Anliggande bakhjul??!!

Moderator: Ingper

Per Höghielm
Inlägg: 57
Blev medlem: 03 apr 2009, 12:23

Anliggande bakhjul??!!

Inlägg av Per Höghielm »

Hej!
Ikväll tänkte jag sätta dit hjulen och hissa ner bilen eftersom jag trodde allt var klart.Döm om min förvåning när vänster bakhjul går "aströgt" att snurra trots nya skivor och klossar.De övriga tre går jättelätt. Inbillar mig att bromskivan gick lätt att snurra på när hjulet var borta.Vad kan det vara för problem? Det var just vänstra bakre bromsoket som gick sådär fruktansvärt trögt att skruva in när jag bytt broms.Kan det vara där felet ligger? När jag trycker på bromspedalen ska kolvarna i okena pressa klossarna mot skivan och när jag släpper pedalen ska kolvarna då fjädra tillbaka en aning om jag förstått rätt.Kanske nåt mysko som gör att kolven fastnat eller nåt? Är oket kört eller ska jag prova Tucks sätt och demontera och pressa tillbaka kolven??
Mycket frågor men jag får ju aldrig ut bilen!!!!!!! :evil: :evil:

MVH Per
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

1. Konstatera att det är bromsen som ligger på.
2.Kolla att handbromshävarmen på oket rör sig när du drar i handbromsen, samt att den verkligen går tillbaka när du släppt. Jämför mot höger sida.
3. Kör en sväng och bromsa ordentligt. Gå sedan runt och känn med fingertopparna på alla fyra oken. De ska vara i princip lika varma. Om en broms ligger an så blir det oket varmare samt att det börjar lukta bromsbelägg. Du måste köra/bromsa så mycket så att alla oken blir minst ljumna annars märks ingen skillnad.
4. Lyft upp bilen lägg ur växeln och snurra på alla hjulen. De ska gå att snurra med lätt handkraft.
5. Om något går trögt är det högst troliga att det är kolven som kärvar i oket. Det finns ett annat fenomen som kan inträffa men det är mycket ovanligt, dvs att bromsslangen ut till oket har svällt pga. ålder och tätnat. Det gör att oljan inte orkar ta sig tillbaka genom slangen utan den verkar som en backspärr och kolven ligger på och trycker fastän bromspedalen har släppts. Svällande slangar är ett åldersproblem och kan naturligtvis inträffa på en 30-åring.
6. För att konstatera om slangen är tät så måste den tas bort. Blås i slangen går det lätt så är det kolven som kärvar men om det är stopp så köp en ny slang. Montera tillbaka slangen.
7. Om det är kolven som kärvar så pumpa ut kolven helt med bromspedalen. Glöm inte att ställa en burk under, så du slipper få olja på golvet. Ta loss handbromsviren och bromsslangen. Sätt upp oket i ett skruvstycke ed. Ta loss hävarmen till handbromsen och dra/tryck ut tryckskruven med fjäderbrickorna. Ta bort o-ringen på kolven, men var mycket försiktig så att den inte skadas. Kanske är det lika bra att byta o-ring. Rengör kolv och cylinderlopp. Efter rengöring och UTAN o-ring så ska det gå lätt att trycka in kolven i oket. Om den nu går lätt så sätt tillbaka o-ringen, smörj in med olja och tryck in kolven. Det bör gå med handkraft.
8. Skruva in tryckskruven med fjäderbrickorna och montera tillbaka handbromshävarmen. OBS detta är BÖKIGT.
9. När allt är på plats så fyll på bromsolja och lufta bromsen. Glöm då inte det jag tidigare sagt om kärvande nipplar.
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Inlägg av Ingper »

Jag skall just ut i garaget och byta mitt högra bakok.

Det går trögt men har fungerat. Ända tills häromdagen, då bromsen blev "svampig" när jag nästan var hemma - bromsen låg på och det hade blivit så varmt att bromsvätskan kokade....

Bakoken är inte billiga, men Mekonomen har dem i alla fall (c:a 1300 + stomavgift). Jag köpte ett nytt utbytes, orkar inte bråka med att fixa till oket :oops:
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Per Höghielm
Inlägg: 57
Blev medlem: 03 apr 2009, 12:23

Inlägg av Per Höghielm »

1300 plus stomavgift?? Det är ju löjligt dyrt.Finns det verkligen inga billigare någonstans??

MVH Per
Per Höghielm
Inlägg: 57
Blev medlem: 03 apr 2009, 12:23

Inlägg av Per Höghielm »

Hej igen!!
Problemet nu åtgärdat.Det räkte med att "motionera" oket lite och sen skruva in oket längre.Sedan tillbaka med allt igen och pumpa ut kolvarna och vips så fungerar allt igen.HURRA!!!!!
Nu ska jag förhoppningsvis "bara" behöva köpa ett nytt batteri och sen få igång kärran för första provturen sedan 13år!!

Vi hörs!!
MVH Per
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Inlägg av Ingper »

Per Höghielm skrev:1300 plus stomavgift?? Det är ju löjligt dyrt.Finns det verkligen inga billigare någonstans??
Nej, tror inte det. Mycket går att hitta från andra bilmodeller, men det är ju liksom inte speciellt vanligt med skivor bak på en liten italienare (=Fiat) från tidiga 70-talet :evil: . Framoken är däremot väldigt mycket billigare - tror det inte ens är hälften.

Skönt att det löste sig. Kolven i mitt ok gick däremot i princip inte att rubba, så för min del var det nog ingen annan utväg än ett utbytesok.....

Lyckat till på premiärturen !
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

Synd Ingper att du inte frågade först, för jag har ett nytt bakre högerok från Mekonomen liggandes för 600:- :cry:
Skriv svar