Sida 7 av 21
Postat: 17 jan 2008, 11:28
av Enzo Molinari
Tjena Felle!
Fälgarna hittade jag på rejsa, det stämmer.
Bultmönstrena (dubbla) är 3,75" = 99,25 mm och 4" = 101,6 mm (Lotus?), men det känns inte som något jätteproblem eftersom jag inte har spikat vilka spindlar jag kommer att använda, så vi får väl se vilket bultmönster det blir i slutändan. 4x100 ger ju ett mkt större utbud av fälgar och borde gå att klara med excentriska konor i fälgarna.
Det skulle ju såklart vara önskvärt med spindlar som har vettiga bromsar monterade redan från början. Med skivor som går in i 13" fälgar.
Några idéer?

Postat: 24 jan 2008, 12:07
av Enzo Molinari
Idéerna väller in, ser jag!
Jag kan i alla fall rapportera att buren är färdigsvetsad. Just nu håller ett förstärkningskryss bakom bakre fjädertornen på att ta form. Kanske, kanske kommer det en bild senare.

Postat: 27 jan 2008, 19:15
av Enzo Molinari
Några bilder på helgens pyssel...

Återstår bara lite slipning av svetsar.
och till slut en bild på buren. Skapligt tight mot vindruteram och targabåge...

ser fint ut
Postat: 09 feb 2008, 16:43
av Felle
Hej Micke¨
Det ser ju fint ut med bur bygget. Men en fråga:varför går du inte ut med buren genom sidoventhålen och förstärker upp fjädertornen fram som på race x1/9.
Som sagt fint bygge och helt rätt att förstärkningssvetsa.
Fräckt med abarth "motorkryss"..
jobba på.. för det skall jag
Postat: 10 feb 2008, 00:36
av Hempa
Enzo Molinari skrev:En omgång passande fälgar ligger nu på lager.

Bilden visar en av bakfälgarna [10x13]

I fram blir det [8x13]. Samma dimensioner som Dallarorna körde till regndäcken.
(Till slicksen hade dem [9x13] fram och [11x13] bak. Men det är ganska dåligt utbud av dessa dimensioner på begagnatmarknaden!

)
Blurrrrp. Faaan... nu blev det kladd i brallan:-)
Postat: 10 feb 2008, 20:05
av Enzo Molinari
Färstärka framåt mot fjädertornen? Jo, jag har funderat en hel del på det...
Jag svårt att tro att det skulle vara ett problem med flex mellan främre fjädertornen och instrumentbalken. En "normal" bur står ju sas "lös" på golvet och då kan det nog vara motiverat, för att växla upp krafterna i burkonstruktionen, medans mitt burbygge redan är integrerat med instrumentbalken och därför menar jag att det bara adderar onödig vikt att bygga framåt.
Dessutom skulle det vara ett litet h-e att komma åt och svetsa mot främre bågarna.

jepp jepp
Postat: 18 feb 2008, 21:12
av Felle
Hej micke.
ahh ok nu e jag med.
Hittade förresten en x1/9 v6 sida i U.k
du har kanske redan sett den:
http://www.p1x-2000.co.uk/
Postat: 18 feb 2008, 21:47
av Enzo Molinari
Jo, jag har sett den. Snygg motorinstallation (om än väldigt långt bak), men skärmbreddningen får mig att
Den israeliska däremot är helt i min smak!

Postat: 02 mar 2008, 17:05
av Enzo Molinari
Lite plåtjobb blev det i helgen. Integrerade täcklocken för pop up-lamporna med frontplåten (istället för original plastlock bakom stötfångaren). Veckan som gick byggde jag upp plåtarna i aktern, alltså från baklamporna och nedåt-inåt. Riktigt nöjd med resultatet faktiskt!
Grundfärgen är inte så långt borta nu...
dallara kittet på snart?
Postat: 02 mar 2008, 22:13
av Felle
Hej Micke'
det låter som dallara kitte skall på snart.
Hör av dig så skall jag skicka lite "mat" nyttiga bilder.
Låter som det händer lite i garaget. trevligt.
Kom ihåg att inte jobba för mycket med fronten innan kitte är på då nästan hela fronten måste kapas bort.
Postat: 03 mar 2008, 14:49
av Enzo Molinari
Råd och tips när det gäller monteringen av Dallarakitet är varmt välkomna!! Bilder låter helt perfekt! Du har ju min adress sedan tidigare.
Jag väntar med spänning!!

Postat: 07 mar 2008, 18:38
av Enzo Molinari
Hur grovanpassar man lättast glasfiberskärmarna? Kapskiva eller sticksåg?
Postat: 09 apr 2008, 10:39
av Enzo Molinari
Såg ni den här annonsen på blocket?
http://www.blocket.se/vi/15488553.htm?ca=5_s
Häftet om att bygga om x1/9 för banracing är redan sålt. Är det kanske ngn här på forumet som är köparen?

jepp
Postat: 09 apr 2008, 12:44
av Felle
Hej Micke
visst har man sett det-. blocket fantast som man är
Har både boken och kopior på boken, väldigt "amerikanskt" den PBS boken är allt jag kan säga.
//Felix
p.s. det var längesedan någon skrev här... synd att forumet inte är så aktivt..
Forumdoktorn tipsar om medicinering
Postat: 10 apr 2008, 01:01
av DIVATOR
Man måste nog slänga ur sig lite felaktigheter och ställa lite skumma frågor för att få ett livligt forum

Såhär tex : Varför lanserades inte Fiat Uno redan 1947, då det första exemplaret stod färdigt på fabriken i Stuttgart? Varför kör folk egentligen med coilovers när det är allmänt känt att en katalysator renar ännu bättre? Funkar det inte med underliga frågor kan man bli otrevlig istället. Det mest effektiva är kombin av dessa båda.