x1/9 som vinterbil???

Moderator: Ingper

Felle
Inlägg: 254
Blev medlem: 12 mar 2006, 12:37
Ort: Lund
Kontakt:

x1/9 som vinterbil???

Inlägg av Felle »

Har någon använt x1/9an som vinterbil på detta forum..
Tänker själv aldrig använda min som vinterbil.. (plog)
Men hade varit roligt att veta hur den funkar på vintern., har hört om en gammal dam som körde x1/9 i vått och torr året runt.. fräckt.
Kan tänka mig att den inte är världens bästa vinterbil men hade varit roligt med erfarenheter...
Stolt ägare av
Fiat X1/9 Dallara-80 Lotus Gul
Fiat X1/9 Dallara modsport projekt -80
Fiat x1/9 1500 turbo -73
Fiat X1/9 1500-80
Fiat 750 Abarth Berlina-57
Fiat 124 Special Moretti-69
exxy19
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 feb 2006, 20:29
Ort: Eskilstuna

Inlägg av exxy19 »

Jag körde min året runt de två första åren jag hade den. På enbart sommardäck, det var intressant. Först understyr den, sen överstyr den, sen både och...

Bortsett från det och accelerationstiden på rostangreppen så funkade den väldigt bra på vintern. Värmen i kupén är mer än tillräcklig och den startade i alla väder.

Nu rekommenderar jag ingen att följa mitt exempel, men det går.

Jag har varit ute och kört den någon enstaka gång även på senare år (jag hade mekgarage/vinterförvaring på andra sidan stan och det hände att någon annan bil behövde in ibland). Numera med motor från UNO T och på ännu bredare sommardäck så har det blivit ännu mer intressant med vinterväglag. Varje gång turboknuffen kom, flyttade sig bakvagnen i sidled. :twisted:
JAG ÄR FIAT FAN, VA FAN ÄR DU?
Min X1/9-sida
Skaffa Firefox nu!
granfinale
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 jan 2007, 19:29
Ort: Stockholm

Inlägg av granfinale »

tjena
jag har använd 2 X1/9or som vinterbil förrut, som exxy19 sa..
den understyr och överstyr om vart annat.. man får kanske lasta den med sandsäckar fram och bak.. den är otroligt sladdglad.

Värmen är helt ok.. tar dock ett tag innan den kommer igång.. typiskt Fiat av äldre modeller.
Felle
Inlägg: 254
Blev medlem: 12 mar 2006, 12:37
Ort: Lund
Kontakt:

värme

Inlägg av Felle »

Det kan jag tänka mig om x1/9.
Känns lite som den rostar ändå så varför skynda på rosten med all salt och skit som vi i sverige stör ut.. haha..

Jepp alla gamla fiatar verkar ha problem med värme.. är lite av charmen.. om man nu kan säga så.
Stolt ägare av
Fiat X1/9 Dallara-80 Lotus Gul
Fiat X1/9 Dallara modsport projekt -80
Fiat x1/9 1500 turbo -73
Fiat X1/9 1500-80
Fiat 750 Abarth Berlina-57
Fiat 124 Special Moretti-69
jean christer
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 okt 2008, 01:31
Ort: Mellerud

Någon enstaka gång...

Inlägg av jean christer »

Hejsan !

Jag hade egentligen inte tänkt delta i det tekniska forumet eftersom jag är helt värdelös som mekaniker.

Men detta ämne har ju lite mer principiell, filosofisk, karaktär.

Det finns alldeles för mycket salt och smuts och fukt och annat på vägarna vintertid.

Och dessutom är det tveksamt om sommardäck är att rekommendera (även om det finns en dispens för äldre bilar).

Och en hel del bilar (speciellt ombyggda bilar, som inte har billig försäkring) kanske är avställda på vintern.

MEN JAG TYCKER att det är synd att träffsäsongen är så kort. Så det planeras även fortsättningsvis att arrangeras minst en vinterträff i FCC:s regi (nästa troligen i slutet av mars, även denna gång i Västerås).

Så nog vore det trevligt om våra gamla bilar kom ut åtminstone någon gång per vinter, om de är skattade, besiktigade, försäkrade och om det inte är snöstorm..!

Man kan ju tvätta dem efteråt.

Eller om det är snöstorm kan man ju åka till vinterträff i en modern bil (helst italiensk, men i värsta fall någon tråkigare automobil).

Därremot passar våra samlarbilar kanske lite sämre som bruksbilar (även om just X1/9:an nog var 1970-talets säkraste sportbil, gjord som den var för att klara de amerikanska krockproven som drogs tillbaka för att de amerikanska dollargrinen inte klarade samma prov, och med sin skyddande 'störtbåge').

Värmen torde inte vara något problem, speciellt inte i en liten sportbils begränsade kupévolym..!

SAMMANFATTNING: någon enstaka gång kan väl även äldre bilar komma ut på vägarna; när mörkret är som kompaktast, temperaturen som kallast och svenskarnas psykiska hälsa som allra sjukast/dystrast!


Bästa hälsningar,

Jean Christer
Felle
Inlägg: 254
Blev medlem: 12 mar 2006, 12:37
Ort: Lund
Kontakt:

kort

Inlägg av Felle »

Hej Jean Christer.
Visst träff säsongen är väldigt kort det håller jag med om..
Dock haf jag inte hittat vinterdäck till mina 9 tums breda 13 tums fälgar på dallaran.. Och kör jag först så kan jag ju ploga vägen med fronspoilern.. :-)

Visst träffar låter bra.. men lite hederliga garageträffar hade också varit roliga,,. ungefär som hemma hos reportage.

Gott nytt år
Stolt ägare av
Fiat X1/9 Dallara-80 Lotus Gul
Fiat X1/9 Dallara modsport projekt -80
Fiat x1/9 1500 turbo -73
Fiat X1/9 1500-80
Fiat 750 Abarth Berlina-57
Fiat 124 Special Moretti-69
granfinale
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 jan 2007, 19:29
Ort: Stockholm

Re: Någon enstaka gång...

Inlägg av granfinale »

jean christer skrev:Hejsan !

Jag hade egentligen inte tänkt delta i det tekniska forumet eftersom jag är helt värdelös som mekaniker.

Men detta ämne har ju lite mer principiell, filosofisk, karaktär.

Det finns alldeles för mycket salt och smuts och fukt och annat på vägarna vintertid.

Och dessutom är det tveksamt om sommardäck är att rekommendera (även om det finns en dispens för äldre bilar).

Och en hel del bilar (speciellt ombyggda bilar, som inte har billig försäkring) kanske är avställda på vintern.

MEN JAG TYCKER att det är synd att träffsäsongen är så kort. Så det planeras även fortsättningsvis att arrangeras minst en vinterträff i FCC:s regi (nästa troligen i slutet av mars, även denna gång i Västerås).

Så nog vore det trevligt om våra gamla bilar kom ut åtminstone någon gång per vinter, om de är skattade, besiktigade, försäkrade och om det inte är snöstorm..!

Man kan ju tvätta dem efteråt.

Eller om det är snöstorm kan man ju åka till vinterträff i en modern bil (helst italiensk, men i värsta fall någon tråkigare automobil).

Därremot passar våra samlarbilar kanske lite sämre som bruksbilar (även om just X1/9:an nog var 1970-talets säkraste sportbil, gjord som den var för att klara de amerikanska krockproven som drogs tillbaka för att de amerikanska dollargrinen inte klarade samma prov, och med sin skyddande 'störtbåge').

Värmen torde inte vara något problem, speciellt inte i en liten sportbils begränsade kupévolym..!

SAMMANFATTNING: någon enstaka gång kan väl även äldre bilar komma ut på vägarna; när mörkret är som kompaktast, temperaturen som kallast och svenskarnas psykiska hälsa som allra sjukast/dystrast!


Bästa hälsningar,

Jean Christer
tjena JC

denna tråd handlar om att köra X1/9 an under vintertid..
som vanligt när jag läser dina inlägg så ser jag bla bla bla. :x
Trodde du skulle hålla dig till FCC. :twisted:
dina inlägg blir jag så less på sedan vår "lilla" diskussion på FCC.

sorry alla andra som var tvungna att se detta.. men.. var tvungen.

JC, OM du ska skriva något så håll dig till ämnet. TACK!
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Någon enstaka gång...

Inlägg av Ingper »

jean christer skrev:Hejsan !

Jag hade egentligen inte tänkt delta i det tekniska forumet eftersom jag är helt värdelös som mekaniker.

Men detta ämne har ju lite mer principiell, filosofisk, karaktär.
Nej, det är vare sig principiellt eller filosofiskt. Jag ser en rak fråga om hur X1/9:an är att använda som vinterbil. Inga filosofiska funderingar eller drömmar, inte heller hur en Fiat i allmänhet och av princip är att använda som vinterbil.

Om Du vill filosofera över träffsäsongens längd, livets väl och ve eller göra reklam o.s.v. så är Du välkommen att starta en egen tråd om detta. Men försök - även på detta forum - hålla Dig till ämnet i tråden, så har vi alla mycket mer ut trådarna och forumet :wink: .


----------------------

För att svara frågeställaren, så är den en ganska spännande upplevelse. Har inte kört många meter vinterväg, men det är än bakvagnsdans, än framvagnsplogning. Och skitsvårt att komma tillbaks in i garaget med sommardäck, om man som jag har en rätt kraftig lutning sista 6-7 metrarna.... :roll:
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
granfinale
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 jan 2007, 19:29
Ort: Stockholm

Inlägg av granfinale »

Jag körde en vinter 97-98 med en gammal, min första X1/9 a som jag hade.
Skaffade vinterdäck (dubb) och tänkte.. hummm detta ska bli kul.
Men efter en nästan 360 graders vändning i 70 km i timmen så blev jag lite mera nervös.
Dessutom så la generatorn av en annan gång.. mittemellan Strängnäs & Läggesta på E20.. inge roligt alls.. ;) hehehe
men men.. man lär sig....

Den andra jag körde var min första Gran Finale som jag tog hem från England. Det var inge snö det året så gick ganska bra ;)

tror nog att om man ska köra.. så ska man lägga sandsäckar både i fram och bakre baggageluckan.. detta för att få mera tyngd på både fram & bakhjul.
Felle
Inlägg: 254
Blev medlem: 12 mar 2006, 12:37
Ort: Lund
Kontakt:

inget optimal vinterbil

Inlägg av Felle »

DÅ tror jag att vi alla kan hålla med om att x1/9an är ingen optimal vinterbil ( om man jämnför med gamla fiat panda 4x4)

Ändå roligt att så många har varit ute på vägarna med sina bilar på vintern.. en upplevlse i sig kan jag tänka mig :-)
Stolt ägare av
Fiat X1/9 Dallara-80 Lotus Gul
Fiat X1/9 Dallara modsport projekt -80
Fiat x1/9 1500 turbo -73
Fiat X1/9 1500-80
Fiat 750 Abarth Berlina-57
Fiat 124 Special Moretti-69
granfinale
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 jan 2007, 19:29
Ort: Stockholm

Inlägg av granfinale »

absolut kan vi hålla med om att den INTE är en optimal vinterbil.
MEN vill man ha kul.. sladda en hel del.. då e den perfekt ;)

kom precis på att för många år sedan när jag jobbade på Svenska Rallyt hemma i Värmland så kom det en galen Europé med en X1/9 a.
Tror dock att säkerheten inte var upp till standard..
detta var ute på besiktningen på Tingvalla. ;)
33an
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 dec 2008, 04:00

Inlägg av 33an »

Körde min x1/9 som bruksbil två vintrar i Lund mitten av 90talet, gick alldeles utmärkt och kom till 99% fram. Riktigt kul också med OK värmekapacitet.

Bromsarna utan servofiltrering är så känsliga att man kan agera analog ABS.
Skriv svar