Chassinummer stämmer inte

Moderator: Ingper

Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Chassinummer stämmer inte

Inlägg av Ingper »

Besiktigade bilen idag. Allt gick bra - förutom att de upptäckte att det fattas ett par nollor i chassienumret på registreringsuppgifterna jämfört med det instansade numret på bilen. På skylten - där modell och nummer är separerade i olika rutor - stämmer det bättre.

Tydligen kom det nya direktiv i maj förra året om att registrerade uppgifter och instansat nummer skall stämma exakt. Tidigare har man mest kollat slutet på numret.
Att alla utfyllnadsnollorna i mitten på mitt nummer på chassiet inte kommit med när den registrerades för 35 år sedan gjorde att jag fick anmärkningen "identiteten på fordonet kan ej styrkas" och jag har nu föreläggande om registreringsbesiktning, inför vilken jag måste styrka bilens identitet. Troligen bidrog min renovering till misstankarna om att jag flyttat över ett nummer till en annan bil, även om de kunde konstatera att det inte såg omstansat ut och massor av historik och bilder på bilen t ex fanns på klubbens sida.

Men den såg ju lite annorlunda ut för ett par år sedan, och i kombination med att besiktningspersonalen inte "kan" X1/9:or möjligen istället stärktes deras uppfattning om att detta inte var "rätt" bil. Så nu väntar samma sak som vid en nyimport eller nyregistrering. Men hallå, jag har ju ägt bilen i över 20 år och det handlar om några inledande utfyllnadsnollor....

Någon som råkat ut för liknande problem ?

Edit: Nu har jag bokat tid för denna typ av registreringsbesiktning. Dock får jag inget svar på vad JAG skall göra/ha med för dokumentation för att styrka identiteten, för de som skulle kunna svara på det "har ingen telefontid". Får bara beskedet att jag måste rätta till felet med numren som inte överensstämmer före registreringsbesiktningen. På rak fråga alltså få bilen att stämma med registreringsbeviset, dvs åka dit med rätt bil. För att det skulle vara felskrivet (=nollorna bortrationaliserade) i registreringsbeviset ansågs helt uteslutet. Dessutom ifrågasatte hon jag talade med varför bilen inte plomberats utan jag tilläts ta med den från platsen. Så nu är man väl en brottsling också.... :roll:
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Chassinummer stämmer inte

Inlägg av Ingper »

Nu har jag tillbringat över en timme hos "bildomstolen". Jag hade inför detta sammanställt ett dokument som visar att:
- Det finns flera X1/9:or än min som har denna felregistrering (128AS1... i början och ett för kort nummer totalt beroende på saknade nollor i mitten)
- Alla är av 1980 års modell och ligger mycket nära varandra i serienummer. Dvs de är troligen felregistrerade samtidigt av samma person.
- Foto på ett par andra "drabbade", som visar deras instansade chassienummer (rätt), skylten och ett registerutdrag (fel nrformat)
- Foto på hur det ser ut på en som registrerats rätt (dvs likadant, förutom att bilregistret på denna har rätt format på numret)
- Reg. nr på ett tiotal "drabbade" X1/9:or

Resultatet är att de anser det ytterst osannolikt att någon skulle gjort den "felregistreringen" som jag hävdar har skett. Men samtidigt ännu mer osannolikt att ett tiotal bilägare - helt oberoende av varandra, runtom i landet - gjort samma "fejkning" av sina chassienummer.

Tre besiktningsingenjörer har mycket noga analyserat bilens alla vrår och letat svetsfogar och annat som skulle kunna avslöja att det inte är samma bil som en gång registrerats. Dessutom kontrollmätt den så den inte förändrats i storlek.

Den kommer nu omregistreras och få chassienumret tillrättat i bilregistret och körförbudet är upphävt. Men utöver allt arbete och extraresor det orsakat mig, så kostade det dessutom drygt 600:- för att få denna "miss" myndigheterna gjorde för 35 år sedan tillrättad.....

(Den som har ett chassienummer i bilregistret som börjar på 128AS1... kan PM:a/maila mig om ni vill ha en kopia på min "utredning" inför er egen besiktning)
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Skriv svar