lite el-fel.. input?

Moderator: Ingper

Felle
Inlägg: 254
Blev medlem: 12 mar 2006, 12:37
Ort: Lund
Kontakt:

lite el-fel.. input?

Inlägg av Felle »

Har varit och försökt få rätsida på elen i x19an.
har som sagt bytat tändningslås eftersom jag kunde starta bilen men sen när jag skulle stänga av tändningen så kunde jag ta ur nyckeln och bilen stod fortfarande igång. Stömmen bröts med andra ord ej. Trodde det var låset som var sletet och glappade efter jag hade bytat så kvarstod problemet. :evil:

Vet ej om jag har rättat till problemet nu då jag rev ut allt som ej var original i elboxen. och bilen funkar och startar dock kunde jag ej testa det några längre turer.

Problemet: precis som innan, så efter att jag nu ( eller från och till) kan stänga av tändningen står parkerings belysningen och skyltbelysningen fortfarande på. Vad kan vara problemet? relä fel eller ännu fler konstiga kopplingar av "händiga" förra ägare?
Stolt ägare av
Fiat X1/9 Dallara-80 Lotus Gul
Fiat X1/9 Dallara modsport projekt -80
Fiat x1/9 1500 turbo -73
Fiat X1/9 1500-80
Fiat 750 Abarth Berlina-57
Fiat 124 Special Moretti-69
HitSnapper
Inlägg: 19
Blev medlem: 18 sep 2007, 08:54

Inlägg av HitSnapper »

Felet beror ju säkert på att spänningen ligger på någonstans och tar en 'bakväg' till tändningen när motorn är på. Orsaken går ju inte att säga säkert. det är bara att leta. Om du inte kan slå av parkering och skyltbelysning så är ju första åtgärden att lyfta säkringar för respektive krets för att se var felet ligger.
Eftersom det är ett par belysningskretsar som inte kan slås av så är möjliga felkällor huvudströmbrytaren till ljuset, eller om du har halvljusautomatik så kan felet ligga i relät eller ett genomslag i en diod om du har sådan.
Skriv svar