Hackar på halvgas....

Moderator: Ingper

Hempa
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 maj 2006, 14:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Hempa »

Hej igen. Det verkar som du bara har fått bränslemunstyckena, de yttre och de som siter längst ner på de i mitten. Är det så, så ser det inte helt galet ut om de satt på rätt ställe vill säga. 52 skall vara 45 original och det är det enda som skiljer i så fall. Bluddret kan också vara att fjädrarna som håller vikterna i fördelaren börjar bli lite slappa. Rör lite på rotorn och kolla om det finns ett glapp i fjädrarna, de skall ligga an lätt mot vikterna. Annars ta en flacktång och försök att nypa till fjädrarnas ögglor lite så att glappet försvinner./Hempa
Ps, jäkla snygg båt förresten ds.
Hellre en bil som krånglar ibland än en som alltid är ful.
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Bränslemunstycken

Inlägg av Ingper »

Det stämmer, det var bara bränslemunstyckena (dvs den nedersta delen) som var med i satsen och som jag bytte och vars siffror jag angivit. Nu sitter alltså 45-130-130-45 från vänster till höger. Skall kanske sluta bry mig, bilen går ju som en dröm nu jämfört med innan.

Mycket möjligt att det fanns någon skit som jag inte såg men som blåstes bort i den allmänna rengöringen när allt plockades ner, och som var orsaken till den risiga gången. Har i vilket fall som helst sparat alla utbytta detaljer.
Tack för länken förresten, jag är lite sugen på ett annat luftfilter :wink:

Båten ja - jo det tog sin lilla tid att bygga. Men väldigt kul att ha den nu, bara att dra iväg när andan faller på och med de flesta bekvämligheter ombord. En sommarstuga på sjön. Men "färdig" blir den aldrig. Till nästa säsong vill vi ha ankarspel, autopilot och framförallt en targabåge över akterdäck med regn/solkapell. Det är över 6m² akterdäck, och med ett kapell blir det som ett uterum. Norrmännen skall ha över 50' för detta, så jag tänker plasta själv.
Och sedan skall vattentanken ändras och flyttas o.s.v......... 8)
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Inlägg av Ingper »

Jaha, nu var andra besiktningen avklarad med denna bestyckning. Och orsaken till den oroliga tomgången är nog uppenbar - den går alldeles för snålt på tomgång. Har en CO-halt på 0,12% (!) och massor av oförbrända kolväten :o . Underligt att bilen går alls på tomgång....

Blandningsskruven går inte dra upp mer, så jag skall ta och byta lågfartsmunstyckena till de gamla och något fetare dito. Får se om det gör susen. Skall få tummen ur denna sommaren i alla fall....
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Skriv svar