera att det kan vara jädrigt trögt att dela på munstyckena, men med en trasa och två justa polygriper brukar det funka/Hempa
Hellre en bil som krånglar ibland än en som alltid är ful.
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Bestyckning

Inlägg av Ingper »

Jo, jag hänger nog med ungefär. Men den bestyckning som var med i renoveringssatsen (märkt "X1/9 Europe") som jag köpte från "dansken" stämmer ju föga med de siffror Du anger.

Det enda jag märker nu efter renoveringen jämfört med min minnesbild av hur den gick med "gamla" bestyckningen innan den började hacka (vars orsak jag aldrig blev klok på), är en något oroligare tomgång och kanske inte lika gott bludderljud vid motorbroms. Men den GÅR ju riktigt bra nu igen.

Tacksam för lite tolkningshjälp av min gamla och nya bestyckning (se tidigare inlägg) jämfört med vad det borde vara.

Munstyckena fick jag isär, men visst var några lite tröga :lol:
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Skriv svar