Storlek på batteri?

Moderator: Ingper

Mats
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 sep 2013, 21:51

Storlek på batteri?

Inlägg av Mats »

Hej

Jag behöver ha med ett nytt batteri till min X1/9 när jag hämtar ut den från vinteruppställningen, men hittar olika uppgifter på hur stort (vilka mått) som batteriet ska ha. De vanligaste uppgifterna som jag har hittat är: (d x b x h)

175 x 210 x 175
175 x 210 x 190
175 x 242 x 190

Men vad är det som gäller egentligen?

//Mats
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Storlek på batteri?

Inlägg av Ingper »

Du får väl mäta "baljan" :wink:
Min klarar i alla fall c:a 250x180 mm. Sedan beror det på kåpan och kabelskorna om 190 mm går in på höjden, men jag tror det (har inte originalkåpa själv).

Ett tips är att inte gå på listor och annat som Mekonmen m.fl. har, för då kan du få ett så litet batteri som 45Ah. X1/9 har långa ledningar och inte världens bästa elsystem, så det är mycket viktigt att batteriet säckar så lite som möjligt i spänning under start. Det elektroniska tändsystemet som sitter från sena 1980 och framåt kräver ofta åtminstone 7-8V för att fungera. Och det är ofta rätt duktigt spänningsfall i ledningarna på vägen dit....

Dagoberg här på forumet kan intyga hur mycket konstigt startstrul man kan få med ett för litet men ändå nytt batteri. Själv kör jag med ett inte helt nytt men stort Volvobatteri från skroten (63Ah/750A), och det får plats.

Köp alltså så stort som du får plats med, minst 60Ah.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Skriv svar