Svenska X1/9-klubben • -Il Bastardo (hiskeligt mittmotormonster v2.0) - Sida 4
Sida 4 av 21

bur

Postat: 26 feb 2007, 10:30
av Felle
Tjena micke
vart beställde du buren ifrån?
vet att omp säljer färdiga fortfarande..
vad fick du ge för den+?
går det framåt i garaget?
ha de

Postat: 02 mar 2007, 12:34
av Enzo Molinari
Jag mätte upp själv och beställde mot ritning hos Gunnarsjö Svets&Smide.
4000:- inkl. frakt.

Om någon är intresserad av att bygga bur i sitt X så kan jag bistå med ritning. Fast jag vill gärna kolla att jag tänkt rätt först :? , så ni får avvakta monteringen.

Postat: 16 mar 2007, 11:22
av Enzo Molinari
Bakre motorfästet nästan klart. Sugen på att börja med buren nu! :mrgreen:

Postat: 23 mar 2007, 18:37
av Daddi
Kör hårt!

Det är jättekul att följa bygget! Önskar jag var lika duktig själv... Kul att du har en kompis på Alfapower också (Projekt FES).

Kommer du till någon klubbträff när bilen blir klar? Skulle vara kul att se den i verkligheten!

//David

Postat: 31 mar 2007, 21:53
av Enzo Molinari
Motorfästena och längsgående balkarna klara! :D
PICT0015.jpg
PICT0015.jpg (96.15 KiB) Visad 25179 gånger
PICT0014.jpg
PICT0014.jpg (81.52 KiB) Visad 25179 gånger
Bakre motorfästet i närbild. Det blir här som motorns moment ska tas om hand. Alltså förutsatt att fästet räcker till! :twisted:

Kul att ni följer bygget! Det ger drivkraft när det är tungt...
Klart att jag kommer att dyka upp på en del träffar i framtiden. Fast det kommer att dröja ett tag innan mitt X rullar...

Nästa punkt i byggplanen är att få buren på plats. Mer om detta senare. :roll:

Postat: 05 apr 2007, 11:52
av Enzo Molinari
Tyvärr behagade svetsen gå sönder igår så det blev inget snickrat på buren. :(
Istället tog jag upp hål för avgasutblåsen. Blev riktigt bra imho :roll:
Kanske, kanske att det kommer en bild...

Postat: 07 apr 2007, 17:55
av Enzo Molinari
Måste bara berätta om mina svetsbekymmer! Alltihopa började för ett par veckor sedan, när reduceringsventilen plötsligt började blåsa rakt ut. Inte så konstigt tänkte jag. Den därna kommer ju från C**s O****n och har varit med ett bra tag. Dessutom kostade den förmodligen bara 200 spänn när den var ny.
Egentligen känns ju det rätt så bra! 200 spänn för en faslig massa svetsande! Den har ju ändå varit med ett par år. Så jag köpte en ny :idea: , nästan lika dan i samma butik. Visserligen hade det tillkommit en flödesmätare, som den gamla reduceringsventilen saknade, och priset var nu 359:- men det var ju ändå snorbilligt jämfört med AGA! :D

Glad i hågen började jag svetsa vid nästa garagekväll. I en timma. :shock: Sedan blåste det rakt igenom den nya reduceringsventilen ! :( Måste varit otur tänkte jag, och bytte den mot en ny. Nästa garagekväll hände samma sak igen, efter nästan precis en timme! :shock: :evil:

Det var då :twisted: tänkte jag. Måste ju vara någe materialfel på hela den här batchen! Tillbaka till C**s, och bytte till en ny reduceringsventil, längst in i hyllan. Kanske, kanske kan den vara från en annan batch tänkte jag. De måste ju få massor av reklamationer på de här reduceringarna...

Nytt försök. Nu höll den i 56 minuter! Tillbaka till C**s och fick pengarna tillbaka igen, för 3:e gången. De här killarna är vana vid reklamationer tänkte jag. Inga protester alls...

Nu får det kosta, jag ska ha BRA grejor! 8) Köpte en AGA reduceringsventil för lite drygt 800 spänn hos den lokale proffs-svets-handlaren. Nu är man kung, tänkte jag! :D

Nästa garagekväll: Laddad som :twisted: skred jag till verket för att lägga de sista sömmarna på bakre motorfästet. Och vad händer? Jo, min NYA, superdyra AGA reduceringsventil börjar blåsa efter bara 8 minuters svetsning! :shock: :x :evil: :x :shock: :evil:

Det är ju omöjligt! Måste vara han-där-uppe som inte vill att jag någonsin ska få vara lycklig! Till råga på allt så vägrade kranen på svetstuben att täta ordentligt när jag stängde den, så all gasen läckte så klart ut... Kul... :x

Men vänta nu... :roll: Om kranen inte tätar så måste det ju bero på något som kommer från tuben... Kan det vara... Nä, det kan det väl inte? :?

Tillbaka till proffs-svets-butiken med både reduceringsventil och (tom) svetstub.
-Jodå, det måste ju vara fel på tuben, sa de! Det här har vi aldrig varit ute för tidigare. Någonsin. Men vi reklamerar både tub och reduceringsventil till AGA.
-Här har du en nyfylld tub och en ny AGA reduceringsventil. Tråkigt att det krånglat så för dig! :roll:

Så efter 7 sorger och 8 bedrövelser så kan jag nu, ÄNTLIGEN, ge mig på buren! :D

Sensmoralen då? Ja, att billiga grejor inte nödvändigtvis är dåliga, även om det ju oftast är precis så. Och att det kan vara fel även på dyra grejor, även ovanliga fel, som t.ex. rost i svetstuben, fast det är en nyfylld utbytestub.

Tufft?

Postat: 09 apr 2007, 10:52
av Enzo Molinari
PICTavgas.jpg
PICTavgas.jpg (92.21 KiB) Visad 25179 gånger
:roll:

Postat: 09 apr 2007, 20:37
av Daddi
Klart aggressivt :twisted:, vad skall du fylla dem med :shock:


PS jag såg dem inte ens först, letade där det vanliga utblåset sitter :oops:

Postat: 10 apr 2007, 15:03
av Enzo Molinari
Det blir en dämpare per topplock, med ett 3" utblås i vardera hålet. Polerat rostfritt. 8) Kan nog bli snyggt!

Jag får lite GT40-vibbar, får ni? :roll:

Postat: 17 apr 2007, 11:33
av Enzo Molinari
Efer svetsbekymren ovan är ny bygga-bur-fasen inledd. :mrgreen: Blev ju såklart en del kapande för att få in huvudbågen på plats men nu står den där den ska. Kanske någon som skulle vilja se en bild? :roll:

Postat: 18 apr 2007, 11:24
av Enzo Molinari
Alla som blir knäsvaga av riktiga Dallara X1/9 tävlingsbilar, kolla in länken:

http://www.difulvioracing.it/ :shock: :D :twisted: :D

Lite andra roliga länkar...

Postat: 19 apr 2007, 09:47
av Felle
Italienarna och deras Hillclimb.. mest motorcykel motorer i bilarna men en (av den 11 riktiga dallarorna) som köras av Rizzi är med..
Kollar man på videorna hör man vilken....

http://www.zanga106.it/tuttip2.html

En annan lite rolig bil som ägs av en israel som blev trött av på att bli frånkörd av Porschar..
x1/9 2l turbo ca 350 hk.....

http://www.project-x19.de/forum/viewtop ... light=momi

Postat: 19 apr 2007, 16:45
av Daddi
Vilka bilar, vilka bilar :roll: :roll:

Enzo: Hur blev buren? Bilderna, tack :wink:

//David

Postat: 20 apr 2007, 14:04
av Enzo Molinari
Buren, ja... :roll:
Jag räknar med att det tar åtminstone fram till sommaren innan jag kan svara definitivt på den frågan, men så här långt ser det lovande ut. :)
Huvudbågen står löst på rätt plats, den första hålsågen har gått hädan. :mrgreen:
Kruxet är ju att jag vill integrera buren så mycket som möjligt i originalchassiet, dvs. inte ställa buren "löst" inne i kupe'n utan gå igenom så många balkar som möjligt. Och då menar jag igenom! :wink: Det gör ju att det tar lite längre tid. Men å andra sidan förstyvar det chassiet mera.