Coilovers

Moderator: Ingper

Patrik
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 okt 2009, 22:36
Ort: Sveg
Kontakt:

Coilovers

Inlägg av Patrik »

Har någon på detta forum prövat några coilovers? skulle vara intresant att veta. jag har beställt en omgång från XYZ på vinst och förlust återkommer med info när jag ska till med mitt vinterpyssel ska även byta till 15 tumms hjul dom 185/60-14 jag kört i sommar räcker inte till kanske någon form av skärmbreddare kommer att behövas och en ny lack som inte är gul
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

Fråga Felle han har ju byggt egna, men jag vet inte hur långt han kommit.
33an
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 dec 2008, 04:00

Inlägg av 33an »

Intressant om hjulen går fria fr fjädertallrikarna?
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

Hur gick det med dina coilovers från XYZ? Jag är oxå intresserad! Är det ngn skillnad mellan 1300 och 1500? Man kan köpa kit från K2 till 1500 för det facila priset av 6000 om man lägger order före 30/11. Känns faktiskt klart intressant.
/Enzo
Bild
33an
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 dec 2008, 04:00

Inlägg av 33an »

Enzo Molinari skrev:Hur gick det med dina coilovers från XYZ? Jag är oxå intresserad! Är det ngn skillnad mellan 1300 och 1500? Man kan köpa kit från K2 till 1500 för det facila priset av 6000 om man lägger order före 30/11. Känns faktiskt klart intressant.
Enzo - du verkar ju inte vara helt bortkommen med MAGsvetsen.

http://www.rallydesign.co.uk/index.php?cPath=1358

Borde gå att smida ihop utslitna orig ben+ coiloverkit + ngn golf/fiat dämparinsats för betydligt mindre $$$.
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

Jo, visst skulle det gå, men frågan ur hur bra (väl avstämt) det blir. Eftersom jag inte vet varken cornerweight, tyngdpunkt eller rollcenter känns det vettigt med så mycket justeringsmöjligheter som möjligt, och bara justerbara dämpare brukar kosta samma eller mer (alt. MYCKET mer) som det här färdiga kitet.

Jag är som bekant inte helt främmande för att bygga efter eget huvud :roll: men villkoret är att jag tror att resultatet blir bättre än köpegrejor. I det här fallet är jag inte säker på det. ....Just nu i alla fall. Men vänta ett par öl, så får vi se hur det känns då! :D
/Enzo
Bild
33an
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 dec 2008, 04:00

Inlägg av 33an »

Jag ser att de har uppgraderat sina kit. SER ok ut och priset är konkurrenskraftigt. Även FIA stolar/bälten till ok priser fanns på hemsidan.

Men man ska tydligen förskottsbetala allt och sedan få leverans i jan/feb - får ju hoppas att inte firman går omkull innan dess. (OBS har absolut inga indikationer på att de skulle ha några ekon problem)
Felle
Inlägg: 254
Blev medlem: 12 mar 2006, 12:37
Ort: Lund
Kontakt:

coilovers

Inlägg av Felle »

Efter mycket sökande och forskande så är xyz/k-sport och D2 samma dämpare.. de använder sig av samma ritningar.
Altså det är bara färgen som skiljer dem åt..

Finns lite olika möjligheter:
- köra original med andra fjädrar och räkna ihop själv från t.ex biltema fjädrar..
- hitta koni dämpare. :)
- Köpa KYB (japanska) gas dämpare från USA (från summit racing tror jag)
- köpa coilover konverteringssats d.v.s kitt som säljs på ebay och svetsa fast hylsan på orginal dämparen.
- köpa xyz/k-sport/d2 coilovers.
- bygga egna av andra eller av 1300 öppningsbara dämpare och göra om dem til coilovers.
Stolt ägare av
Fiat X1/9 Dallara-80 Lotus Gul
Fiat X1/9 Dallara modsport projekt -80
Fiat x1/9 1500 turbo -73
Fiat X1/9 1500-80
Fiat 750 Abarth Berlina-57
Fiat 124 Special Moretti-69
steffe
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 nov 2009, 22:15
Ort: saltsjö boo
Kontakt:

Inlägg av steffe »

Skiljer sig -81 -82 något i fram eller bakvagn? XYZ´s coilover fins bara till årsmod -82-89??? Jag ska montera på en -80 kommer det att passa? :?
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

Skulle nog kunna sätta min vänstra ... på att de är lika. XYZ kallar ju modellen för Bertone X1/9 och det är ju sant för Bertone tog ju över tillverkningen sent -82, men vad jag läst är alla 1500 lika alltså från sent-78 och framåt vad gäller fram- o bakvagn. Enda skillnaden jag hittat hittills är kilarna som håller fast bromsoken. Har nån annan upptäckt nån skillnad på tidiga och sena 1500??
Patrik
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 okt 2009, 22:36
Ort: Sveg
Kontakt:

XYZ

Inlägg av Patrik »

Jag har haft kittet ett tag nu men inte monterat, har inte tiden än, men prylarna ser och känns bra för 8200 spänn återkommer med bilder och info när det drar i hopsig. jag fick förövrigt den nya motorn i dag QV kraft borde sätta lite mera sprutt på den lille :wink:
Skriv svar