-Il Bastardo (hiskeligt mittmotormonster v2.0)
Moderator: Ingper
ang.. v6
Hur går det micke..?
Har du fått i motorn än?
såg det fina bygget om killen på alfapower(den gula) såg snyggt ut.. MEN dallara kittet saknades.. haha..
Hoppas du får i motorn och igång monstret!.
som sagt bilder.
Har du fått i motorn än?
såg det fina bygget om killen på alfapower(den gula) såg snyggt ut.. MEN dallara kittet saknades.. haha..
Hoppas du får i motorn och igång monstret!.
som sagt bilder.
Stolt ägare av
Fiat X1/9 Dallara-80 Lotus Gul
Fiat X1/9 Dallara modsport projekt -80
Fiat x1/9 1500 turbo -73
Fiat X1/9 1500-80
Fiat 750 Abarth Berlina-57
Fiat 124 Special Moretti-69
Fiat X1/9 Dallara-80 Lotus Gul
Fiat X1/9 Dallara modsport projekt -80
Fiat x1/9 1500 turbo -73
Fiat X1/9 1500-80
Fiat 750 Abarth Berlina-57
Fiat 124 Special Moretti-69
-
- Inlägg: 309
- Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
- Ort: Gävle
-
- Inlägg: 309
- Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
- Ort: Gävle
-
- Inlägg: 309
- Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
- Ort: Gävle
Balkarna är nu så gott som färdigmoddade och drivpaketet ihängt för kontroll. Här kommer några sedan länge utlovade bilder.
Så här tight blir det mot lådan!
Och mot motorn!
Lite risigt kort men ni ser nog ändå...
Längre fram än så här går det inte att få motorn. Undrar hur det låter med 3 liter Alfasexa 5 cm bakom stolen?
Vad tror ni? Ser det vettigt ut?

Så här tight blir det mot lådan!

Och mot motorn!

Längre fram än så här går det inte att få motorn. Undrar hur det låter med 3 liter Alfasexa 5 cm bakom stolen?

Vad tror ni? Ser det vettigt ut?
Senast redigerad av Enzo Molinari den 29 aug 2014, 13:01, redigerad totalt 1 gånger.
/Enzo


-
- Inlägg: 309
- Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
- Ort: Gävle
Funderar lite på bakre motorfäste(n).
Kanske skulle bygga ett extrafäste vid slutväxeln?
Det tar ju inte mycket moment, men tyngden i alla fall...
Och så ett till på andra sidan... ...strax till höger om oljefiltret, vid pilen.
Lite feedback tack!

Och så ett till på andra sidan... ...strax till höger om oljefiltret, vid pilen.
Lite feedback tack!

Senast redigerad av Enzo Molinari den 29 aug 2014, 13:22, redigerad totalt 1 gånger.
/Enzo


Tajt
Ser ut att bli väldigt tajt, men det funkar ju, flera har ju försökt och lyckats. 2st på alfapower forum t.ex.,
lycka till säger jag
lycka till säger jag

Stolt ägare av
Fiat X1/9 Dallara-80 Lotus Gul
Fiat X1/9 Dallara modsport projekt -80
Fiat x1/9 1500 turbo -73
Fiat X1/9 1500-80
Fiat 750 Abarth Berlina-57
Fiat 124 Special Moretti-69
Fiat X1/9 Dallara-80 Lotus Gul
Fiat X1/9 Dallara modsport projekt -80
Fiat x1/9 1500 turbo -73
Fiat X1/9 1500-80
Fiat 750 Abarth Berlina-57
Fiat 124 Special Moretti-69
upphetsande
Du pratar så skönt Micke!
En Alfa sexa 5cm bakom ryggen...mmmmmm ...hörselskydd ååååhh hjälm aaaahh trelagers Nomex åh..mmm...aahh
En Alfa sexa 5cm bakom ryggen...mmmmmm ...hörselskydd ååååhh hjälm aaaahh trelagers Nomex åh..mmm...aahh
Sportquattro är råast
Re: Tajt
Nja, en som lyckats med 12V-installation, (lite enklare), samt en som försöker lyckas med 24V...Felle skrev:Ser ut att bli väldigt tajt, men det funkar ju, flera har ju försökt och lyckats. 2st på alfapower forum t.ex.,
lycka till säger jag

Hm, har du tänkt att ha fyra upplagspunkter för drivpaketet då(+ momentstaget såklart)?
De flesta installationer (alla jag tittat på) bygger på tre punkter + momentstag. Enklare att balansera då. Jag kör på tre, blir det för vingligt blir det ev komplettering, och då är ju självklart bästa platsen som du är inne på vid slutväxeln.
-
- Inlägg: 309
- Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
- Ort: Gävle
3 punkter, jo det känns ju vettigt. Men jag skulle vilja ha 2 punkter på baksidan och en på framsidan. Det blir ju baksidan som får ta hand om momentet. Eller?
Kul förresten att du kollar tråden ibland Torch. Det kan vara lite si och så med input här (Felle och Hempa undantagna).
Så till alla: -MERA input, tack! Det blir ju en tråkig tråd om jag ska hålla låda själv hela tiden!

Kul förresten att du kollar tråden ibland Torch. Det kan vara lite si och så med input här (Felle och Hempa undantagna).
Så till alla: -MERA input, tack! Det blir ju en tråkig tråd om jag ska hålla låda själv hela tiden!

/Enzo


Hm, intressant idé Micke, men jag skulle dock vilja resonera såhär:
Motorn vill ju slå bakåtkullerbytta vid acceleration.
I framkant får du alltså dragande krafter, och i bakkant tryckande.
Jag är mer oroad för motorkuddar som dras isär än sånna som trycks ihop.
Summa summarum: Hellre två kuddar som får dela på de dragande krafterna och en som blir ihoptryckt, än tvärt om.
Men, nu har vi ju ett momentstag, som tar hand om det mesta av det vridande momentet. Men låter vi paketet rotera kring momentstagets centra så får vi ju ändå tendernser till lyft framför motorn, och tryck bakom, så jag vidhåller att två framför och ett bakom är rätt väg.
Eller resonerar jag illa med lite singlemalt i pressyltan såhär en fredagkväll?
Motorn vill ju slå bakåtkullerbytta vid acceleration.
I framkant får du alltså dragande krafter, och i bakkant tryckande.
Jag är mer oroad för motorkuddar som dras isär än sånna som trycks ihop.
Summa summarum: Hellre två kuddar som får dela på de dragande krafterna och en som blir ihoptryckt, än tvärt om.
Men, nu har vi ju ett momentstag, som tar hand om det mesta av det vridande momentet. Men låter vi paketet rotera kring momentstagets centra så får vi ju ändå tendernser till lyft framför motorn, och tryck bakom, så jag vidhåller att två framför och ett bakom är rätt väg.
Eller resonerar jag illa med lite singlemalt i pressyltan såhär en fredagkväll?

-
- Inlägg: 309
- Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
- Ort: Gävle
Nya längsgående balkar, med främre motorfäste i den högra, under uppbyggnad.
Nästan klart! Bara undersidan och andra sidan som fattas! 
Senast redigerad av Enzo Molinari den 29 aug 2014, 13:28, redigerad totalt 1 gånger.
/Enzo


-
- Inlägg: 309
- Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
- Ort: Gävle
-
- Inlägg: 309
- Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
- Ort: Gävle