Vårträffen 1999

Vårträffen 14 – 16 maj 1999

Så var det då dags igen att ta fram bilen och åter träffas under gemytliga former. Denna gång gick färden söderut till Skåne och den fagra Bjärehalvön. För min del som startade resan i Göteborg var körsträckan måttliga 20 mil till Kronocampingen i Torekov där vi bodde i små men välutrustade stugor.Vi var totalt 11bilar som fyllde parkeringen och som vanligt var det den vackra metall röda färgen som var vanligast förekommande. En liten svart bil saknades dock. Eländes, elände, Stigges bil väntade fortfarande på delar och befann sig på verkstad. Efter att ha hälsat på varandra och installerat oss stugorna var det dags för tipspromenad. Stigge hade knåpat ihop många kluriga frågor, ingen lyckades klara alla frågor men Colin lyckades bäst. Därefter var det dags att prova grillen. Lars och Jaro som fixat all maten bjöd på jättehamburgare som smakade utmärkt gott. Det började dock bli rejält kallt vid grillen så det var skönt att fortsätta kvällen inomhus. Kaffe och chokladtårta var en perfekt avslutning på kvällen. (Tack Gunn för den smaskiga tårtan.)

Efter en rejäl frukost nästa morgon (där ingenting saknades) med efterföljande årsmöte åkte vi till tunnelbygget vid Hallandsåsen.Vi tittade på utställningen om tunnelbygget och fick en intressant inblick i alla turer som skett kring bygget av en duktig guide. Något besök inne i själva tunneln blev det dock inte denna gången. Efter lunch på "Italienska vägen" gick färden mot Kullaberg på lagom krokiga vägar. Skåne är mycket vackert om våren, rapsfälten lyser gula och grönskan är så skir som den bara är i maj. Väl framme vid Kullen uppsökte vi lä och drack kaffe med dopp och hade fin utsikt över Kattegatt På kvällen var det åter dags att tända grillen. Middagen som bestod av fläskkarré och potatissallad smakade mycket gott. Kvällen avslutades med lekar och alla fick sig ett riktigt gott skratt, dessutom fick alla deltagare fina priser. Ett mycket uppskattat inslag!

På söndagen kom äntligen solen på allvar men fortfarande saknades den riktiga värmen. Efter frukost, packning och städning körde vi till Hovs Hallar där vi fick vänta länge på en ditkommenderad journalist.Vi vandrade sedan ut i reservatet för att njuta av solen, naturen och medhavd fika. Därefter tog vi ajö och våra vägar skildes för denna gången. Ett stort tack till Lars, Jaro och Stigge som lagt ner mycket arbete och ordnat en väldigt trevlig träff. Tack och på återseende i Göteborg i september.

Lars Ericson

BOE 522

Här grillas kvällens hamburgare.............................................

Modell av tunneln vid Hallandsås.....................................

Rast vid vägkanten..............................................................

Kullens fyr..........................................................................

Parkerade vid Kullen.........................................................

Samling för avförd...........................................................

Peter spanar ut över havet................................................

Vacker vy vid Hovs Hallar.................................................