Fler bil/projekt trådar åt folket!

Moderator: Ingper

Felle
Inlägg: 254
Blev medlem: 12 mar 2006, 12:37
Ort: Lund
Kontakt:

Fler bil/projekt trådar åt folket!

Inlägg av Felle »

Kom igen nu!
Lägg upp en projekt tråd om er bil här och gärna lite bilder ( ladda upp på www.imagecave.com)
Hade varit roligt att se lite om de andra bilarna i klubben,.
Väntar förväntansfullt...
Stolt ägare av
Fiat X1/9 Dallara-80 Lotus Gul
Fiat X1/9 Dallara modsport projekt -80
Fiat x1/9 1500 turbo -73
Fiat X1/9 1500-80
Fiat 750 Abarth Berlina-57
Fiat 124 Special Moretti-69
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

Mitt gamla kryss borde ju göra sig i en tråd... GBH542. Sugturbokonverterad 1500 Ritmo-motor med enkel SU-förgasare och vatteninsprutning. Drygt 150 hk. Skittuff!! 8)
/Enzo
Bild
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

Hur länge behöll du GBH542. Visst försökte du sälja den kring 90-91?
Har den varit besiktigad med turbon?
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

GBH var min i ung 2 år. Jag sålde henne 92 om jag minns rätt. Och visst besiktigade jag med turbon! :D Men jag plockade bort tryckröret mellan turbo och originalinsug och satte dit en liten Weber32/36 istället. Turbon blev därmed en avgasdriven motorrumsfläkt! :lol: Ganska ovanligt option på de tidiga 70-talsmodellerna!

GBH är fö till salu i Småland. Om jag hade mera utrymme skulle jag nog köpa tillbaka henne. En del bilar ångrar man alltid att man sålde! :cry:
/Enzo
Bild
Felle
Inlägg: 254
Blev medlem: 12 mar 2006, 12:37
Ort: Lund
Kontakt:

jaså

Inlägg av Felle »

Jaså micke det var din gamla x19. Har varit sugen på den nu ett tag.. Verkar som där var en hel del bra gjort i motorn. Dock så verkade det om den hade stått ute ett tag då det var lite rost i golvet samt att motorrummet inte så så komplett ut på bilderna.

men roligt bygge.
Stolt ägare av
Fiat X1/9 Dallara-80 Lotus Gul
Fiat X1/9 Dallara modsport projekt -80
Fiat x1/9 1500 turbo -73
Fiat X1/9 1500-80
Fiat 750 Abarth Berlina-57
Fiat 124 Special Moretti-69
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

Motorn var ganska seriöst byggd, men turbon och förgaseriet skulle jag byta ut direkt. -91, när jag fortfarande gick i plugget och knappt hade råd att tanka fullt, fantiserade jag om dubbla, tryckmonterade Weber 45or. SUn som satt monterad härstammar förmodligen från en gammal PV sport eller liknande. Missförstå mig inte nu! Bilen var ordentligt vass, men med en karaktär som får en giftspindel att verka förutsägbar och sävlig. Svårt att utnyttja bilens prestanda, men fantastiskt roligt de gånger man lyckas!
Och det ÄR fränt när man ser hur vägen bakom en lyses upp av en eldkvast ur avgassystemet vid gassläpp i mörker. :roll:
/Enzo
Bild
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

Enzo, var inte GBH542 gejält ombyggd med en hel del rostfria rör, moddade bromsar osv. Berätta. Har glömt storyn men har för mig att växelspaksknoppen var en "golfboll".
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

Bromsarna var original, om än uppmålade! Samma sak vad gäller chassiet. Original dämpare med kortade fjädrar.
Växellådan var ngt förstärkt med en del Porscheprylar invändigt, men inte långt från en original 4-växlad stdlåda. Alla drev och axlar original.
Inredningen var helt nytillverkad i ljusgrå plysch/vinyl med svart matta.
Växelspaksknoppen var en rund svart underbar bakelitboll. Härstammade förmodligen från en 126a men kan även ses i diverse Ferrari. Förmodligen samma art.nr. :roll:
Bilen var löjligt snygg, otroligt vass och lynnig som det anstår en italienska! Jag drömmer fortfarande om henne ibland på nätterna!

Jag har några gamla foton på henne kvar... Jag kanske skulle kunna scanna in dem och lägga upp här i tråden om det finns intresse?
/Enzo
Bild
Skriv svar