En liten hint från "Rolwen" att man kunde ta vevaxel & kolvar från en Tipo eller Tempra 1.6 och få 1500-motorn att bli en 1600 satte igång något i min skalle jag inte kunde släppa

Extramotorn jag fixade i vintras och satte i bilen är ju inte riktigt så bra som jag hoppades. Troligen är "olyckan" med vattenfyllningen en bidragande orsak. Därför finns ytterligare en anledning att fixa en annan spis.
Utgångspunkten var tills nyligen att renovera upp min gamla 1500-motor. Den gick som ett skållat troll, men läckte vatten och olja på snart sagt varenda ställe: Men nu är dessutom en 1600-motor från en Tempra 1994 införskaffad, så korsningen kan börja: Så här hade jag tänkt. Nu finns det ju rätt begåvade människor här på forumet så ser ni något som är no-no så säg gärna till, så slipper jag upptäcka det själv:
- Block och topp från 1600. Den har lite större insugsventiler och dessutom klarar den blyfri bensin.
- Kamaxelkåpa och kamaxel från 1500. X1/9:ans kam är nog betydligt vassare, och jag behöver övre motorfästet.
- Oljetråg, oljesticka och ev. oljepumpen (beror på trågutformningen) från 1500.
- Remskivor o.s.v. från 1500.
- Kamremsspännaren från 1500, likaså motorfästet vid den.
- Tändning (det brytarlösa Bosch) från 1500. Bara ta bort täcklocket och sätta fördelaren i 1600-blocket (t.o.m. drevet till fördelaren fanns på plats inuti !).
- Insug från 1500 (än så länge) med lämplig gasare på. 1600 har ju Bosch Monotronic insprutning, och den mappar man inte om så lätt...
- Elektrisk bränslepump, då 1600-blockets hål i blocket för den mekaniska är igengjutet....
- Ev. vassare avgassystem (så småningom).
Denna gång tänker jag inte lämna något åt slumpen utan plocka ner 1600-blocket totalt (byta kannringar, vevaxellagringar o.s.v.) och se till att få toppen planad och genomgången. Tänkte lyfta kompet en aning från 1600 (original bara 9,2;1), därav planing i vilket fall.
Redan i original ger 1600-motorn c:a 10-15% mer maxvrid än 1500-motorn, och dessutom är toppen vid lite lägre varvtal. Kombinerat med lite förbättringar såsom vassare kam, något ökat komp, bättre flöde på avgaserna (ingen katalysator m.m.) bör den i alla fall kännas en hel del piggare. Hoppas jag.....