Oljeläckage

Moderator: Ingper

Dagoberg
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jun 2007, 20:26
Ort: Jönköping

Oljeläckage

Inlägg av Dagoberg »

Har drabbats av ett hyffsat kraftigt oljeläckage från regionen kring ratten. Har dock förlagt min mekbok, så nu undrar jag bara om det är broms eller koppling som jag ska reparera när vårvindarna återvänder och jag står där utan körbar bil.

Oskar
exxy19
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 feb 2006, 20:29
Ort: Eskilstuna

Re: Oljeläckage

Inlägg av exxy19 »

Båda för det är så förbannat trångt så man vill inte göra om det om man kan slippa.
Huvudcylindrarna sitter på varsin sida om fästet lite ovanför rattstången och är dragna med gemensamma genomgående skruv som är väldigt svåra att återmontera (iaf enligt mig).
Jag tyckte mig se att Henk i Holland hade lagt upp båda i sin nya webbshop till väldigt trevliga priser.
JAG ÄR FIAT FAN, VA FAN ÄR DU?
Min X1/9-sida
Skaffa Firefox nu!
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Oljeläckage

Inlägg av Ingper »

Vanligast är nog kopplingen.
Titta i behållarna vilken som sjunker i nivå så vet du vilken som läcker. Jag hade nog inte rivit bromsen om det bara är kopplingscylindern som behöver bytas, eftersom det är rätt mycket extra söl och knöl samt inte minst luftning.

Har bytt denna på båda våra. På den ena var det besvärligt som sjutton att få ut bultarna, på den andra var de trädda från andra hållet och gick ganska enkelt att dra ur såpass att kopplingscylindern gick att byta.

Luftningen är ett kapitel för sig. Oftast får man lätta på nipplarna på själva huvudkopplingscylindern för att få in olja i den, först därefter kan man lufta bak på slavcylindern. Huvudcylindern för kopplingen är c:a 350:- på Eurosport (lite billigare än Holland) och finns hemma: http://www.eurosport-uk.net/shop/index. ... ucts_id=76

Samma pris för en huvudbromscylinder, också i lager: http://www.eurosport-uk.net/shop/index. ... ducts_id=7. Men då åker du troligen på att lyfta hela bromssystemet (vilket i och för sig inte är så svårt det heller).
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Dagoberg
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jun 2007, 20:26
Ort: Jönköping

Re: Oljeläckage

Inlägg av Dagoberg »

Då får jag ta och beställa lite delar så småningom, och en ny mekbok.
Tack för svaren 8O)

Oskar
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Oljeläckage

Inlägg av Ingper »

Du får hojta om/när du behöver hjälp !
Men försök först kolla vilken som läcker, t ex genom att kolla nivån i behållarna.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Skriv svar