Förgasare 32 eller 34 DATR i svensksåld Bertone -84 ?

Moderator: Ingper

Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Förgasare 32 eller 34 DATR i svensksåld Bertone -84 ?

Inlägg av Ingper »

Har lovat frugan att hon skall få "rätt" förgasare på bilen och det ovanligt kreativa chokearrangemanget (reglage monterat i en sortimentask från Clas Ohlson) åtgärdat till nästa säsong.

Började därför riva den medföljande originalförgasaren som förra ägaren bytte ut för en massa år sedan för att det blivit "stopp" i den. Ser då att det inte är en 34 DATR som på vår X1/9 1500 -80 utan en 32 DATR. Kollade då på en reservdelsförgasare jag har från en annan X1/9 (årsmodell okänd), och det är .....också en 32 DATR (!). Båda har original termoswitch för förgasarkylfläkten, så de har verkligen suttit i X1/9-or när de var nya.

Mina tidigare efterforskningar visar ju att Bertone-X1/9 som sålts i Sverige inte är helt likadana som de på kontinenten. I Europa verkar de i princip ha samma avgassystem som Fiat X1/9 1500 (dvs utblåset fortfarande på vänster sida), medan våra Bertone ju har utblås till höger och en enkelpipig grenrörsanslutning. Helt enkelt USA-avgas fast utan kat.

Någon som vet om det kan vara mer skillnader, t ex med förgasarna ? Alltså att det satt 32 DATR på Bertone (t ex -84) som såldes i Sverige, och inte 34 DATR ? Om man tittar på denna tråd http://xwebforums.org/showthread.php?t=8811 och inlägg #2 så verkar det ju som att 32 DATR är gängse istället för 34 på andra sidan atlanten (om man inte har insprutning).
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Förgasare 32 eller 34 DATR i svensksåld Bertone -84 ?

Inlägg av Ingper »

Svarar mig själv, nu när jag (tror jag) vet svaret. Kanske hjälper någon annan också ;-).

I Europa hade 1500-motorn Weber 34 DATR och 85hk. De svenska 1500 verkar dock i allmänhet ha levererats med Weber 32 DATR för att klara dåtidens avgasreningskrav. En lite klenare gasare, som nog är största orsaken till att våra 1500 sjönk till 81hk.

Det förklarar också varför jag i många, många år inte fick vår röda att med den svenska originalbestyckningen (som jag stoppat i från det hopkok som satt i när vi en gång köpte bilen) gå riktigt perfekt och med "bett" i mellanregistret - den hade ju en något större 34 och behövde nog "lite mer". En 34 vars hus vi numera vet inte heller kommer från en svensk X1/9 från början (och f.ö. inte från en X1/9 överhuvudtaget).
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: Förgasare 32 eller 34 DATR i svensksåld Bertone -84 ?

Inlägg av rolwen »

Hej
Jag har en förgasare fr en Ritmo DMTR 32/34 manuell choke liggandes
den måste ju kombinera finåkandet i stan med inspirerad körning på Z-vägar
Det bästa fr två världar då ! :D
Har du nån koll på Webers bokstavs coder ?
/// rolwen
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Förgasare 32 eller 34 DATR i svensksåld Bertone -84 ?

Inlägg av Ingper »

Nej, det är dåligt med bokstavskunskapen. Brukar använda Google :wink: . "M" vet jag dock står för manuell chocke (jmfr DATR), men det hade du säkert redan räknat ut. Har någon Weberbok jag kan titta i när jag kommer hem om jag inte glömmer bort det.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Skriv svar