Har du provat nödöppnaren ?

Moderator: Ingper

Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Har du provat nödöppnaren ?

Inlägg av Ingper »

I original ligger det ju en "naken" vajer från bakre bagageluckans lås till motorrummet, för att kunna öppna bakluckan även om den vanliga öppningsvajern skulle haverera. (Motorluckan går ju öppna från bakre bagageutrymmet genom att skruva bort väggen och peta på låskistan).

Prova den gärna - min såg fin ut men var så rostig en bit in att den gick av direkt vid första öppningsförsöket. Synd om det skulle hända när man verkligen behöver kunna nödöppna :cry:

Biltema har en huvöppningsvajer för knappt 60:- med rejält metallhandtag, som gick utmärkt att montera istället. Betydligt rejälare än originalskämtet. Kolla på art. nr 63-751, http://www.biltema.se/products/product. ... emId=89364
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

OK, det finns ett jättelätt alternativ.

Öppna kofferten.
Lossa låset till luckan, men märk ut runt skruvarna var det sitter så är det lättare att hitta tillbaka positionen.
Skruva loss vänster backljuslampglas (det vita glaset). Ta ur glödlampan.
Borra ett 3mm hål i reflektorn på höger sida (kl 6) nån centimeter innanför kanten.
Ta en ståltråd och tvinna fast den i öglan på låset där de andra båda vajrarna sitter fast.
Montera tillbaka låset.
Stick in den andra ändan på ståltråden i det borrade hålet och gör en ögla på ändan.
Sätt i glödlampan och sätt tillbaka lampglaset.

Om nu lucköppningen skulle haverera så lossar man lampglaset och drar i öglan!
robertr1
Inlägg: 51
Blev medlem: 26 feb 2006, 15:14
Ort: Gagnef
Kontakt:

Inlägg av robertr1 »

Hej igen, länge sen eftersom jag sålde mitt exx, tittade bara in för skoj skull och såg jag måste svara på den här frågan.
Min bakre koffert gick i baklås och efter att jag nästan brutit sönder skuffluckan fick jag tipset att titta bakom nummerplåten.
:D Och se på f-n, där fanns en gummiplugg som täckte ett hål presis vid låsarmen innanför, bara att peta den åt sidan med en mejsel så gick den upp :)
Skriv svar