Höstträff

Moderator: Ingper

Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Höstträff

Inlägg av Tuck »

OK, då var det dax för höstträff. Hur många kommer :?:

Om du inte tänker komma, skriv gärna ner varför inte.
Det kan vara kul att veta vad som skall ändras för att vi skall bli fler på träffarna.
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Inlägg av Ingper »

Hej !

Vi hade helt enkelt alldeles för mycket i almanackan för att kunna peta in en X1/9-helg. Dessutom står bilen redan ivägställd för vintern p.g.a. ombyggnad av garaget.

Således inga synpunkter alls på "träffuppläggen", det bara inte gick att få in denna gång. Tyvärr får man nog säga, det brukar vara trevligt.

Och till Er som aldrig åkt på en träff - gör det nästa gång ! Det är väldigt högt i tak och alla kommer som de är. Även bilarna, och det brukar tyvärr vara mer regel än undantag att någon bil brukar behöva lite "hjälp" under träffen. Men så är det ju en Fiat..... :wink:

Är man som vi fyra i familjen så blir det en "civilbil" som åker med också. Fast den kan man sedan ibland låta stå, eftersom en del åker själva i sina X1/9:or. Barn & familj är alltså inget hinder, snarast blir det extra kul när barnen träffar sina "X1/9-kompisar" på träffarna ett par gånger om året.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

Återkommen från en kanontrevlig höstträff. Regn dit och hem men sol på lördagen. Perfekt arrangerat.
Bottenrekord med X, bara 7stycken, men vi hade superkul ändå.
Uderligt bara att av 70-80 bilar i klubben så kommer 10% på träffen :?
Till nästa år lär det bli förändring på träffandet. Får se vad som händer.
Är det någon mer som vågar skriva ner några synpunkter förutom modiga Ingper?
exxy19
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 feb 2006, 20:29
Ort: Eskilstuna

Inlägg av exxy19 »

Förutom att min sambo jobbade hela helgen så har vi precis köpt hus med både penga- och tidsbrist som följd. Annars så brukar det vara trevligt på träffarna så jag/vi hade gärna kommit om det inte hade varit så mycket annat.
JAG ÄR FIAT FAN, VA FAN ÄR DU?
Min X1/9-sida
Skaffa Firefox nu!
Hempa
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 maj 2006, 14:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Hempa »

Det hade nog varit kul att vara med i år men det är lite tungt för oss Stockholmare när träffarna oftast förläggs så långt söderut.

Jag hörde ett ryckte att det var på förslag att lägga träffen i Stockholm i samband med den stora bilträffen vid Rosersbergs slott, men det blev tydligen nedröstat av styrelsen. Är det sant så tänker jag nog ifrågasätta mitt medlemsskap i klubben.


Om jag utgår ifrån att ryktet stämmer så har jag följande frågeställning.

Klubben har svårt att få in nya medlemmar och det är få bilar som kommer på träffarna i förhållande till antalet medlemmar. Det pratas om att klubben måste visa upp sig och få reklam. Varför i hela friden passade man inte på att visa upp sig i Rosersberg som alla andra bilklubbar gjorde? Jag var där och inofficiellt representerade klubben och jag kan intyga att det var en helt underbar dag med massor av kul bilar och många tillfällen att knyta nya kontakter och återuppliva gamla. Pennor och kepsar i alla ära, men... det här hade varit gratisreklam av kaliber.

En viktig sak som jag tror håller på att glömmas bort i klubben är det faktum att det är faktiskt en bilklubb som vi är medlemmar i. Jag går hellre och kollar på bilar på en bilträff än pinas på en shoppingtur i Ullared. Det är väl därför vi är medlemar i en bilklubb för att dela vårat intresse för bilar, med likasinnade?

Jag tror att om klubben skall överleva så måste skygglapparna bort. Lägg träffarna tillsammans med något annat bilarrangemang som både är enkelt och ger massor av gratisreklam. Enkelt därför att någon annan står ju för underhållningen och gratisreklam därför att allmänheten kommer för att kolla på bilar och ofta så är media där.

För övrigt så kan jag berätta att jag ställde upp i ett veteranbilsrally i Hälsingland i sommras. Hälsingesvängen och Sverigeklassikern som är ett av de större arrangemangen i Sverige. P4 var där och sände och Bosse bildoktor pratade om min x19:a i direktsändning. Det var EN x19:a med den gången.

Enkelt, kul och gratis reklam för klubben.
Vad tycker ni andra?
Hempa
Hellre en bil som krånglar ibland än en som alltid är ful.
robertr1
Inlägg: 51
Blev medlem: 26 feb 2006, 15:14
Ort: Gagnef
Kontakt:

Inlägg av robertr1 »

Instämmer till stor del med Hempa, känner att träffarna är lite för långt söderut.
Sen att jag jobbar borta hela veckorna så är det nog inte så populärt att åka bort hela helgen på något som frun inte tycker är något intressant och lämna henne med 2 vildar :)
Även detta om bilträffar stämmer, var på Bilsport Maxtour här i Borlänge och som enda exxet hamnade man så klart i tidningen, även på veteransportbils träffen här väckte man som ensamt X stor uppmärksamhet. 8)
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Inlägg av Ingper »

Att det inte (alls) skulle handla om bilar på träffarna är nog kanske lite orättvist. Höstträffen förra året började t ex med ett ingående studiebesök på Saabfabriken i Trollhättan (och ruskigt roliga vägar :twisted: ) och en lördag med Miataklubben, och Ullaredsbesöket nu senast var väl snarast ett komplement för den respektive (tror lilla jag, som dock inte var med på träffen).

Jag har ingen aning om vad som diskuterats i styrelsen o.s.v. men det som brukar styra VAR träffen hamnar och VAD man gör på träffen är nog snarast vem som anmäler sig som frivillig att ordna en träff. Det brukar inte vara frivilliga i överflöd, så jag har svårt att tänka mig att styrelsen skulle säga nej om någon anmäler sig frivilligt. Det räcker ju heller inte med att lägga fram en idé - en idé blir inte genomförd om inte någon också anmäler sig beredd att ta tag i den och genomföra den.

Visserligen tycker jag det ÄR kul att se lite av traktens kulturella sida också när man är på träff, men varför inte mer "bil" ? Men det styr ju de som ordnar träffen. En träff i Dalarna kanske :wink: ? Om det är 25-45 mil bort må vara hänt, även om det alltid blir dubbla bilar för oss (hela familjen brukar ju numera åka). Det är almanackan som i så fall är begränsningen.

Hoppas på en öppen diskussion i god anda - ingen skugga över dem som ordnat träffar hittills, tvärtom. Men visst kunde det vara kul med lite fler bilar på träffarna. Drar mig dock till minnes ett annat inlägg här på forumet i samma ämne där det stod något i stil med "om träffen hamnar i skånetrakten lovar jag att komma". Denne tyckte alltså träffarna låg för långt norrut.....

Man kan bara konstatera att Sverige ÄR stort och vi har alla olika inställning till att köra långt. Men med kreativa idéer och ett gott sinne skall det väl kunna komma något bra ur denna diskussion ?
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

Toppen att ämnet ventileras.

Så här är det.
1. Vem som helst i klubben får arrangera en träff, men då måste man anmäla detta till klubben/styrelsen. Alla förslag emottages tacksamt.
Det är som Ingper säger att det är knappas något överflöd av frivilliga, utan idag lutar det snarare åt att någon känner det som ett tvång/kall för att det över huvud taget skall bli någon träff.

2. Träffen kan vara varsomhelst, från Ystad till Haparanda. Vi är alla utspridda och givetvis kan inte alla åka på alla träffar med tanke på avståndet, men om man sprider ut placeringarna så ges ju i alla fall möjligheten att man ibland kan komma.

3. Åldern på medlemmarna varierar stort. Många har varit med sedan klubben startades -86 och numera har många fått familj och barn, men vill fortfarande träffas. Då blir följebil ett måste.

4. Intresset är som smaken och baken, delad. Vissa VILL prata bil på träffarna och somliga är mer intresserade av den sociala gemenskapen.
Glöm inte bort att många har med sig sambo/fru och ibland barn och alla är INTE intresserade av teknik.

5. Träffarnas upplägg har varit likartade. Samling + mingel fredag kväll. Rundtur+besök på typ museum/slott/utställning+ fika+midddag på lördag.
Eventuellt någon extra programpunkt eller årsmöte på söndag.

Vad behöver förändras?

Göra lokala delträffar t ex. i Stockholm eller Göteborg?
Kanske bara en dag med mingel i garaget? (grabbmöte 8) )
Dra ner till en träff om året?
Ändra träffupplägget till att istället medverka på bilutställningar?
Ha en träff enligt den gamla modellen och en träff på bilutställning?

Stoppet i Ullared var 1,5 timme och då åt vi lunch under den tiden. Detta stopp var bara ett av många och var således ingen shoppingresa. Tanken var bara att när vi ändå åkte förbi så varför inte ge de som aldrig varit där möjligheten att få ta en snabbtitt. Vissa gick istället in på Göran Karlssons bilmuseum :)

Fortsätt att komma med idéer och förslag. Klubben består ju av oss medlemmar. Det är inte styrelsens uppgift att arrangera träffar.
Hempa
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 maj 2006, 14:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Hempa »

Ja det där lät gnälligt från min sida. Det ber jag om ursäkt för. Jag var på dåligt humör, inbrott i x19,an med sönderbrutna kåpor m.m.
Men visst Tuck är det väl bra att det ventileras. Det kanske är på den här tråden nästa träff bildas.
Hellre en bil som krånglar ibland än en som alltid är ful.
Hempa
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 maj 2006, 14:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Hempa »

[quote="Tuck"]Toppen att ämnet ventileras.

Så här är det.
1. Vem som helst i klubben får arrangera en träff, men då måste man anmäla detta till klubben/styrelsen. Alla förslag emottages tacksamt.
Det är som Ingper säger att det är knappas något överflöd av frivilliga, utan idag lutar det snarare åt att någon känner det som ett tvång/kall för att det över huvud taget skall bli någon träff.


Härmed anmäler jag mig att anordna höstträffen -08. Den kommer att ske i samband med träffen i Rosersberg eller liknande arrangemang.
Förutsättningar: Klubben är intakt, Minst femton anmälda fordon, fri sprit ät arrangören:-)
Hellre en bil som krånglar ibland än en som alltid är ful.
Stygge
Inlägg: 22
Blev medlem: 02 okt 2007, 17:58
Ort: Dansbygget

Inlägg av Stygge »

Hejsan Hempa!
Hade du nu varit med på årsmötet hade du redan då fått veta att nästa år blir det bara en träff förlagd i mellansverige på sensommaren och träffen kommer att arrangeras av styrelsen då ingen på plats kunde axla bördan.
Ja, det är tråkigt att de är så få som kommer på träffarna men att förlägga träffar i Stockholmstrakten garanterar inget större deltagarantal. Minns första träffen i Stockholm med 30 medlemmar boende där och av 15 bilar på träffen var det ynka 3 som var stockholmare, att jämföras med de i södra Sverige som inte ser transporten till en träff som jobbig trots extrabilar och allt därtill.
Vi tycker det är kul med egna initiativ och mindre träffar runt om i landet var också något som vi diskuterade på mötet.
Ha det gott...
Hempa
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 maj 2006, 14:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Hempa »

Tjena Stygge.
Jag menar och tror inte att det skulle bli folkstorm om träffen lades i Stockholm. Vad jag menar är att om nu klubben saknar medlemmar och reklamtillfällen så kanske man får tänka bredare och anordna träffarna där det finns mycket folk som ser oss. Varför då inte på en bilträff?
Det ser faktiskt jäkligt coolt ut när man kommer in på en träff och klubbarna har stora flaggor med sina loggor på.

Javisst är det ynkligt att det är så få i Stockholm som visar sig med tanke på antalet bilar som finns här. Jag har försökt få till en x19-träff på ett ställe som heter Brostugan där olika bilmärken brukar träffas. Vid bra väder så träffas man där varje tisdag. Jo tjena... vilken uppslutning, numera är det "Italienträff" på tisdagar.
Hellre en bil som krånglar ibland än en som alltid är ful.
Felle
Inlägg: 254
Blev medlem: 12 mar 2006, 12:37
Ort: Lund
Kontakt:

sitter här och tänker.

Inlägg av Felle »

Det här med träffar.
Problemet är väl hur många aktiva medlemmar vi har och just VART i sverige alla befinner sig. Sen som sagt är ju X1/9 an ingen komfortabel långfärdsbil så jag vet inte vad varje enskild ägare tycker är rimligt att köra.
Har bara varit medlem några år och har ingen direkt koll på hur det här med träffarna går till. Platsen har väl skiftat från år till år antar jag.??

Sen har dessa bilar en tendens att bli bortglömda och undanställda så av ca 500 x1/9or i sverige är väl ca 50% avställda över 5 år gissar jag eftersom det bara i skåne finns ca 80 och mer än 49 av dem har varit avställda under en längre tid. SYND
Sen finns det ju en skara som har x1/9a och använder dem men är ej med i klubben och ej med på andra sorters träffar.

Hoppas att det kommer bli en trevlig träff nästa gång.
Siktar på min första X1/9 träff. :D
Stolt ägare av
Fiat X1/9 Dallara-80 Lotus Gul
Fiat X1/9 Dallara modsport projekt -80
Fiat x1/9 1500 turbo -73
Fiat X1/9 1500-80
Fiat 750 Abarth Berlina-57
Fiat 124 Special Moretti-69
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

Nästa träff blir säkert lika trevlig som alltid. Det blir ju vad man gör det till, som man brukar säga.

Som du vet så har klubben gjort utskick för att värva icke-medlemmar men fler har inte nappat. Snarare är det så att medlemsantalet minskar något från år till år. Troligtvis blir fler och fler bilar avstälda pga. diverse ursäkter. Synd. Kanske det är så att X1/9 inte blivit en klassiker ännu och befinner sig i lågkonjunkturen innan samlarstatusen kommer med åldern. Se bara på äldre FIATar. Nu är det ju helinne med gamla 500 och 600.
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

Visst kan en bild från förra vårträffen värma upp lite en grå januaridag.


Bild
Skriv svar