Jopp, Haynes är inte att lita på då den visar 1300.
Ställ växellådan i friläge.
Koppla loss batteriet.
Hissa upp högersidan på bilen med en domkraft och ta bort höger bakhjul.
Ta bort stänkskyddet under motorn och de båda gula skyddskåporna. Tappa inte bort det lilla plastlocket till inpektionshålet högst upp på den övre gula kåpan.
Förutom de båda gula skydden, så sitter det en liten plåtbit längst ned kl.6 under vevaxelremskivan med två små skruvar. Detta "skydd" måste också tas bort för att få bort remmen.
Släpp av remspänningen till generatorn och ta bort generatorremmen.
Sätt på en nyckel på bulten som håller remskivan på VEVAXELN och vrid medsols tills vevaxel- och kamaxelremskivorna står på TDC. Om tändstiften tas bort går det att snurra motorn för hand, men det är inte nödvändigt.
Angående spännrullen,
Det är en mutter som håller fästet till spännrullen.
Lossa denna mutter så att fästet kan röra sig.
Tryck på spännrullen mot bilens bakända så att remspänningen försvinner och dra åt muttern så att remmen blir slapp.
Ta bort den gamla kamremmen.
Om spännrullen ska bytas så lossa muttern helt och ta bort fästet med rullen på. Knacka av den gamla rullen och tryck på den nya.
Montera tillbaka fästet och dra åt muttern enl. ovan.
Sätt på den nya kamremmen.
Släpp återigen på muttern typ ett varv så att fästet kan röra sig.
Låt fästet sitta lite löst. Då är det fjädern i "sprinten" som spänner rullen mot remmen.
Sätt återigen på en nyckel på bulten som håller remskivan på VEVAXELN.
OBS! OBS! Vrid alltså på VEVAXELN och inte på kamaxeln, för då sträcker man ju remmen åt "fel" håll.
Vrid nu runt motorn, MEDSOLS sett från remskiveändan, minst två varv så att remmen får "sätta sig". Detta gör att fjädern i "sprinten" spänner upp remmen med rätt belastning, förutsatt att fjädern är OK och att fästet till spännrullen kan röra sig fritt utan kärv.
Kontrollera att båda remskivorna samtidigt hamnar på TDC, annars har remmen kommit nån kugge fel. MEN, kom ihåg att BARA vrida medsols. backa inte tillbaka om du passerat märkena för då slackar remmen.
Drag sedan åt muttern med rätt moment till spännrullefästet.
Det gör att remspännaren sitter fast, alltså den fjädrar inte längre med.
Remspänningen blir härmed konstant/låst.
Värt att notera är att denna mutter/skruv som håller remspännaren går rakt in i en vattenkanal i blocket. Det kommer alltså att droppa vatten så länge som muttern är lossad. Efter dragning, torka av och kolla senare att det blivit tätt.
Det väsentligaste är att få på remmen på "rätt kuggar".
Kolla supernoga INNAN du tar bort den gamla remmen och EFTER du satt på den nya remmen så att märkena på kamaxeldrevet och vevaxeldrevet står mot märkena TDC.
Det som inte framgår av litteraturen är att rotorn i fördelaren OCKSÅ drivs av kamremmen. Det sitter alltså ett tredje kuggdrev mellan de båda andra. Om detta drev kommer fel så kommer rotorn alltså att skicka gnistan till fel tändstift.
För att förhindra detta så finns två alternativ.
Alt. 1
Kontrollera INNAN du tar av den gamla remmen EXAKT var denna tredje remskivan står och gör något slags märke så att du hittar tillbaka. OBS, denna axel snurrar utan motstånd och det är superlätt att vrida till detta drev av misstag när man lirkar på den nya remmen.
Alt. 2
Ta ut reservhjulet bakom passagerarsätet. Ta bort serviceluckan i "torpedväggen". Innanför sitter fördelaren.
Ta av fördelarlocket och märk ut vart rotorn pekar när remskivorna står i TDC, INNAN du tar av den gamla remmen.
Sätt på den nya remmen och bry dig inte om ifall den tredje remskivan hamnar fel.
När remmen är på plats så ta bort muttern och klämman som håller fast fördelarhuset. Dra upp hela fördelarhuset typ 1-2 cm och vrid ROTORN så att den kommer tillbaka i rätt läge. Sänk sedan tillbaka fördelarhuset och montera tillbaka klämman och dra åt muttern.
Detta alternativ gör att man måste justera tändningen efteråt.
Montera tillbaka allt i omvänd ordning.
När du ändå har borta generatorremmen så passa på byta till en ny.
OBS! Motorn är med sk. overlap, dvs ventiler och kolvar samsas om samma utrymme i övre läget. Kommer remmen fel så blir det ventilras.
Kolla även:
http://www.box.net/shared/tz839cybfi
http://www.box.net/shared/q6mfvtsss8
Hoppas att detta kan hjälpa något.