Ventilspel

Moderator: Ingper

Steffo
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 sep 2007, 12:24

Ventilspel

Inlägg av Steffo »

Hej,

Är i full färd med att fixa allt oljedräll från motorn (och allt annat som inhyser någon form av vätska - ALLT läcker på dessa bilar).

Byter en drös packboxar och packningar och oundviklig blir till slut en ventiljustering. Jag läser mig till att ventilspelet för kall motor ska vara hela 0,45 respektive 0,60 mm. Ett ovanligt stort spel i mina ögon.

Spelet på min motor var 0,25-0,35 på samtliga ventiler innan jag började ta isär grejerna. Motorn gick jämnt och fint. Det tar emot att förstora spelet till angivna mått, särskilt som man hamnar på att skaffa en bunt shims.

Vad har ni för erfarenheter? Har ni justerat till rekommenderat spel och blev det inte ett tydligt ventiltick då? Kör ni med mindre spel utan problem?

Stefan
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

I reparationshäftet står det:
Rätt ventilspel med kall motor är för Sverigeversionen:
0,30 mm för insugsventilerna
0,40 mm för avgasventilerna
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Inlägg av Ingper »

Tuck skrev:I reparationshäftet står det:
Rätt ventilspel med kall motor är för Sverigeversionen:
0,30 mm för insugsventilerna
0,40 mm för avgasventilerna
Fast i Haynes-manualen står det faktiskt 0,45/0,60 mm. Men jag skulle nog tro mer på 0,30/0,40 mm. Har dock aldrig kollat spelet på min motor, så jag vet inte vad som är rätt och hur det i så fall låter....

Kan trösta dig med att det där vätskesölandet verkar komma i perioder, med torra tider emellan. Min har varit garagetorr i flera år (nåja, nästan), men förra vintern började det läcka kylarvatten. Mycket. Vilket återkom efter en månad, trots ny (=NOS, torkade packboxar) vattenpump. Tillsammans med läck från båda kopplingscylindrarna. Men nu tror jag den är rumsren ett tag till....

Finns en firma i UK som säljer nya kopplings- och bromscylindrar för en billig peng. Annonserar på brittiska ebay, men har hemsida. Min slavcylinder kostade t ex inte mer än några hundra, komplett med allt.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

Jag antar att du menar Eurosport UK

http://www.eurosport-uk.net/shop/index.php

Har handlat där flera gånger och det går snabbt och de är mycket prisvärda. Kan varmt rekommenderas.
Steffo
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 sep 2007, 12:24

Inlägg av Steffo »

Tack för tips och råd!

Jag surfade mig fram till att det förmodligen är fel uppgifter i Haynes-boken. Fick även råd om det mindre spelet från annat håll så nu blir det så. Ska försöka låna justeringsverktyget från den lokale Fiat-skutten.

Kuriosa:

Jo, det där med alla läckage. Förutom spolarvätska har min bil drällt alla vätskor som kan drälla, tror jag. Bromsoken läcker ett efter ett och de är inte lika gamla som bilen. Kopplingens huvudcylinder pissade på golvet och slangen vid slavcylindern sprang läck. Värmeventilen pissade på andra sidan golvet och flera kylarslangar har läckt vid termostathuset. Motorn har oljedropp överallt, svårt att lokalisera var det kommer ifrån. Det är inte så att pölarna under bilen är samlade vid en punkt direkt.

Växellådan har faktiskt bara varit fuktad men den håller jag på att helrenovera nu så vi får väl se om den läcker mer sedan.

Kvaliteten är verkligen undermålig på dessa bilar, men jag gillar min Fiat ändå! Det är mycket annat som är trevligt med den. Jag äger och har renoverat en Mazda RX5 med wankelmotor också och skillnaden på detaljkvaliteten är verkligen stor. Jag skulle bli mycket förvånad om jag hittade pölar under den bilen efter vinterförvaring.

Stefan
Skriv svar