Oljetrycket blev plötsligt för lågt

Moderator: Ingper

Steffo
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 sep 2007, 12:24

Oljetrycket blev plötsligt för lågt

Inlägg av Steffo »

Hej!

Idag började plötsligt varningslampan för oljetryck lysa rött vid tomgång. Även mätaren visar betydligt lägre än tidigare. Vid högre varvtal slocknar lampan och mätaren går upp till runt 4 bar, men det är inte lika högt som den visade innan. Inga oljud kan höras vid något varvtal.

Eftersom lampan och mätaren har olika givare tror jag tyvärr inte på givarfel. Motorn ska absolut inte vara så sliten i lagren att den har så här dåligt oljetryck, då hade det ju dessutom inte kommit plötsligt. Jag har ny olja, nytt filter och inga läckage.

Mina tankar går till oljepumpen och dess övertrycksventil. På andra gamla motorer jag har haft (ej Fiat) kunde just övertrycksventilens fjäder bli sliten alternativt skit i ventilen vilket gav detta fenomen. Men det här tycks inte vara ett typfel på dessa Fiatmotorer. Har knappt hittat nån info och inga reservdelar där man annars hittar det mesta till X.

Har någon några teorier? Man har ju ingen lust att glida omkring med för lågt oljetryck! Ska jag lätta på tråget och kolla pumpen? Har ingen större lust med det heller då jag redan jobbat alldeles för mycket med bilen inför säsongen. Men ibland får man krypa!

Stefan
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Inlägg av Ingper »

Tyvärr har jag inga bra tips.
Men att lossa tråget är nog en första åtgärd, för att kontrollera att inget satt sig i oljepumpens sil, och också ev. kolla status på pumpen. Rätt olja och mängd kan man ju förutsätta att du har, eftersom det är nybytt.

Möjligen skulle du ju kunna byta filtret (smidigare än att lossa tråget), om det möjligen blivit något fel där. Men det är ett höftskott.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Steffo
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 sep 2007, 12:24

Inlägg av Steffo »

Tack för dina funderingar!

Har inte hunnit kolla pumpstatus än. Det slog mig att jag kanske har råkat ut för följden av att använda en för modern olja i en gammal motor. Oljan renar "för bra" och frigör gamla ingrodda partiklar som sätter sig lite varstans i oljesystemet, företrädesvis i övertrycksventilen i pumpen. Den sitter ju före filtret.

Snacket om att gamla motorer ska ha tjock och gammalmodig olja utan en massa fina tillsatser har man ju hört. Har dock aldrig blivit offer för vad som kan hända om man häller i något "för fint". Förrän nu?

Vi får se ...
larsvegas
Inlägg: 20
Blev medlem: 31 jan 2010, 21:28
Ort: fredrikstad norge

Inlägg av larsvegas »

Hva slags olje har du? vi slet med varierende oljetrykk på en bil og byttet fra 10-40 til 20-50. (agip er jo best på italienske biler!)
ellers er vel oljepickup, oljepumpe eller tett filter nærliggende å
misstenke.
moderne olje blir fort litt tynnere når den er varm.
eller så har vi en suveren oljetråd i det ene forumet jeg er med i. mye
å lese, men godt med ingeniører på laget!

http://forum.lazzaroni.no/viewtopic.php?t=3248&start=0
Skriv svar