Första kvällen

Årets, 2003, höstträff anornades i närheten av Mariefred. Vi inkvarterades alla på Malmgården i Malmby en bit utanför strängnäs. Jag och min reskamrat Magnus kom efter en felkörning lite senare än övriga ekipage. Så när vi kom fram var det redan mörkt, men vi kom precis i tid för att äta upp de sista korvarna. Vi fick ett varmt välkommnande och efterssom jag är nybliven medlem och nybliven ägare till en X1/9:a var flera nyfikna på den nya bilen, men jag hade strategiskt placerat bilen i mörkret utanför vandrarhemmet så jag i lugn och ro kunde kasta mig över korven.

Kvällen passerade och vi blev presenterade till de flesta och fick några öl i oss. Ganska snart var det läggdags för att orka med morgondagens schema.

Dag två

Dagen började med frukost runt åtta som de flesta intog utomhus i morgonsolen. Sedan torkades daggen av bilarna och vi gjorde oss klara för avfärd till Gripsholms slott. Färden var lugn, för de som inte hamnat mellan de trimmade bilarna vars förare gjorde några snittsiga omkörningar, på en och andra sidan.

Gripsholm

Väl i Gripsholm parkerade vi på en gräsplätt utanför lokstallarna vi senare skulle besöka. Det kom såklart fram en och annan som med gillande blickar passerade raden X1/9:or, 18 st allt som allt. Men ett par av oss satte frukosten i halsen när en dam kom fram och sa att X1/9:an var det "fulaste jag nånsin sett", inga våldsamheter bröt ut men vi enades chockade om att hon nog blivit tappad, både en och två gånger, som liten.

Slottet

Vi knallade genom parken till slottet där de vaktande kanonerna gjorde succe bland barnen i sällskapet. Vi fick en timmes guidad tur genom salar, audiensrum, toaletter och fängelserum. Efter vi lärt oss allt om Karl XVII och andra rojalistiska celibriteter tog vi oss ut i parken och åt medhavd lunch.

Lokstallarna

Alldeles utanför slottet går ett gammalt smalspår mellan Gripsholm och Läggesta, och vid slottet finns lokstallarna där man numera sköter om och renoverar lok och vagnar från sekelskiftet. Efter en kortare vandring genom verkstaden gick vi och väntade på tåget som skulle ta oss till Läggesta och tillbaka. Tåget kom, men innan vi gick på så såg vi på hur man vände loket för hand innan det kopplades igen och drog iväg. På vägen kom konduktören och klippte våra biljetter och vi kunde se inhängnader med hjort. Väl i Läggesta fick vi oss en bensträckare medans loket vändes igen och drog oss tillbaka till Gripholm.

Skottvångs Grufvan

Efter att vi turen med järnhästen drog vi iväg med bilarna mot Skottvångs Grufva, en liten järnmalmsgruva som är placerad efter en fin slingrig skogsväg där det kördes lite mera rally. I Gruvfan fick vi i oss lite kaffe och bullar och kollade in gruvhålen.

Årsmöte

Nu gick färden tillbaka till Mamlmbygården och Årets årsmöte. Årsmötet flöt smärtfritt förbi utan några större förändringar, för detaljer hänvisar jag till Ordförande och protokollförare.

Kvällsmat och Årets bil

På kvällen serverades mycken delikatesser från havet, ål, räkor, lax kan nämnas bland rätterna. Mycket lyckad middag med snappsvisor och mätta klubbmedlemmar.
Lite senare på kvällen var det dags för utnämnandet av årets bil, Christer hade sammanställt röstresultaten och det blev Niklas Anderssons klarröda 73:a som tog hem utmärkelsen med en klar majoritet (14 av 24 röster), övriga röster var spridda på lite olika bilar.

Dag 3

Jag och Magnus åkte relativt tidigt hem till uppsala, så jag kan inte säga så mycket mer än att frukosten var god. Och att vi är mycket nöjda med besöket i Malmby, roligt att få andra X1/9:or och få lite inspiration och uppmuntran. Väl mött nästa år. Pontus och Magnus.